Imunokka pakopuolella - Turbon kanssa

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Arctikdiver
Viestit: 366
Liittynyt: 10 Touko 2009, 16:04

Viesti Kirjoittaja Arctikdiver »

Kertokaatte viisaammat, millaisia ajotuksia tarviis alkaa haarukoimaan vakio Gen1:n imunokalle turbon seuranan pakopuolelle...? :bowdown:

Entä ylipäätään mitä pitää ja tarvii ottaa huomioon em. konstruktiolla... Solmuna McX400.

Ryhmän alla 2mm koroke.

Vai annetaanko suosiolla olla...

Entä kansi, mistä tarvii riipasta särmiä pois?

-jari-
Em mie oo hullu, mie oon Lapista.
Miehen voi saada pois Lapista, mutta Lappia ei saa pois miehestä. -LORDI-
member Team SMR
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Säädettävät nokkapyörät... suosittuja ajoitus arvoja eri käyttötarkoituksiin.. 105/105, 105/107, 106/106, 107/109.... :turbobusa:

Edit: kanteen ei tartte kajota..




Edited By Ksthb on 1331807476
tetsa
Viestit: 227
Liittynyt: 26 Kesä 2004, 14:11

Viesti Kirjoittaja tetsa »

Mitä/paljonko hyötyä tosta imunokan laitosta pakopuolellekin on?
Et tarviiko alkaa itellekin moista metsästää.
tetsa
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Nostoa ja asteita enemmän tuossa imunokassa (eli hengittelee paremmin), suosittu modi vapareihinkin. Vajaa 10hp lisää ja yläkierroksilla raikkaampi (vaparissa siis).



Edited By jarim on 1331824239
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Tuleekos tuosta hengittävyydestä ongelmia pakopuolelle? Liiallisen pakopaineen nousun muodossa.
ennen kova, ehkä vielä joskus...
Arctikdiver
Viestit: 366
Liittynyt: 10 Touko 2009, 16:04

Viesti Kirjoittaja Arctikdiver »

Niin, juurikin tuohon Wäiskin esittämään ajatukseen olisi hyvä saada tietoa...
Em mie oo hullu, mie oon Lapista.
Miehen voi saada pois Lapista, mutta Lappia ei saa pois miehestä. -LORDI-
member Team SMR
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Eikö pakopaineet enemmänkin liity turbon kokoon / käytettyyn ahtopaineeseen / putkiston virtaavuuteen? Joku tietävämpi ehkä kertoo, oma tietämys turboista aika vähäistä.



Edited By jarim on 1331830322
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Arctikdiver kirjoitti:Niin, juurikin tuohon Wäiskin esittämään ajatukseen olisi hyvä saada tietoa...
Kilautus Artsille antais varmaan vastausta...
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Arctikdiver
Viestit: 366
Liittynyt: 10 Touko 2009, 16:04

Viesti Kirjoittaja Arctikdiver »

Putkistot ilmeisimmin virtaa ihan riittävästi... mutua
Vastustavin osio taitaa olla pakopesä.

Nyt menossa perus tarkastus ja pikku vahvistukset, jos ahtoja nostais...
Nyt mennään 0,85 tasossa. Tavotteissa ei ole nostaa painetta ainakaan juuri yhden yli. Touring ominaisuus olisi tarkoitus säilyttää.
Em mie oo hullu, mie oon Lapista.
Miehen voi saada pois Lapista, mutta Lappia ei saa pois miehestä. -LORDI-
member Team SMR
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Eikös se pakopaine ole juuri siellä kannen ja turbon välissä vaarallista ettei ala potkiin takas. Jotain oon lukenu aiheesta. Eli ongelma on turbon pakopuolen koko. Liian suuri, herää pirun myöhään ja kun taas liian pieni, ongelma on toi pakopaine :shocked:

Googlettamalla löytyy tietoo
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Arctikdiver kirjoitti:Kertokaatte viisaammat, millaisia ajotuksia tarviis alkaa haarukoimaan vakio Gen1:n imunokalle turbon seuranan pakopuolelle...? :bowdown:

Entä ylipäätään mitä pitää ja tarvii ottaa huomioon em. konstruktiolla... Solmuna McX400.

Ryhmän alla 2mm koroke.

Vai annetaanko suosiolla olla...

Entä kansi, mistä tarvii riipasta särmiä pois?

-jari-

Sait pm:ää
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
AtteKoo
Viestit: 62
Liittynyt: 08 Syys 2013, 10:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AtteKoo »

Onko ketään laittanut tota roller cam chain conversion kittiä, ja miten paljon laahaimia tarvii modailla??

Ja tarviiko sitä nokkaa muokata jyrkemmäksi vai riittääkö että on säätää ajoituksen kohdilleen??




Edited By AtteKoo on 1380229108
"some men just want to watch the world burn"
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

Tossa pakopaineista väännettynä rautalangasta: ...KLOKS...
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

AtteKoo kirjoitti:Onko ketään laittanut tota roller cam chain conversion kittiä, ja miten paljon laahaimia tarvii modailla??

Ja tarviiko sitä nokkaa muokata jyrkemmäksi vai riittääkö että on säätää ajoituksen kohdilleen??
On noita kettinkisarjoja Vapareissa ollut ja vaatii hieman rakentelua esim ylä-laahain ei sovi suoraan. En vain näe mitään hyötyä tuosta muutenkaan ja Turboon riittää ihan vakio ketju oli nokat vakio tai lievästi jytkymmät.
Venajouien vaihto jäykempiin turbossa ihan ok toimenpide ettei jää venat "leijumaan" jos hiukka kovempaa painetta kattilaan syötetään.
Tämä imunokka pakopuolella toimii ihan samalla lailla turbossa kun vaparissakin, kuten Jarim mainitsi tuolla ylempänä, mutta jos on ahdaspesäinen ahdin missä alkaa pakopaine nousta niin ei ole kyllä silloin syytä vaihtaa pakonokkaa ollenkaan, eli alkaa olla niistä asteista haittaa enemmän kun hyötyä.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Titaani kirjoitti:
AtteKoo kirjoitti:Onko ketään laittanut tota roller cam chain conversion kittiä, ja miten paljon laahaimia tarvii modailla??

Ja tarviiko sitä nokkaa muokata jyrkemmäksi vai riittääkö että on säätää ajoituksen kohdilleen??
On noita kettinkisarjoja Vapareissa ollut ja vaatii hieman rakentelua esim ylä-laahain ei sovi suoraan. En vain näe mitään hyötyä tuosta muutenkaan ja Turboon riittää ihan vakio ketju oli nokat vakio tai lievästi jytkymmät.
Venajouien vaihto jäykempiin turbossa ihan ok toimenpide ettei jää venat "leijumaan" jos hiukka kovempaa painetta kattilaan syötetään.
Tämä imunokka pakopuolella toimii ihan samalla lailla turbossa kun vaparissakin, kuten Jarim mainitsi tuolla ylempänä, mutta jos on ahdaspesäinen ahdin missä alkaa pakopaine nousta niin ei ole kyllä silloin syytä vaihtaa pakonokkaa ollenkaan, eli alkaa olla niistä asteista haittaa enemmän kun hyötyä.
Tuosta ventiilien "leijumisesta"
~1,8bar niin näytävät imuventiilit aukeavan vaikojousilla
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Vastaa Viestiin