Sähköjuttuja

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Fastard kirjoitti:Täytyisi löytää mittaristolle menevä FI johto. Kolme vaihtoehtoa tällä hetkellä, muut olen tietääkseni paikallistanut. Tämä ensinmäinen todennäköisin. Eli Musta, vihreällä raidalla, menee mittaristolta ECUlle.

Punainen sinisellä raidalla polttoaine pumpun releelle, josta toinen pää pumpun sulakkeelle. Kolmas ja viimeinen vaihtoehto, sininen mustalla raidalla. Taisi menna vilkku/sivutuen releelle.

Näistä jos saisin vahvistuksen busan sähköihin perehtyneeltä henkilöltä, olisin todella kiitollinen.

2001 busa kyseessä.

ECU:lta mittaristolle menee (muistaakseni)tuo vihreämusta johto jossa liikkuu 5V TTL sarjadataa noin 7kb/s 8,n,1 nopeudella. Ensimmäinen byte pitää sisällään lämpömittarin arvot, seuraavat kolme jonkinlaiset vikakoodit ja käyntitilan ja pari viimeistä kertovat polttoaineen kulutuksesta. Kehyksenä alussa taisi olla myös byte jossa on pakettien määrä ja lopussa joku tarkistussumma.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että
mitäs ajattelit tuolla signaalilla tehdä ?

Tässä alla miltä sarjadata näyttää skoopin ruudulla:
Kuva

Tässä myös linkki tiedostoo jossa on kaikki signaalit kuvattuna:
Moottorinohjausyksikön liittimen kuvaus




Edited By PetriK on 1195104856
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Kiitän

Olen tekemässä uutta mittaristoa, missä on vain tarpeelliset kytkimet ja merkkivalot kiihdyttellyä ajatellen. Tuo FI merkkilamppu kuuluu niihin.

Mitenkähän mahtaa toimia 12v merkkilamppu tuon johdon päässä, vai täytyykö laittaa ledi?
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kuoten tuosta skoopin näytöltä näkyy; sieltä tulee bittivirtaa eli tarvitset erillisen prosessorin joka osaa lukea TTL tasoista sarjadataa noin 7kbit/s nopeudella ja ohjelman joka osaa tulkita tuota dataa. Lisäksi koska sarjadatasta ei ole speksejä ainakaan vielä mistään löytynyt, joudut debuggaamaan sen ja määrittelemään bittivirtaa lukevat triggerit vikakoodeille. Kyseessä on aika iso työ jollei tuollaisia rakenna päivätyönään.

Pelkkää lamppua tai relettä ei voi tuon piuhan päähän kytkeä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Ok. Turhan hankalaksi tuo siis menee. No täytyy jättää mittaristolle menevä liitin sitten varalle sellaiseen paikkaan, mistä saan helposti alkuperäisen mittariston liitettyä tilapäisesti paikalleen. Jos siis niitä vikakoodeja alkaa ilmenemään kaiken tekemäni jälkeen..

Mistä tulikin mieleen. Meneekö pyörä vikatilaan, jos liitin ei ole mittaristossa kiinni?
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Fastard kirjoitti:Mistä tulikin mieleen. Meneekö pyörä vikatilaan, jos liitin ei ole mittaristossa kiinni?

Mittaristodata on kyllä kaksisuuntainen, eli sen avulla voi kysellä ECU:lta tietoja eri antureiden tilasta ja vaikka logata dataa. Suzuki ei kuitenkaan ole kaikissa ECU:issa asentanut tämän kaksisuuntaisuuden mahdollistavia komponentteja joten on epätodennäköistä että Suzuki hyödyntäisi tuota kaksisuuntaisuutta kovin laajasti. Lisäksi sen perusteella mitä olen dataa mitannut skoopilla olen todennut että data liikkuu hyvin samankaltaisesti ilman mittaristoakin.

Eli täydellistä varmuutta asiasta ei ole, mutta aika vahva veikkaus on että mittaristodata menee vain yhteen suuntaan eli ECU:lta mittaristolle joten mittariston irroittaminen ei tätä häiritse.

Mutta sellainen vinkki että lämpömittaria varten kannattaa asentaa toinen anturi varmuuden vuoksi ja jättää tämä nykyinen ECU:n käyttöön jotta häiriötilat voidaan välttää.




Edited By PetriK on 1195152182
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Kiitän PetriK suuresti sanomistasi asioista. Itse kun en tiedä sähköistä juuri mitään. Jos saisi tähän "hätään" vielä yhden varmistuksen. Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?

Pistin alle varsin tilanteen kuvien muodossa missä menen tällä hetkellä. Tuo ei ole enää niin paha miltä vaikuttaa. Luulisin jopa että voiton puolella olen tällä saralla. Tosin kaikki on tehty tähän asti "proto" mielellä..

http://galleria.busanistit.org/albums/osaII/IMG_3610.sized.jpg
http://galleria.busanistit.org/albums/osaII/IMG_3611.sized.jpg

:wtf:
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Fastard kirjoitti:Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?
Näytää siltä että kuvia kun katsoo niin vaikea uskoa ettei mitään sähköistä ymmärrä ?... Hmmm, tuleeko myös akku eteen ?

Tuo öljynpaineen merkkivalo on varmaan juuri niin kuin sanot - eli lamppu +12v ja toinen öljynpaineanturiin - mutta toki tuota mittariston sisältöä ei ole tullut tutkittua vielä muuten kun mitä kerran jampalla katsottiin mittariston sisälle. Katsotaan sitten kun tulee käyntiin laittamisen aika...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Fastard kirjoitti:Kiitän PetriK suuresti sanomistasi asioista. Itse kun en tiedä sähköistä juuri mitään. Jos saisi tähän "hätään" vielä yhden varmistuksen. Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?

Pistin alle varsin tilanteen kuvien muodossa missä menen tällä hetkellä. Tuo ei ole enää niin paha miltä vaikuttaa. Luulisin jopa että voiton puolella olen tällä saralla. Tosin kaikki on tehty tähän asti "proto" mielellä..

http://galleria.busanistit.org/albums/osaII/IMG_3610.sized.jpg
http://galleria.busanistit.org/albums/osaII/IMG_3611.sized.jpg

:wtf:


Jep.

Kyllä sinne maskin alle paljon mahtuu, lampun ja vilkkujen lisäksi, kun vähän siivoaa ja järjestelee...

http://galleria.busanistit.org/Kekku/IMGP4760

http://galleria.busanistit.org/Kekku/IMGP4762

http://galleria.busanistit.org/Kekku/IMGP4763
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Kuvista ei näy kunnolla, mutta akku on tuossa ECUn vieressä. Killbox ja shiftminder liimattu akun molempiin päätyihin.

On ne näköjään muutkin lähtenyt sooloilemaan. Ihan siistiin pakettiin saatu roinat. :tapu:
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Noniin, pitkästä aikaa tuli pari kysymystä mieleen.
Sisäisen bensapumpun johtojen väreistä. Täytyis saada selvyys polttoaineen pinnan johtojen värit, että saan kolvattua vastuksen väliin. Mulla kun ei ole enää orggis pumppu jäljellä.

Sitten kahden vihreän liittimen tunnistus, mistä toinen menee koneen lämpötilalle ja toinen ilmanputsarin lämpötilan anturille. Näille antureille meneville johdon väreille jos sais varmistuksen. Olen tehnyt jo omat johtopäätökset ja kolvaukset, mutta varmistus ei tekisi pahaa. :)
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Fastard kirjoitti:Noniin, pitkästä aikaa tuli pari kysymystä mieleen.
Sisäisen bensapumpun johtojen väreistä. Täytyis saada selvyys polttoaineen pinnan johtojen värit, että saan kolvattua vastuksen väliin. Mulla kun ei ole enää orggis pumppu jäljellä.

Sitten kahden vihreän liittimen tunnistus, mistä toinen menee koneen lämpötilalle ja toinen ilmanputsarin lämpötilan anturille. Näille antureille meneville johdon väreille jos sais varmistuksen. Olen tehnyt jo omat johtopäätökset ja kolvaukset, mutta varmistus ei tekisi pahaa. :)

Service manual sanoo:

- Fuel level gauge Y/B (keltainen mustalla raidalla ) ja B/W (musta valkoisella raidalla).

- IAT (putsarikotelossa) Dg (tummanvihreä) ja B/Br (musta ruskealla raidalla).

- ECTS (koneen kyljessä) B/Br ja B/Br (molemmat siis musta ruskealla raidalla).




Edited By jarim on 1203113035
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

Onkohan noihin manuaaleihin uskominen? Mulla kun ei mene esim. pumpulle keltamustaa johtoa.

Ongelmia täältä löytyy kasapäin. Johdotukset pitäisi olla ok. Virtalukosta kytkiessä virrat päälle, mittaristo toimii kuin pitääkin, eli käyttää mittarit tapissa ja merkkivalot käy päällä. Mutta mutta, polttoaine eikä starttirele napsahda. Starttinappia painaessa ei tapahdu mitään. Starttireleelle menevien keltavihreän ja mustakeltaisen välille täytyisi tulla virta, mutta eipä vaan tule. Kaikki releet olen testannut ja toimii. Olisiko jokin ajonestolaite päällä kenties?

Olisiko näistä seuraavista johdoista mitä en ole liittänyt mihinkään se ratkaiseva tekijä käynnistyksen estoon??

Mittariston liittimellä:
-Vihreäkeltainen->öljynpaineen valolle
-Vihreäsininen->kierrossignaali
-Keltainen->ajovaloille
-Vaaleanvihreä->vilkuille
-Musta->vilkuille


Sivutuen/vilkkujen releellä:
-Vaaleansininen->vilkkujen kytkimelle

Virtalukossa:
-Harmaa->valokytkimelle sekä mittaristoon
-Ruskea->parkkivaloille


:apua:

PS. Kaikki mustavalkoiset johdothan ovat maihin meneviä. Näin ymmärsin ainakin manuaalin sähkökaavioista?
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Muistaakseni vain USA malleissa on ajonestolaite jonka osana ecu projektia jouduin purkamaan. Mutta voi olla että ennen K2 mallisissa on myös sama laite. Ajonestossa tulee vikakoodi näyttöön. Tämän enempää ei ajonestosta näin julkisesti.

Missäspäin se pyörä taas olikaan ja minkä vuotinen jos homman laittaisi kuntoon ?




Edited By PetriK on 1203623764
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Pelkkä huuto takarivistä mutta onhan sulla se tip-over-sensori kytketty ok? Eli se möykky tankinkiinnitysraudan /satulan alla... joskus kiroilin omaa vessaa ja oli tuo töpseli auki... :oho:
Club 100 m/s
Vastaa Viestiin