Moottorin ääni

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

Hei,

Olisikohan kellään kokemusta kyseisestä äänestä moottorista, tulee ainoastaan kone kylmänä ja ainoastaan 1300 - 1750rpm kierroksilla. Ääni katoaa täysin kun kone lämpeää. Todella ärsyttävä. :glare:

https://www.youtube.com/watch?v=bAvhZNDQn9U&ab_channel=Kalle5000
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla on 2005 mallinen 48tkm ajettu ja kyllähän se samaan tyyliin kylmänä särisee/ rallattaa. Nokkaketjun ääneksi olen arvioinut, kun lämmetessään loppuu täysin. Videolta on hieman vaikea päätellä äänen laatua, äkkipäätä kuuluu aika voimakkaana. Omassani ääni aika harmittoman kuuloinen ja olen antanut kuulua, rauhoittaa revittelyä kylmänä. Paljonkos ajettu? Jossakin vaiheessa nokkaketjun ja kiristimen vaihto tietenkin eteen tulee.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

Jone kirjoitti:Mulla on 2005 mallinen 48tkm ajettu ja kyllähän se samaan tyyliin kylmänä särisee/ rallattaa. Nokkaketjun ääneksi olen arvioinut, kun lämmetessään loppuu täysin. Videolta on hieman vaikea päätellä äänen laatua, äkkipäätä kuuluu aika voimakkaana. Omassani ääni aika harmittoman kuuloinen ja olen antanut kuulua, rauhoittaa revittelyä kylmänä. Paljonkos ajettu? Jossakin vaiheessa nokkaketjun ja kiristimen vaihto tietenkin eteen tulee.


Minulla on 2004 ja 62tkm ajettu. Ei ääni sitten sattuisi tulemaan venttiileistä? Täytyypi varata huoltoon aika ja saavat tarkistaa mikä kiikastaa, ajattelin vaan jos täältä olisi saanut varmaa tietoa kyseisestä äänestä =)
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Venttiilien välyksethän kannattaa katsoa, jos ei tietoa milloin katottu. Reilusti isot välykset alkaa ääntämään, yleensähän kuitenkin pienemmälle menee ja kannen äänet hiljenee. Veikkaan nokkaketjun ääneksi, joka on enemmän sääntö kuin poikkeus, kun kilometrejä kertyy.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

Jone kirjoitti:Venttiilien välyksethän kannattaa katsoa, jos ei tietoa milloin katottu. Reilusti isot välykset alkaa ääntämään, yleensähän kuitenkin pienemmälle menee ja kannen äänet hiljenee. Veikkaan nokkaketjun ääneksi, joka on enemmän sääntö kuin poikkeus, kun kilometrejä kertyy.

Onko mitään hajua venttiilien tarkastusten/säätöjen ja ketjun kiristimen/ketjun uusimisen hinnasta?
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Huollan pyöräni ite, joten huoltohinnoista ei ole omakohtaista kokemusta. Välysten tarkistuksesta olen kuullut otettavan 200- 300e, riippuen tarviiko säätää vai jääkö pelkkään välysten mittaukseen. Selkein olisi ensin käydä kuunteluttaan ääntä merkkihuollossa. Osaavat arvioida äänen lähdettä ja hintaa, jos jotain tarvii tehdä.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oletko tarkastanut onko kytkimessä jouset kunnolla kiinni? Sinällään kylmänä voi kyllä kuulua ääniä venttiilikoneistosta jotka häviää kun kone lämpeää (=ketju kiristyy). Samaten juuri ennen kuin ketjunkiristin on hyppäämässä seuraavalle hampaalle saattaa ketju kalkatella tavallista enemmän.



Edited By jarim on 1626678466
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

jarim kirjoitti:Oletko tarkastanut onko kytkimessä jouset kunnolla kiinni? Sinällään kylmänä voi kyllä kuulua ääniä venttiilikoneistosta jotka häviää kun kone lämpeää (=ketju kiristyy). Samaten juuri ennen kuin ketjunkiristin on hyppäämässä seuraavalle hampaalle saattaa ketju kalkatella tavallista enemmän.

En ole tarkastanut kytkimen jousia. Tosiaan lämpimänä ei pidä mitään ääniä mutta kylmänä pitää hetken aikaa ihmeellista terävää "koputusta" ennenkuin lämpiää.

Nyt on muutaman kerran tehnyt myös sitä mikä on ilmeisesti suht yleistä että ei lähde käyntiin lämpimänä jokainen kerta niin hyvin, starttaa ja pyörittää kyllä hyvin. En tiedä sitten mistä voisia johtua. Tankillakin luulin jo että ei lähde käymään ollenkaan enää :D
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Akussa kyykkää jännite; pyörittää mutta jännite niin matala ettei anna kunnon kipinää.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

jarim kirjoitti:Akussa kyykkää jännite; pyörittää mutta jännite niin matala ettei anna kunnon kipinää.

Onkos se sitten vaan uutta akkua? Koko talven ollut akku ylläpitölaturissa ja täynnä on virtaa mutta onko se vaan sitten sökö :)
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

Tänä aamuna kylmänä moottori piti sellaista ääntä kuin olisi pakosarja vuotanut, eikös se ketju pidä kylmänä sellaista ääntä? Hiljeni kun lämpes taas.
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

Päivitystä; Busa on nyt korjaamolla ja saanut diagnoosin, nokkaketjunkiristin oli maximissa eli nokkaketju ja kiristin menee vaihtoon.

Taitaa olla harvinaisempaa että ketju menee vaihtoon näillä kilometreillä mutta eipä voi mitään. Ompahan sitten ainakin huolettomia kilometrejä luvassa :turbobusa:




Edited By skuzeri on 1628071023
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Oudolta kuulostaa jos moottorilla 62tkm eikä pelkällä mittarilla ajettu,
liekö joskus jotain taphtunut mistä sitten aiheutunut pika kuluminen tai joudutu kone kasaaman jostain yli 100tkm jakopään osista
hyvä kuitenkin että vika löyti
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
skuzeri
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Heinä 2021, 21:42

Viesti Kirjoittaja skuzeri »

1340R86 kirjoitti:Oudolta kuulostaa jos moottorilla 62tkm eikä pelkällä mittarilla ajettu,
liekö joskus jotain taphtunut mistä sitten aiheutunut pika kuluminen tai joudutu kone kasaaman jostain yli 100tkm jakopään osista
hyvä kuitenkin että vika löyti

Niin liekkö sitten ollut kovalla käytöllä aikaisemmin ja maanantaimallin ketju ???

Eikös näitä joitain tapauksia jenkkiforumillakin ole kuitenkin että ketju venynyt ennen aikojaan, ettei se täysin mahdotonta ole? Nyt tulee ainakin kuntoon :tapu:
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hienoa, että rapinalle löytyi selitys, vaikka yllättävää, että ketju nyt jo loppu. Olisi luullut kiristimen vaihdolla selviävän. No hiljeneepä ainakin varmasti uusilla osilla.
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
Vastaa Viestiin