Fastard kirjoitti:Täytyisi löytää mittaristolle menevä FI johto. Kolme vaihtoehtoa tällä hetkellä, muut olen tietääkseni paikallistanut. Tämä ensinmäinen todennäköisin. Eli Musta, vihreällä raidalla, menee mittaristolta ECUlle.
Punainen sinisellä raidalla polttoaine pumpun releelle, josta toinen pää pumpun sulakkeelle. Kolmas ja viimeinen vaihtoehto, sininen mustalla raidalla. Taisi menna vilkku/sivutuen releelle.
Näistä jos saisin vahvistuksen busan sähköihin perehtyneeltä henkilöltä, olisin todella kiitollinen.
2001 busa kyseessä.
ECU:lta mittaristolle menee (muistaakseni)tuo vihreämusta johto jossa liikkuu 5V TTL sarjadataa noin 7kb/s 8,n,1 nopeudella. Ensimmäinen byte pitää sisällään lämpömittarin arvot, seuraavat kolme jonkinlaiset vikakoodit ja käyntitilan ja pari viimeistä kertovat polttoaineen kulutuksesta. Kehyksenä alussa taisi olla myös byte jossa on pakettien määrä ja lopussa joku tarkistussumma.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitäs ajattelit tuolla signaalilla tehdä ?
Tässä alla miltä sarjadata näyttää skoopin ruudulla:
Kuoten tuosta skoopin näytöltä näkyy; sieltä tulee bittivirtaa eli tarvitset erillisen prosessorin joka osaa lukea TTL tasoista sarjadataa noin 7kbit/s nopeudella ja ohjelman joka osaa tulkita tuota dataa. Lisäksi koska sarjadatasta ei ole speksejä ainakaan vielä mistään löytynyt, joudut debuggaamaan sen ja määrittelemään bittivirtaa lukevat triggerit vikakoodeille. Kyseessä on aika iso työ jollei tuollaisia rakenna päivätyönään.
Pelkkää lamppua tai relettä ei voi tuon piuhan päähän kytkeä.
Ok. Turhan hankalaksi tuo siis menee. No täytyy jättää mittaristolle menevä liitin sitten varalle sellaiseen paikkaan, mistä saan helposti alkuperäisen mittariston liitettyä tilapäisesti paikalleen. Jos siis niitä vikakoodeja alkaa ilmenemään kaiken tekemäni jälkeen..
Mistä tulikin mieleen. Meneekö pyörä vikatilaan, jos liitin ei ole mittaristossa kiinni?
Fastard kirjoitti:Mistä tulikin mieleen. Meneekö pyörä vikatilaan, jos liitin ei ole mittaristossa kiinni?
Mittaristodata on kyllä kaksisuuntainen, eli sen avulla voi kysellä ECU:lta tietoja eri antureiden tilasta ja vaikka logata dataa. Suzuki ei kuitenkaan ole kaikissa ECU:issa asentanut tämän kaksisuuntaisuuden mahdollistavia komponentteja joten on epätodennäköistä että Suzuki hyödyntäisi tuota kaksisuuntaisuutta kovin laajasti. Lisäksi sen perusteella mitä olen dataa mitannut skoopilla olen todennut että data liikkuu hyvin samankaltaisesti ilman mittaristoakin.
Eli täydellistä varmuutta asiasta ei ole, mutta aika vahva veikkaus on että mittaristodata menee vain yhteen suuntaan eli ECU:lta mittaristolle joten mittariston irroittaminen ei tätä häiritse.
Mutta sellainen vinkki että lämpömittaria varten kannattaa asentaa toinen anturi varmuuden vuoksi ja jättää tämä nykyinen ECU:n käyttöön jotta häiriötilat voidaan välttää.
Kiitän PetriK suuresti sanomistasi asioista. Itse kun en tiedä sähköistä juuri mitään. Jos saisi tähän "hätään" vielä yhden varmistuksen. Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?
Pistin alle varsin tilanteen kuvien muodossa missä menen tällä hetkellä. Tuo ei ole enää niin paha miltä vaikuttaa. Luulisin jopa että voiton puolella olen tällä saralla. Tosin kaikki on tehty tähän asti "proto" mielellä..
Fastard kirjoitti:Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?
Näytää siltä että kuvia kun katsoo niin vaikea uskoa ettei mitään sähköistä ymmärrä ?... Hmmm, tuleeko myös akku eteen ?
Tuo öljynpaineen merkkivalo on varmaan juuri niin kuin sanot - eli lamppu +12v ja toinen öljynpaineanturiin - mutta toki tuota mittariston sisältöä ei ole tullut tutkittua vielä muuten kun mitä kerran jampalla katsottiin mittariston sisälle. Katsotaan sitten kun tulee käyntiin laittamisen aika...
Fastard kirjoitti:Kiitän PetriK suuresti sanomistasi asioista. Itse kun en tiedä sähköistä juuri mitään. Jos saisi tähän "hätään" vielä yhden varmistuksen. Öljynpaineen merkkivalollehan ei tarvi kummempia vippaskonsteja, kuin keltavihreä anturilta hehkuun kiinni ja toinen pää maihin?
Pistin alle varsin tilanteen kuvien muodossa missä menen tällä hetkellä. Tuo ei ole enää niin paha miltä vaikuttaa. Luulisin jopa että voiton puolella olen tällä saralla. Tosin kaikki on tehty tähän asti "proto" mielellä..
Noniin, pitkästä aikaa tuli pari kysymystä mieleen.
Sisäisen bensapumpun johtojen väreistä. Täytyis saada selvyys polttoaineen pinnan johtojen värit, että saan kolvattua vastuksen väliin. Mulla kun ei ole enää orggis pumppu jäljellä.
Sitten kahden vihreän liittimen tunnistus, mistä toinen menee koneen lämpötilalle ja toinen ilmanputsarin lämpötilan anturille. Näille antureille meneville johdon väreille jos sais varmistuksen. Olen tehnyt jo omat johtopäätökset ja kolvaukset, mutta varmistus ei tekisi pahaa.
Fastard kirjoitti:Noniin, pitkästä aikaa tuli pari kysymystä mieleen.
Sisäisen bensapumpun johtojen väreistä. Täytyis saada selvyys polttoaineen pinnan johtojen värit, että saan kolvattua vastuksen väliin. Mulla kun ei ole enää orggis pumppu jäljellä.
Sitten kahden vihreän liittimen tunnistus, mistä toinen menee koneen lämpötilalle ja toinen ilmanputsarin lämpötilan anturille. Näille antureille meneville johdon väreille jos sais varmistuksen. Olen tehnyt jo omat johtopäätökset ja kolvaukset, mutta varmistus ei tekisi pahaa.
Onkohan noihin manuaaleihin uskominen? Mulla kun ei mene esim. pumpulle keltamustaa johtoa.
Ongelmia täältä löytyy kasapäin. Johdotukset pitäisi olla ok. Virtalukosta kytkiessä virrat päälle, mittaristo toimii kuin pitääkin, eli käyttää mittarit tapissa ja merkkivalot käy päällä. Mutta mutta, polttoaine eikä starttirele napsahda. Starttinappia painaessa ei tapahdu mitään. Starttireleelle menevien keltavihreän ja mustakeltaisen välille täytyisi tulla virta, mutta eipä vaan tule. Kaikki releet olen testannut ja toimii. Olisiko jokin ajonestolaite päällä kenties?
Olisiko näistä seuraavista johdoista mitä en ole liittänyt mihinkään se ratkaiseva tekijä käynnistyksen estoon??
Muistaakseni vain USA malleissa on ajonestolaite jonka osana ecu projektia jouduin purkamaan. Mutta voi olla että ennen K2 mallisissa on myös sama laite. Ajonestossa tulee vikakoodi näyttöön. Tämän enempää ei ajonestosta näin julkisesti.
Missäspäin se pyörä taas olikaan ja minkä vuotinen jos homman laittaisi kuntoon ?
Pelkkä huuto takarivistä mutta onhan sulla se tip-over-sensori kytketty ok? Eli se möykky tankinkiinnitysraudan /satulan alla... joskus kiroilin omaa vessaa ja oli tuo töpseli auki...