Kytkin - kannattaa tarkistaa
Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?
Jos kytkin luistaa tai tuntuu "haukkaavan" herkästi liikkeelle lähdettäessä pienilläkin kierroksilla, niin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.waiski10 kirjoitti:kuis se oireilee? vieläkö -01 on sitä vikaa? ???
Ja niinkuin sanoin, niin molemmat esiintymät ovat -99 mallia, muista ei ole kuulunut.
Kujo kirjoitti:Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?
Juu mulla tosiaan tuli vastaan ylätys tuossa talven huolloissa ku aukasin kytkinkopan ihan vaan sillä, että mittailen levyjen paksuudet. Ekaa ruuvia kun aloin ruuvaan niin aattelin, että onko nää tosiaan näin löysässä, eikä tarttenu kääntää avainta ku noin kierroksen verran niin lähti ruuvi sen holkin kanssa ulos ja samaa jatkui lähes kaikkien pulttien kans.
Mitenkään hirveesti tuota ei kyllä pystyny ajaessa huomioimaan, ainut oli tosiaan tuo niinkö Kujo tuossa mainitsi, että kytkin alko oleen loppu kesästä melko haukkaava, onneksi juuri sen takia aloin sitä kykintä aukomaan ku oletin, että sieltä on levyt loppu vaan eipä ollu levyt kulunu juuri ollenkaan vaan syynä oli ihan joku muu. Missään vaiheessa kytkin ei kuitenkaan luistanu.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37
Kyllähän se varmaan löytyy tosta huoltomanuskasta tää juttu mutta... se kun on vaan kotosalla eikä täällä töissä... ja vähän aikakin kortilla niin kertokaas onko noi runkopultit mitenkä väännettävissä... piisaako tavallisessa hylsyssä mitta eli onko kuusio sen holkin yläpääsä vaiko missä..? Kun ei ole omaa tallia niin täytyy tässä kiireessä järkätä paikkaa ja asioita illtaa varten valmiiksi...
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37
Tämä on vähän huono kun ei ole oikein semmoista rauhallista paikka jossa tehdä noita hommia eli joutuu huiskiin vähän kiiruussa aina. Avasin kuitenkin sen kytkimen puolen koneen kopan. Koitin kaikkia noita kytkimen pultteja ja kaikki tuntuivat olevan piukassa ja paikoillaan kuin näppituntumalta kuuluukin. En sitten tämän diagnoosin jäkeen alkanut enää purkaa sen enempää vaan löin kannen takaisin paikoilleen.
Eli kokeilithan juuri nuo runkopultit? Eli kannen alta paljastuu ensin kytkinjousten ruuvit (10mm kanta) -vasta nämä ja jouset irroittamalla paljastuvat nuo kyseiset runkopultit, ovat siis 11mm kannalla ja keskellä kantaa ´nuo jousen ruuvien 6mm sisäkierteet.
Tosin, oli niin tai näin, jos pultit olisivat olleet kovinkin löysällä, olisit sen tuntenut myös päällimmäisiä kokeilemalla.
Tosin, oli niin tai näin, jos pultit olisivat olleet kovinkin löysällä, olisit sen tuntenut myös päällimmäisiä kokeilemalla.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37
Koitin siis vain noita päällimmäisiä pultteja. Kun ne tuntuivat olevan piukassa niin fundeerasin että kiinni täytyy olla nekin jotka näitä päällimmäisiä pitää.... eli runkopultit. Kun oli sen verran kiirus niin en viitsinyt vain lisätä voimaa ja narauttaa pultteja hereille. Sen jälkeen pakka olisikin pitänyt ottaa auki jokatapauksessa.
Niin tiukalle,että narahtaa ja sit vartti auki...MGa kirjoitti:onkohan noita osia mahdollista kiristää sillee perstuntumalla kun en tuota momenttiavainta omista?
Niin ja jos on niin mitä noi momentit suurinpiirtein vastaa esim. niin kovin kun jaksat jne.
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray
King of team purzzi :rasberry:
King of team purzzi :rasberry: