Juu-zon k5 busa

Tänne projektikertomukset sekä topicit omaan pyörään tehdyistä muutoksista
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Itselläni on perinteinen manuaalikytkimellä oleva. Aikansa kesti alkuperäinen ennenkuin viime kesänä hitsasi navat kiinni.. Syykin tosin löytyi, oli ilmeisesti jo pidempään ollu startin päässä huonosti johto kiinni liittimessä.



Edited By jarim on 1589184498
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Automaatti systeemit ei kovin paljoa kustanna niin ajattelin sen verran askarrella tuohon lisäksi. Releet kympillä biltsusta ja tuohon päälle vähän liittimiä ja johtoja.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Laitahan raporttia kuinka toimii jahka saat väsättyä. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tuumasta toimeen ja töiden jälkeen kävin paikallisessa autotarvikeliikkeessä kysäisemässä vähän tarvikkeita. 10mm2 kaapelia tarpeeksi ja pari relettä sekä liittimiä. 10 neliöiselle ei tietysti ole oikein kunnon liittimiä mutta kokeillaan mennään juottamalla ja kutistesukalla.
Kuva

Toinen akku sopii siis tuonne takaloosteriin ihan passelisti.


Kuva
Make80
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2018, 13:17
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Make80 »

Kun saat tuon valmiiksi niin jos viitsit tehdä selkeän tarvikelistan ja ohjeen mitä kytketään mihinkin napaan.
Olisin kiitollinen tuosta kun ei tuo sähköpuoli ole itsellä hallussa.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tottakai viitsin, sitä vartenhan näitä kertomuksia tehdään.

Näissä liittimissä olikin ihan kätevä holkki päällä johon tuon 10 neliön kaapelinkin saa oikein hyvin juotettua. Täytyy katsoa releille seuraavaksi paikat että saa mallattua johtojen pituudet.
Kuva
Kuva
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Homma etenee. Releille mallasin ekana paikan perän oikeaan takanurkkaan.
Kuva

Sen jälkeen piuhat tuli tehtyä määrmittaan valmiiksi. Jonkinlainen kasahan noita tähän tarvitaan. Piuhaa jäi sen verran yli että tein myös uudet pääakun virta ja maa kaapelit.
Kuva
Kuva

Sitten vain johtoja vetelemään oikeisiin osotteisiin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Sen jälkeen pikkasen kytkentäpuuhia.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten pitäisi vielä nuo releiden ohjauskaapelit juottaa kiinni näihin starttireleeseen meneviin mustakeltaiseen ja keltavihreään piuhaan. Ja odotella että uudet akut tulee. Taka-akun kiinnityksen varmistan varmaankin velcrolla ja nippusiteillä. Nyt tuossa siis vain vanha akku mallattuna paikalle.
Kuva




Edited By juu-zo on 1589223222
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Päivittelin vielä kytkennät niin että näkyy sulakkeet jotka pitää itsekin vielä lisätä tuohon.
Kuva
Dipshit
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Huhti 2020, 22:03

Viesti Kirjoittaja Dipshit »

Eikös tämän systeemin saisi rakennettua kyseisen relen ympärille ilman että on tarvetta ruveta kolvailee tehtaan piuhoja. Jos tollasen systeemin tahtoo tehä joku joka ei luota omaan osaamiseen niin paljon että alkaisi niitä piuhoja kolvailee?
https://www.amazon.com/SCHNEID....1ON97VY
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Dipshit kirjoitti:Eikös tämän systeemin saisi rakennettua kyseisen relen ympärille ilman että on tarvetta ruveta kolvailee tehtaan piuhoja. Jos tollasen systeemin tahtoo tehä joku joka ei luota omaan osaamiseen niin paljon että alkaisi niitä piuhoja kolvailee?
https://www.amazon.com/SCHNEID....1ON97VY
Kyseisessä releessä on vain kaksi vaihtokärkeä yhessä releessä eli kytkennät sinänsä on aivan samat. Voihan liitoksia tehdä rosvoliittimillä ja vaikka millä, mutta juotetut liitokset on vain tärisevässä pyörässä huomattavasti luotettavampia.
Itsekin kysyin kyllä tuolta autotarvikeliikkeestä jos olisi suoraan ollut DPDT releitä eli kahdella vaihtokärjellä varustettua relettä, mutta niitä ei ihan joka paikasta löydä kun taas noita SPDT eli yhdellä vaihtokärjellä varustettuja releitä löytyy joka paikasta.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Sen taka-akun kiinnitys tosiaan kannattaa tehdä kunnolla, hyppii nimittäin ihan kiitettävästi siellä perässä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kävin kytkemässä nuo ohjauskarvat kiinni ja testasin releiden toimintaa. Iloisesti pyörähti kahdella vanhemmalla perus akullakin. Ei kaikki tietysti ihan vielä täysin toiminut vaan toinen rele hitsautui muutaman testikerran jälkeen kiinni. Eli ainakaan tämä 30A mini rele otti itseensä. Todennäköisesti kytkentää pitää muuttaa sellaiseksi, että taka-akun releet vetäisivät ennen kuin starttirele vetää, jotta kytkentänastoille ei tule kovaa kytkentäräpsyä. Tutkitaan vähän kytkentäkaavioita ja mietitään mikä tuohon olisi järkevin.



Edited By juu-zo on 1589281422
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tuohon omaan kytkimen sulamiseen liittyen meinasinkin jo kytkentäkaavion nähtyäni sanoa että melko järeät releet todennäköisesti tarttee. :D
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin