Madallus / jatkaminen
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 06 Syys 2010, 07:39
ensinnäkään en tiedä miten madallus ja jatkaminen on vaaka kupissa shifterin kanssa
Mutta riippuu mitä hakee ja mihin olosuhteisiin.
Normi mittaisilla pyörillä 220 tehoilla ajavat 9.1s alkuisia vartille ja 346km/h lentokentällä joten en tiedä kuinka autuaaksi pidentaminen tekee. Laskeminen on taas kiinni siitä tarteeko madaltaa
a) fyysisten syiden takia
b) ulkonäkö syistä.
Katulle en näe mitään toiminnallista syytä madaltaa pyörää.. Taas radalla saisi jopa olla hieman korkeammalla.
Mutta nostaminen/laskeminenhan ei ole kiveen hakattua vaan ainakin itse muutan setupin aina tulevan tarpeen mukaan.
Shifteri taas on käytössä aina ja joka paikassa
Mutta riippuu mitä hakee ja mihin olosuhteisiin.
Normi mittaisilla pyörillä 220 tehoilla ajavat 9.1s alkuisia vartille ja 346km/h lentokentällä joten en tiedä kuinka autuaaksi pidentaminen tekee. Laskeminen on taas kiinni siitä tarteeko madaltaa
a) fyysisten syiden takia
b) ulkonäkö syistä.
Katulle en näe mitään toiminnallista syytä madaltaa pyörää.. Taas radalla saisi jopa olla hieman korkeammalla.
Mutta nostaminen/laskeminenhan ei ole kiveen hakattua vaan ainakin itse muutan setupin aina tulevan tarpeen mukaan.
Shifteri taas on käytössä aina ja joka paikassa
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 06 Syys 2010, 07:39
Joo..sekava viesti lähti..elikkä siis yritin kysellä ton madaltamisen ja pidentämisen hyötyä. eli selkisi sekin asia.
Tosiaan radalla tuntuu gixerin jälkeen pikkasen mahallaan olevalta..
Ja shifteriä olen miettinyt käyttö mukavuuden vuoksi kiihdyttelyihin ym..
ehdoituksia..shifteriksi, mikä olisi toimiva busassa translok... ???
Tosiaan radalla tuntuu gixerin jälkeen pikkasen mahallaan olevalta..
Ja shifteriä olen miettinyt käyttö mukavuuden vuoksi kiihdyttelyihin ym..
ehdoituksia..shifteriksi, mikä olisi toimiva busassa translok... ???
Cordona Switch ja Ecueditorilla Shifter koodit omaan ECUun. Ainakin MotoKokkola myy tota Cordonan Switchiä. Ton lisäksi 220 ohmin vastus ja paketti on siinä.busataurus kirjoitti:Joo..sekava viesti lähti..elikkä siis yritin kysellä ton madaltamisen ja pidentämisen hyötyä. eli selkisi sekin asia.
Tosiaan radalla tuntuu gixerin jälkeen pikkasen mahallaan olevalta..
Ja shifteriä olen miettinyt käyttö mukavuuden vuoksi kiihdyttelyihin ym..
ehdoituksia..shifteriksi, mikä olisi toimiva busassa translok... ???
Siis unohda ulkoiset laatikot
Omalla eculla tehtävä Switcher vaatii 02 uudemman pyörän. Toki vanhempiinkin voi päivityksiä tehdä, mutta niihin menee joku satsku rahaa.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 06 Syys 2010, 07:39
Jos t-kalikan alle tulevia holkkeja tarkoitat, niin mulla on 21mm ja vois laittaa vieläkin alemmas, hieman. Hapuilisin max.30mm holkkeja. Sen pidempiä ei mahdu. Sitte ottaa sarvet plexiin kiinni.busataurus kirjoitti:OK...
kiitoksia..kyseessä on tosiaan uudempi peli 07 vm. mites millasilla holkeilla keulaa kärsii tiputtaa.. rikat väliin vai..4 -?? mm.. meneekö 6 - 9 mm liikaa alas.
337kmh/ 1609m ,Joensuu 2012
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 06 Syys 2010, 07:39
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Mulla on gen2:ssa tuuman holkit edessä ja kolmiasentoiset madallusluut takana. Toimii varsin hyvin, mutta ensi kaudelle laitan kummankin pään täysin ja portaattomasti säädettäväksi, sillä haluan että ajokkia pitää pystyä pudottaamaan enemmän tonttiin ja myös saada painopiste säädettäväksi.
Mitä pidentämiseen tulee, niin suosittelen lämpimästi, etenkin jos varttimailien tahkoaminen kiinnostaa. Aluksi voi tulla pahojakin pito-ongelmia, joiden ratkaiseminen edellyttää käytännössä takaiskarin vaihtoa, mutta niiden ratkettua lämää voi isommillakin tehoilla antaa sitten huolella ilman että keulii ympäri. Keuliahan se vähän saakin! Pidemmällä pyörällä keuliminen on kuitenkin mun mielestä helpommin säädeltävissä, kun ei mene merkistä ympäri. Vielä madallusliinat, niin ei pääse keula toimimaan liukuvasarana.
220 hp:n tehoilla joku voi joskus jossakin ajaa 9,1 s. ja jopa ilman jatkoja, mutta ei taida olla jonoksi asti... Puhumattakaan jos haluat oikeita +250 hp tehoja, niin jatkot ovat käytännössä välttämättmät. Lentokenttäajoilla ei ole sinänsä mitään tekemistä varttimailien kanssa, mutta kyllä ne jatkot siinäkin vähintään helpottavat - jos tehoissa oikeasti löytyy.
Mutkaradalla jatkoista on aivan varmasti haittaa mutta normi mutkapätkillä ei. Jos ei uskalla kallistaa, niin se on sitten eri asia. Madallus toki vie kallistusvaraa - nimimerkillä mutkapätkällä naarmuja katteisiin aikanaan pelkällä keulan madalluksella.
Mulla on kanssa Gordonan sifteri ja luonnollisesti kiinni omassa ECU:ssa. TOIMII!
Edited By VeliHölmöK8 on 1284578765
Mitä pidentämiseen tulee, niin suosittelen lämpimästi, etenkin jos varttimailien tahkoaminen kiinnostaa. Aluksi voi tulla pahojakin pito-ongelmia, joiden ratkaiseminen edellyttää käytännössä takaiskarin vaihtoa, mutta niiden ratkettua lämää voi isommillakin tehoilla antaa sitten huolella ilman että keulii ympäri. Keuliahan se vähän saakin! Pidemmällä pyörällä keuliminen on kuitenkin mun mielestä helpommin säädeltävissä, kun ei mene merkistä ympäri. Vielä madallusliinat, niin ei pääse keula toimimaan liukuvasarana.
220 hp:n tehoilla joku voi joskus jossakin ajaa 9,1 s. ja jopa ilman jatkoja, mutta ei taida olla jonoksi asti... Puhumattakaan jos haluat oikeita +250 hp tehoja, niin jatkot ovat käytännössä välttämättmät. Lentokenttäajoilla ei ole sinänsä mitään tekemistä varttimailien kanssa, mutta kyllä ne jatkot siinäkin vähintään helpottavat - jos tehoissa oikeasti löytyy.
Mutkaradalla jatkoista on aivan varmasti haittaa mutta normi mutkapätkillä ei. Jos ei uskalla kallistaa, niin se on sitten eri asia. Madallus toki vie kallistusvaraa - nimimerkillä mutkapätkällä naarmuja katteisiin aikanaan pelkällä keulan madalluksella.
Mulla on kanssa Gordonan sifteri ja luonnollisesti kiinni omassa ECU:ssa. TOIMII!
Edited By VeliHölmöK8 on 1284578765
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Jep, mulla on sellaset kolme pykäläiset koiranluut ja ne on keski- asennossa madalluksen aikana.busataurus kirjoitti:Ok..
kattelin tuolta dragraceisin sivuilta tuumaisia holkkeja mietin että alkaakohan muovin palat lennellä kallistaessa jne...ooks miten perää tiputtanut..?? noilla 21 mm holkeillasi..
337kmh/ 1609m ,Joensuu 2012
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 06 Syys 2010, 07:39
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
busataurus kirjoitti:Oisko mitään linkkiä / vinkkiä kohtuuhintaisille jatkoille..??
4 - 6 esim...
pokkaa kiitokseksi.
Tässäkin asiassa: eBay. Itse luottaisin vain tunnettuihin merkkeihin, kuten Brock's Performance ja Roaring Toyz sekä LRC Components. Itsellä siis gen2:ssa viimeksi mainitut: http://www.petrolcircus.com/galleria_isot/IMG_3397.jpg
Itse tykkään kun ei ole mitään tekstejä eikä kanjeja... Suomessa myy ainakin dragrace.fi . Omani ostin aikanaan Prätkäpajalta - olivat jäänet yli jostakin projektista.
Halvalla harvemmin saa hyvää... Sun henkesi on siitä kiinni, että niissä ei ole esimerkiksi materiaalivikoja. Mahdollisimman pitkät pultit. Jos mukana tulevat eivät sitä ole, niin hanki vaikka Ruuvikulmasta Helsingistä (älä osta sieltä lukitetta, toim. huom.). Ainakin mulla 34 Nm ja vahvaa kierrelukitetta.
Hyvät ohjeet: http://www.sportbikeclub.com/roaringtoyz
Edited By VeliHölmöK8 on 1284666513
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Jos teet itse luut niin tuolta löytyy mitat: ...KUVA...
Tässä toinen vaihtoehto pelkästään madaltamiseen: ...MADALTAMISEEN...
Vakiomittaset luut ovat 120mm (mitä pidempi luu - sitä matalempi perä).
Itselle asentelin tommoset: ...KLOKS...
Noilla perä madallettavissa/korotettavissa, luun mitta säädettävissä välillä 110-135mm. Keulaan 15mm korkea levy.
Sama asia olisi onnistunut periaatteessa noillakin: ...VAIHTOEHTO...
Suosittelen hyvälaatuisia säädettäviä luita taakse. Jos menet radalle niin saat vaikka vähän nostettua perää, ja lentokentälle saat laskettua matalaksi.
säätäminen onnistuu aika näppärästi, puhutaan noin 30min hommasta jos joutuu samalla kiristään ketjut.
Keulan nostaminen/laskeminen onnistuu avaamalla pumpuista 3 pulttia per puoli. Laskeminen onnistuu nopsaan, mutta nostamisessa joutuu käyttään esim.hallitunkkia pakosarjan alla.
Edited By Nesmit on 1284717416
Tässä toinen vaihtoehto pelkästään madaltamiseen: ...MADALTAMISEEN...
Vakiomittaset luut ovat 120mm (mitä pidempi luu - sitä matalempi perä).
Itselle asentelin tommoset: ...KLOKS...
Noilla perä madallettavissa/korotettavissa, luun mitta säädettävissä välillä 110-135mm. Keulaan 15mm korkea levy.
Sama asia olisi onnistunut periaatteessa noillakin: ...VAIHTOEHTO...
Suosittelen hyvälaatuisia säädettäviä luita taakse. Jos menet radalle niin saat vaikka vähän nostettua perää, ja lentokentälle saat laskettua matalaksi.
säätäminen onnistuu aika näppärästi, puhutaan noin 30min hommasta jos joutuu samalla kiristään ketjut.
Keulan nostaminen/laskeminen onnistuu avaamalla pumpuista 3 pulttia per puoli. Laskeminen onnistuu nopsaan, mutta nostamisessa joutuu käyttään esim.hallitunkkia pakosarjan alla.
Edited By Nesmit on 1284717416
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
361.23 km/h Halli 2014
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Semmoin huomio/kokemus vielä, että näissä pulttiliitettävissä on ongelmansa. Monessa mallissa akselia ei pysty laittamaan ollenkaan minimimittaan modaamatta. Takarissan kiinnityspultit pitää lyhentää ja silti kiinnityslätkästä pitää ottaa ainetta pois.
Paljon parempi lopputulos saadaan hitsattavilla jatkoilla joissa piiiitkä hahlo missä akseli on. Näin akselinväli on oikeasti säädettävä alkuperäisestä minimistä uuteen maksimiin. Lyhytkin pulttijatko siirtää uuden minimiakselinvälin usein turhan kauas. 10cm pidennetty akselinväli alentaa pitoa dramaattisesti jolloin saavutettu hyöty menetetään.
Paljon parempi lopputulos saadaan hitsattavilla jatkoilla joissa piiiitkä hahlo missä akseli on. Näin akselinväli on oikeasti säädettävä alkuperäisestä minimistä uuteen maksimiin. Lyhytkin pulttijatko siirtää uuden minimiakselinvälin usein turhan kauas. 10cm pidennetty akselinväli alentaa pitoa dramaattisesti jolloin saavutettu hyöty menetetään.
mistä tollaset ruuvattavat koiranluut oot hommannut?olis itelläkin tarvetta moisille.Nesmit kirjoitti:Jos teet itse luut niin tuolta löytyy mitat: ...KUVA...
Tässä toinen vaihtoehto pelkästään madaltamiseen: ...MADALTAMISEEN...
Vakiomittaset luut ovat 120mm (mitä pidempi luu - sitä matalempi perä).
Itselle asentelin tommoset: ...KLOKS...
Noilla perä madallettavissa/korotettavissa, luun mitta säädettävissä välillä 110-135mm. Keulaan 15mm korkea levy.
Sama asia olisi onnistunut periaatteessa noillakin: ...VAIHTOEHTO...
Suosittelen hyvälaatuisia säädettäviä luita taakse. Jos menet radalle niin saat vaikka vähän nostettua perää, ja lentokentälle saat laskettua matalaksi.
säätäminen onnistuu aika näppärästi, puhutaan noin 30min hommasta jos joutuu samalla kiristään ketjut.
Keulan nostaminen/laskeminen onnistuu avaamalla pumpuista 3 pulttia per puoli. Laskeminen onnistuu nopsaan, mutta nostamisessa joutuu käyttään esim.hallitunkkia pakosarjan alla.
Ota Expresbussiin yhteyttä, sillä taitaa olla tommoset takaluut ylimääräsenä?!
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
tenhulttio kirjoitti:Lyhytkin pulttijatko siirtää uuden minimiakselinvälin usein turhan kauas. 10cm pidennetty akselinväli alentaa pitoa dramaattisesti jolloin saavutettu hyöty menetetään.
Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää. Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:
Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.
Edited By VeliHölmöK8 on 1284711844
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp