Help: miten kytkimen mutteri (150 nm) auki? - Tällä kertaa kysyn ensin ja rikon sitten

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

Tarkoitus on vaihtaa originaalin kaksiosaisen Cam Setin tilalle yksiosainen kytkinkäikäle, jolla päästään eroon back torque limitatorista (samalla jäykemmät jouset ja työsylinterin tuki/suojalaippa). Katse on siis suunnattuna kiihdyttelyyn.

MUTTA miten helvetissä sen kytkimen kasassa pitävän mutterin, joka Service Manualin mukaan on kireydessä jopas 150 Nm, saa irti (ja takas tuohon kireyteen). Service Manualin mukaan tarvitaan (pitämään vastaan, kun räikällä tai kiintoavaimella käännetään?), yllätys-yllätys joku Mr. SukiSukin erikois(enkallis)työkalu (kuvasta ei oikein saanut selvää).

Eräs huoltohessu kehui tekevänsä homman pulttipyssyllä. Järkeä? Tartteeko (silloin) vaihde olla päällä ja vanteessa kalikka kuten eturatasta vaihdettaessa (kuten huomaatte, en tajua kytkimen toiminnasta paskaakaan) vai millä muulla keinolla kytkinmöhkäle pidetään paikallaan - vai tartteeko edes? Muita vaihtoehtoja?!

En siis uskaltanut kauheasti "lähteä kokeilemaan", vaan ajattelin, että josko tällä kerralla kysyisin ensin... :omituinen:

Nopeusmittarin anturin sentään sain paskaksi :bike: .
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Tollasen kehää pitävän työkalun tekee näppärämpi tuunaaja itse.
TFM:llä on tollainen tinattu vanhasta kytkinlevyn välilevystä - siihen varsi vaan tinattu kiinni. Samaan tyyliin kuin tässä ducati ukko on tehnyt

Tässä Trumppa ukko on tehnyt todella DIY hub holding toolin :D Mutta ilmeisesti toimii..

Mutta tekee tollaisen itse myös ihan lattaraudasta - sellainen Y-tyylinen haarukka joka ottaa kytkinkehän ylä ja alapuolelta. Kuvaa en nyt pikaiseltaan löytänyt..

Kyllä kai se pulttipyssylläkin lähtee, mutta itse en tolle tielle lähtis. Ne pulttipyssyn iskut kyllä sitten näkyy vaihteistossa.. ja se käikäleen kiristäminen ei mene pulttipysyllä vaan tarttet sen työkalun anyway.




Edited By busajasa on 1279747856
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

busajasa kirjoitti:Tollasen kehää pitävän työkalun tekee näppärämpi tuunaaja itse.
TFM:llä on tollainen tinattu vanhasta kytkinlevyn välilevystä - siihen varsi vaan tinattu kiinni. Samaan tyyliin kuin tässä ducati ukko on tehnyt

Mutta tekee tollaisen itse myös ihan lattaraudasta - sellainen Y-tyylinen haarukka joka ottaa kytkinkehän ylä ja alapuolelta. Kuvaa en nyt pikaiseltaan löytänyt..

Kyllä kai se pulttipyssylläkin lähtee, mutta itse en tolle tielle lähtis. Ne pulttipyssyn iskut kyllä sitten näkyy vaihteistossa.. ja se käikäleen kiristäminen ei mene pulttipysyllä vaan tarttet sen työkalun anyway.
Kesken ajokauden vaan ei oikein ehdi tusaamaan työkaluja. Erinomaisen hyvä idea kyllä tulevan talven puuhasteluihin.

Pitäis saada paketti kasaan perjantaiksi Kauhajoelle...

Samaa ajattelin itsekin tuosta pulttipysystä - ja muista mahdollisista väkivallanteoista - että mitäköhän tekee vaihteistolle.
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

VeliHölmöK8 kirjoitti:
busajasa kirjoitti:Tollasen kehää pitävän työkalun tekee näppärämpi tuunaaja itse.
TFM:llä on tollainen tinattu vanhasta kytkinlevyn välilevystä - siihen varsi vaan tinattu kiinni. Samaan tyyliin kuin tässä ducati ukko on tehnyt

Mutta tekee tollaisen itse myös ihan lattaraudasta - sellainen Y-tyylinen haarukka joka ottaa kytkinkehän ylä ja alapuolelta. Kuvaa en nyt pikaiseltaan löytänyt..

Kyllä kai se pulttipyssylläkin lähtee, mutta itse en tolle tielle lähtis. Ne pulttipyssyn iskut kyllä sitten näkyy vaihteistossa.. ja se käikäleen kiristäminen ei mene pulttipysyllä vaan tarttet sen työkalun anyway.

Kesken ajokauden vaan ei oikein ehdi tusaamaan työkaluja. Erinomaisen hyvä idea kyllä tulevan talven puuhasteluihin.

Pitäis saada paketti kasaan perjantaiksi Kauhajoelle...

Samaa ajattelin itsekin tuosta pulttipysystä - ja muista mahdollisista väkivallanteoista - että mitäköhän tekee vaihteistolle.

Yksi vaihtoehto on Partasen ohjeistama..

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....52;st=0

tuolla parjan_fin nimimerkillä se kuormaliina kikka... Saa ainakin sen pulttipyssyn voiman muualle kuin vaihteistoon.

Ehkä kuitenkin helpoin kun ajat jonnekkin pajalle jolla on se työkalu. Lainaat työkalua sieltä tai teetät siellä sen vaihdon.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Pulttipyssyllä kait minä jokusen kerran oon ottanu, vaihde vapaalla toki...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
ysi-ärrä
Viestit: 974
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 19:54

Viesti Kirjoittaja ysi-ärrä »

Busasta ei vielä kokemusta tuolta saralta, mut gsx-r1100 kytkin aukaistiin pulttipyssyllä ja ei mitään ongelmaa. Pariinki otteeseen on tehty.
337kmh/ 1609m ,Joensuu 2012
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Pulttipyssyllä lähtee auki ja menee kii ja tosiaankin vaihde täytyy olla vapaalla kuten Jarim jo aiemmin kertoi...
Kymmeniä kykä asennuksia olen tuusannu ja yhdessäkään ei ole ollut ongelmia...
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

KIITOS neuvoista ja nopeasta vastaamisesta itse kullekin!

Pulttipyssyllä laitettiin, vaihde vapaalla. :)
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Vastaa Viestiin