Ahvenanmaan lautoilla ei itellä ollu muuta kuin sivu jalalla. Pois tullessa siljalla oli sitte liinoilla kiinni.. Kai sen voi noilla lautoillaki liinalla laittaa jos vaan itellä mukana sellaset on, siellä tuskin on niinku siljalla..
Yksi helposti mukana kulkeva tavara on nippuside, sillä etujarru pohjaan, niin olen itse laittanut tai toisena on ollut tuollainen "pikalukkovyö" 3m, menee myöskin pieneen tilaan ja helppo vetää pikaiseen kiinni.
-Etujarru kiinni nipparilla tai lyhyellä kiinnitysremmillä.
-Yks liina esim. kuskin penkin päältä on ollut monen ratkaisu (varo likaisia liinoja, äläkä kiristä liikaa ettet riko penkkiä, hyvä laittaa jotain penkin ja liinan väliin).
-Takajalkatapeista on myös hyvä sitoa.
-Monella laivayhtiöllä on niitä kolmion mallisia stoppareitakin tarjolla, oikealle puolelle katteen alle semmonen.
Tullu Norjassa ja Ruotsissa käytyä yms. ja paristi on tullut pyörä sidottua kiinni. Ei olis tarvinnu. Jos tosi kova merenkäynti niin silloin kannattaa sitoa. Vaihde vaan päälle, tai etujarru jollain.
Tässä mun teesit:
1) Mopo aina poikittain laivan kulkusuuntaan, jolloin keinuminen ei ole suuri uhka. Paatti ei kiihtyvyydellä mopoa kaada ja äkkitörmäyksessä on kaatunut mopo ehkä pienin huolista. Tämä siis jos vain suinkin mahdollista
2) Eturengas siis reunaa vasten ja kiila takarenkaan taakse (ja eteen)
3) Yksi hihna joko kauhukahvan tai laukkurautojen kautta ja siis molemmille puolille mopoa laittiaan kiinni
Noin on aina pysynyt pystyssä. Joskus on ollut nippuside etujarrussakin, mutta ilmankin on pärjätty. Parkkeeraussuunta on ehkä merkittävin kaatumisriskiä pienentävä tekijä.
Affenanmaan reissu heitetty. Ei ongelmia lautalla. Kiiloille löytyi yksi ainoa paikka pyörän "mahan alta". Kuormaliinoja ei pystynyt tällä reissulla hyödyntämään.
Kivaa mutkapätkää ja manteretta parempaa pinta saarilta kyllä löytyi