Kytkin - kannattaa tarkistaa

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

kuis se oireilee? vieläkö -01 on sitä vikaa? ???
ennen kova, ehkä vielä joskus...
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

waiski10 kirjoitti:kuis se oireilee? vieläkö -01 on sitä vikaa? ???
Jos kytkin luistaa tai tuntuu "haukkaavan" herkästi liikkeelle lähdettäessä pienilläkin kierroksilla, niin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota.
Ja niinkuin sanoin, niin molemmat esiintymät ovat -99 mallia, muista ei ole kuulunut.
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

no eipä taida olla syytä huolee ;(ottaa simaa)
ennen kova, ehkä vielä joskus...
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

Kujo kirjoitti:Nyt on käynyt ilmi, että kytkinjousien sisällä olevat runkopultit voivat löystyä omia aikojaan. Ilmeisesti tehtaalla on käytetty heikkoa ruuvilukitetta tai sitten lukite on jäänyt pois kokonaan, Olikohan MiksaK kun huomasi näin tapahtuneen ennen kuin mitään haaveria pääsi tapahtumaan ja tänään tuli ilmi toinen tapaus, tällä kertaa yksi pultti oli ehtinyt irrota ja raapaista kytkinkoppaa. Tälläkin kertaa totaalisemmalta tuholta vältyttiin, mutta aineksia isompaankin remonttiin olisi ollut.
Tee siis näin: Oikea sivukate pois, kytkinkoppa auki. Öljyjä ei tarvitse laskea, jos pyörä sivutuella niin öljyä ei valu ulos.
Avaa kytkinjousen pultit (6x6mm) alta paljastuu nämä löystyvät kapineet. Nämä runkopultit (11mm kanta, M8 kierre) avataan, kierteet puhdistetaan hyvin, samoin vastapelurista. Ruuvilukitetta kierteisiin ja pultit kiinni, momentti 23Nm. Samalla tuota lukitetta kannattaa laittaa myös niihin päällimmäisiin 6mm pultteihin, niiden momentti on 10Nm. Jouset kiristetään ristiin, vähän kerrallaan.
Nämä molemmat esiin tulleet tapaukset olivat vm -99 busissa, mutta homman helppouden vuoksi suosittelisin tarkistamaan asian muistakin, jos vaikka kate sattuu muuten olemaan joskus auki. Onko muuten joku mahdollisesti törmännyt aiheeseen ulkomaiden foorumeilla?

Juu mulla tosiaan tuli vastaan ylätys tuossa talven huolloissa ku aukasin kytkinkopan ihan vaan sillä, että mittailen levyjen paksuudet. Ekaa ruuvia kun aloin ruuvaan niin aattelin, että onko nää tosiaan näin löysässä, eikä tarttenu kääntää avainta ku noin kierroksen verran niin lähti ruuvi sen holkin kanssa ulos ja samaa jatkui lähes kaikkien pulttien kans.

Mitenkään hirveesti tuota ei kyllä pystyny ajaessa huomioimaan, ainut oli tosiaan tuo niinkö Kujo tuossa mainitsi, että kytkin alko oleen loppu kesästä melko haukkaava, onneksi juuri sen takia aloin sitä kykintä aukomaan ku oletin, että sieltä on levyt loppu vaan eipä ollu levyt kulunu juuri ollenkaan vaan syynä oli ihan joku muu. Missään vaiheessa kytkin ei kuitenkaan luistanu.
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Johan pomppas. Mulla härppii kytkin kiinni aika rankasti. Pitäneen avata hetpaikalla.

Millä kaupallisella aineella saa kierteistä riittävässä määrin öljyt pois että lukite pysyy?
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

sillyflier kirjoitti:Johan pomppas. Mulla härppii kytkin kiinni aika rankasti. Pitäneen avata hetpaikalla.

Millä kaupallisella aineella saa kierteistä riittävässä määrin öljyt pois että lukite pysyy?
Ite putsailin wyrtin pro cleanerillä
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Kyllähän se varmaan löytyy tosta huoltomanuskasta tää juttu mutta... se kun on vaan kotosalla eikä täällä töissä... ja vähän aikakin kortilla niin kertokaas onko noi runkopultit mitenkä väännettävissä... piisaako tavallisessa hylsyssä mitta eli onko kuusio sen holkin yläpääsä vaiko missä..? Kun ei ole omaa tallia niin täytyy tässä kiireessä järkätä paikkaa ja asioita illtaa varten valmiiksi...
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Onnistuu ihan normi hylsyavaimella, kantit on pultin ulkopäässä. Jokin jarruosien puhdistusspray toimii hyvin tuossa kierteen putsauksessa, lähtee öljyt ja rasvat vilauksessa.
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Tämä on vähän huono kun ei ole oikein semmoista rauhallista paikka jossa tehdä noita hommia eli joutuu huiskiin vähän kiiruussa aina. Avasin kuitenkin sen kytkimen puolen koneen kopan. Koitin kaikkia noita kytkimen pultteja ja kaikki tuntuivat olevan piukassa ja paikoillaan kuin näppituntumalta kuuluukin. En sitten tämän diagnoosin jäkeen alkanut enää purkaa sen enempää vaan löin kannen takaisin paikoilleen.
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Eli kokeilithan juuri nuo runkopultit? Eli kannen alta paljastuu ensin kytkinjousten ruuvit (10mm kanta) -vasta nämä ja jouset irroittamalla paljastuvat nuo kyseiset runkopultit, ovat siis 11mm kannalla ja keskellä kantaa ´nuo jousen ruuvien 6mm sisäkierteet.
Tosin, oli niin tai näin, jos pultit olisivat olleet kovinkin löysällä, olisit sen tuntenut myös päällimmäisiä kokeilemalla.
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Koitin siis vain noita päällimmäisiä pultteja. Kun ne tuntuivat olevan piukassa niin fundeerasin että kiinni täytyy olla nekin jotka näitä päällimmäisiä pitää.... eli runkopultit. Kun oli sen verran kiirus niin en viitsinyt vain lisätä voimaa ja narauttaa pultteja hereille. Sen jälkeen pakka olisikin pitänyt ottaa auki jokatapauksessa.
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

onkohan noita osia mahdollista kiristää sillee perstuntumalla kun en tuota momenttiavainta omista?
Niin ja jos on niin mitä noi momentit suurinpiirtein vastaa esim. niin kovin kun jaksat jne.
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

MGa kirjoitti:onkohan noita osia mahdollista kiristää sillee perstuntumalla kun en tuota momenttiavainta omista?
Niin ja jos on niin mitä noi momentit suurinpiirtein vastaa esim. niin kovin kun jaksat jne.
Niin tiukalle,että narahtaa ja sit vartti auki... :tongue:
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

tulee vaan vähän kiirous kiristellä niit ristiin ku sitä ruuvilukitettaki pitäis väliin laitella,
hmm pitäisköhän ostaa tommonen momenttiavain jostain motonetista mitäköhän maksaa ???
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Vastaa Viestiin