Juu-zon k5 busa

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Aamupäivän arkastelut ja kytkennät kuntoon.
Tässä ero 80A ja 30A releen välillä. Kontakti nasta siis jonkin verran isompi.
Kuva

En jaksanut ruveta juottelemaan uusia liittimiä johtoihin, joten dremelillä nuo releiden 9mm terminaalien pienennys 6mm levyisiksi. Tässä toinen dremelöitynä.
Kuva

Samalla johtojen niputus kiinni.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Irrallaan olevat johdot on vielä navin, kahvanlämppäreiden ja vaihdenäytön johdot. Laitan kiinni sitten kun uudet akut tulee. Voin jonkinlaista videonpätkää vaikka koittaa laittaa starttauksesta sitten kun uudet akut on paikoillaan.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Hyvältä näyttää! :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Akut tulivat tänään mutta sen verran oli ohjelmaa heti töiden jälkeen iltaan saakka ettei kerennyt vielä tänään testaamaan. Laitetaan huomenna paikalleen. On ne kyllä kevyet kun on noihin lyijyakkuihin tottunut. Mitoilta nämä ovat vähän matalemmat kuin alkuperäiset akut. Paketissa on mukana tuollaiset kovaa vaahtomuovia olevat korokepalat. Tuohon normaaliin akkupaikkaan ne varmaan pitääkin laittaa kiinni että navat ei jää liian alas.

Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Akkuja testattu mutta eihän tuossa starttipiirissä mitkään sulakkeet kestä. 40A sulakkeetkin napsahtaa saman tien. Pitänee siis tehdä vielä uudet kaapelit ilman sulakepesiä tuohon. Sulakepesä pitää siirtää kakkosreleeltä maihin menevään piuhaan, jotta normaalikäytössä taka-akku on suojattu sulakkeella. Pitääpä siis hakea vielä vähän piuhaa lisää ennen kuin saa valmista.
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

Kerros tyhmälle miksi musta/keltanen piuha on vedetty releille? ???
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Dipshit kirjoitti:Kerros tyhmälle miksi musta/keltanen piuha on vedetty releille? ???
Meinaatko releiden ohjausjännitteitä? Releille on vedetty siis samat ohjauskarvat kuin alkuperäiselle starttireleelle. Mustakeltainen on maa ja keltavihreä 12v.
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Dipshit kirjoitti:Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover
Nyt ei ihan aukea mitä tällä haet? Kunhan starttirele ei vedä niin noille kahdelle muulle releelle on aivan sama missä asennossa ovat, startti ei silloin pyöri. Kun starttirele vetää niin samalla nuo kaksi muutakin relettä kytkee nuo akut sarjaan ja startti pyörii.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

jarim kirjoitti:
Dipshit kirjoitti:Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover

Nyt ei ihan aukea mitä tällä haet? Kunhan starttirele ei vedä niin noille kahdelle muulle releelle on aivan sama missä asennossa ovat, startti ei silloin pyöri. Kun starttirele vetää niin samalla nuo kaksi muutakin relettä kytkee nuo akut sarjaan ja startti pyörii.

Varmaan vaan yliajattelen taas asiaa enkä tajua miten vaikuttaa noihin muihin varotoimiin ???




Edited By Dipshit on 1589906269
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tuossa on siis ideana että taka-akku muutetaan rinnan kytkennästä sarjaan vain ja ainoastaan silloin kun starttirelekin vetää.
Jalan kytkin ja vaihdeanturi liittyy samaan piiriin starttinapin kanssa eli starttinapille ei tule jännitettä mikäli vaihde ei ole vapaalla, tai jalka ylhäällä. Tässä on tuo koko starttipiirin toiminta service manualista.
Kuva




Edited By juu-zo on 1589907169
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ehkä se täytyy jo tämän jälkeen uskoa että ei tuossa tule minkäänlaiset releet pelaamaan. Biltsun rele suli siis aivan totaalisesti ensimmäisessä startissa lifepojen kanssa.

Kuva

Laitoin nyt taka-akun vain sarjaan tuohon normaalisti simppeleimmällä 24v startti kytkennällä. Testataan kauanko tuo taka-akku kestää lataamatta ja keksitään sitten mitä kytkentöjä tarvittaessa tehdään. Tulihan noilla akuilla tietysti jo painonsäästöä huomattavasti ja jos kestäisi nyt sitten pidempään kuin pari vuotta.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Se on tuo kytkin ratkaisu näemmä ihan pätevä. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Otin muuten omasta kytkimellisestä kerran johtomitat; kytkin on siis vasemmalla puolella siinä syvennyksessä mikä on tehty keskipukille nostamista varten. Siitä yltää johdot "omille paikoillensa" näillä mitoilla: https://photos.app.goo.gl/U2whdxdjzwgpzzye9
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

juu-zo kirjoitti:Ehkä se täytyy jo tämän jälkeen uskoa että ei tuossa tule minkäänlaiset releet pelaamaan. Biltsun rele suli siis aivan totaalisesti ensimmäisessä startissa lifepojen kanssa.

Kuva

Laitoin nyt taka-akun vain sarjaan tuohon normaalisti simppeleimmällä 24v startti kytkennällä. Testataan kauanko tuo taka-akku kestää lataamatta ja keksitään sitten mitä kytkentöjä tarvittaessa tehdään. Tulihan noilla akuilla tietysti jo painonsäästöä huomattavasti ja jos kestäisi nyt sitten pidempään kuin pari vuotta.
Joku tyyllin vanha auton startin solenoidi (semoisesta joskus veneen lisä akuille startin aikaisen yhdistymisen rakentelin
voisi kestä)
tai samanlainen rele mikä on pää virralle siellä vasemman taka katten alla
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Solenoideja harvoin on vaihtokoskettimilla niin siksi vähän hankala löytää tai rakennella. Manuaalikytkin on varmaan kaikista järkevin loppupeleissä. Siinä ei tarvitse tuota startin haukkaamaa alkuvirtaa pamauttaa liikkeestä joten ei synny samanlaista hitsaavaa valokaarta kuin releiden kanssa. Dc virralla tuo valokaari on se mikä nuo releet hitsaa. Tehdään tässä nyt kuitenkin ensiksi testi kauanko tosiaan tuollainen taka-akku kestää tässä systeemissä lataamatta. Katsotaan sitten jaksaako viritellä kytkimen järkestelmään.



Edited By juu-zo on 1590003503
Vastaa Viestiin