Nokka-akselin asentoanturi - Näkyykö nokka-akselin pyörintä?
Onko kellään noita imupuolen retainereita?
Oletteko muuten itse katsoneet omianne? Hieman kun tuota retaineria hylsyllä napsutteli meni särö lähes umpeen ja näkyy enää heikosti öljykalvon alla..
Hajoaako noita vakio laitteissa muillakin?
https://drive.google.com/file....sharing
Edited By Busaixu on 1529103765
Oletteko muuten itse katsoneet omianne? Hieman kun tuota retaineria hylsyllä napsutteli meni särö lähes umpeen ja näkyy enää heikosti öljykalvon alla..
Hajoaako noita vakio laitteissa muillakin?
https://drive.google.com/file....sharing
Edited By Busaixu on 1529103765
Nyt on kyllä erikoinen tapaus. Ensinnäkään, en muista ainuttakaan katkennutta nokka-akselia ja toisaalta, vastaan ei ole tullut hajonnutta retaineriakaan. Kävi kyllä melkoinen joulu jos venttiilit siellä ykkösessä on ok. Mulla taitaa olla noita retainereita, ja olisi saattanut olla akselikin, mutta sehän olikin jo tulossa. Koskaan en ole asetelmaa purkanut kansi kiinni, mutta onhan se mahdollista.
Onkohan noiden retainerien vaihto mahdollista paikalla?
Itse en pitäisi sitä mahdottomana.
Siirsin nyt läppärungon ja tankin pois sekä takakatteet ja nyt tuntuu tilaa olevankin huomattavasti mukavammin.
Mietin, että jos olisi saanut vielä lukittua kampiakselin pyörimisen olisi ketju valmiina merkissä.
Laittaisi pyttyyn n. 5 bar painetta.
Tekisi "varsi -linkun", jolla saisi viereisen sylinterin tulpanreijästä M10x1 [mm] tukitapilla ja painelisi retainereita...
Katsoin, että jos tästä olisi saanut jo hieman apuja: https://www.motonet.fi/fi....ismalli
Nokka-akselin laakeripukkien M6 kierteet lienevät liian heppoisia tukivarren kiinnitykseen.
Edited By Busaixu on 1529138100
Itse en pitäisi sitä mahdottomana.
Siirsin nyt läppärungon ja tankin pois sekä takakatteet ja nyt tuntuu tilaa olevankin huomattavasti mukavammin.
Mietin, että jos olisi saanut vielä lukittua kampiakselin pyörimisen olisi ketju valmiina merkissä.
Laittaisi pyttyyn n. 5 bar painetta.
Tekisi "varsi -linkun", jolla saisi viereisen sylinterin tulpanreijästä M10x1 [mm] tukitapilla ja painelisi retainereita...
Katsoin, että jos tästä olisi saanut jo hieman apuja: https://www.motonet.fi/fi....ismalli
Nokka-akselin laakeripukkien M6 kierteet lienevät liian heppoisia tukivarren kiinnitykseen.
Edited By Busaixu on 1529138100
https://www.motonet.fi/fi....ismalli
Linkki taitaa typistyä tekstiin...
Motonet
Edited By Busaixu on 1529139366
Linkki taitaa typistyä tekstiin...
Motonet
Edited By Busaixu on 1529139366
Saako konetta pyöritettyä kampiakselin päästä taaksepäin -eli vastapäin?
Aikaisemmin pyöriteltäessä otin endoskooppikuvia ja tarkemmin nyt tarkastellessa poikkeuksena 4. sylinterissä männän laen montuissa on mielestäni merkillistä kosteutta.
Mielestäni helmeilevää kosteutta on myös imukanavassa muutama pisara sekä läppärungon kaasuläpässä imukanavan puolelta.
Jäähdytysnesteenä minulla on Bilteman pinkkiä "glykolina" myytävää valmissekoitetta, joka ei kuitenkaan maistu enää makealta. Joten tuosta kosteudesta ei ole käsitystä...
Tulppa oli ainakin täysin kauniin vaalean ruskea ja kuiva samoin, kuin muissa sylintereissä.
4. sylinterin pakovälykset ovat mielestäni ok, eli 0.2 - 0.25 [mm]. Mutta nyt en oikein pysty 4. sylinterin puristuspaineita mittaamaan, kun ketju on irti.
Aikaisemmin pyöriteltäessä otin endoskooppikuvia ja tarkemmin nyt tarkastellessa poikkeuksena 4. sylinterissä männän laen montuissa on mielestäni merkillistä kosteutta.
Mielestäni helmeilevää kosteutta on myös imukanavassa muutama pisara sekä läppärungon kaasuläpässä imukanavan puolelta.
Jäähdytysnesteenä minulla on Bilteman pinkkiä "glykolina" myytävää valmissekoitetta, joka ei kuitenkaan maistu enää makealta. Joten tuosta kosteudesta ei ole käsitystä...
Tulppa oli ainakin täysin kauniin vaalean ruskea ja kuiva samoin, kuin muissa sylintereissä.
4. sylinterin pakovälykset ovat mielestäni ok, eli 0.2 - 0.25 [mm]. Mutta nyt en oikein pysty 4. sylinterin puristuspaineita mittaamaan, kun ketju on irti.
Google photosin kuvalinkkejä tämä foorumisofta ei kuvina huoli mutta laita http:// linkkinä?
Enpä ole koskaan kone paikoillaan tehnyt mutta teoriassa tehtävissä se kait on. Suurin dilemma miten saada pysymään venttiili ylhäällä kun niitä jousia irrottaa ja laittaa paikoilleen.
Jaa seuraavalla sivulla olikin linkkinä jo. Yhä erikoisemmaksi käy... enpä ole itsekään ennen nähnyt että retainer olisi halki. Oliko tuo haljennut siitä ykkössylinteristä?
Mullaki mahtaa noita vakioretainereita löytyä jos tarttee.
Ja voi sitä konetta taaksepäinkin kääntää mutta nyt kun sulla on ketju irrallaan niin varovasti ketjusta samalla imupuolelta kiristäen ettei se syrttäänny sinne kampiakselin päähän.
Oiskohan sinne voinu polttoainetta jäädä ja se näkyisi kosteutena? Torvi auki sinne menee aika paljo polttoainetta per kierros ja kun sytytys on käytännössä loppunu siihen kun tuo nokka-akseli katkesi.
Edited By jarim on 1529164993
Enpä ole koskaan kone paikoillaan tehnyt mutta teoriassa tehtävissä se kait on. Suurin dilemma miten saada pysymään venttiili ylhäällä kun niitä jousia irrottaa ja laittaa paikoilleen.
Jaa seuraavalla sivulla olikin linkkinä jo. Yhä erikoisemmaksi käy... enpä ole itsekään ennen nähnyt että retainer olisi halki. Oliko tuo haljennut siitä ykkössylinteristä?
Mullaki mahtaa noita vakioretainereita löytyä jos tarttee.
Ja voi sitä konetta taaksepäinkin kääntää mutta nyt kun sulla on ketju irrallaan niin varovasti ketjusta samalla imupuolelta kiristäen ettei se syrttäänny sinne kampiakselin päähän.
Oiskohan sinne voinu polttoainetta jäädä ja se näkyisi kosteutena? Torvi auki sinne menee aika paljo polttoainetta per kierros ja kun sytytys on käytännössä loppunu siihen kun tuo nokka-akseli katkesi.
Edited By jarim on 1529164993
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Olisin laittamassa kompurasta n. 5bar painetta tulpanreijästä kiiloilta avattavien venttilien sylinteriin, jolloin paine pitäsi venttiilit kiinni kannessa.
Tällöin mitoittaisin tuon painin systeemin siten, että se painimen tuki on aina viereisen vapaan tulpan reijäissä.
Haluaisin lukita kampiakselin "lukkoon" jolloin paine ei lähtisi työntämään lakipisteessä olevaa mäntää. Ehkä 1 vaihde päällä ja takapyörä jarrut lukossa pitäisi tuon kampiakselin paikalla.
Laitoin tosiaankin ketjun pako nokka-akselin rattaaseen nippusiteellä ja imupuolelle jo irroitusvaiheessa ketjuun "mustekalan" pännittämään, jolloin imunokka-akselin irroituksesa ketjujako kampiakselilta ei ole siirtynyt.
Kampiakselin päästä yrittäessä pyörittää taaksepäin tuntuu, ettei samalla voimalla siirry ilman väkipakkoa, joten ottaako vakiokytkimen tai startin rakenne vastaan?
Vaihteistossa ei ole mitään ongelmaa ja tämä voi olla vain oma tuntuma, mutta ilman tulppia pienellä räikällä pystyy pyörittämään myötäsuuntaan, mutta ei taida riittää voima juuri yhtään taaksepäin -kun ei haluaisi vioittaa lisää mitään... Tämä oli muistikuva, kun jakoa tarkistin.
Imupuolen Reteinerit olivat halki 1. 3. ja 4. sylinterin vasemman puolisista imuventtiileistä systemaattisesti. Eli ainakin 3 kpl kiilapalojen välikohdasta, jolloin kiilojen puristusjännitys ollut suurimmillaan ja levittää kalvojännityksen omaisesti "kehältään katkennutta rengasta".
4. sylinterissä ainoastaan on merkillistä kosteutta. Vielä en ole keksinyt miten tuon nesteen voin määritellä.. Yritin jo testejä tehdä nykyisen jäähdytysnesteen sekä moottoriöljyn osalta, mutta varmuutta en vieläkään saanut, että mitä neste on.
Kuitenkin vahva oletus, että voisiko polttoainetta olla haitumatta. Toisaalta myös polttoaineen syöttö lienee katkenneen saman tien, kun imunokka-akselin asentoanturi ei ole saanut impulssia.
Myös tuo, että vain 4. sylinterissä on helmeilevää nestettä...
Laitan linkkiin yhden kuvan jossa on männän päällä nestehelmiä.
Harmi kun nyt ei endoskoopilla pääse tarkemmin katsomaan, kun mäntä on myös 4. sylinterissä ylhäällä. Kuitenkin niissä männän päällä olevissa venttiilien väistö koloissa oli nähtävissä nestettä reilummin, joka mielestäni helmeili -tai oli pintajännitykseltään erityyppistä mitä öljy tai bensa, joten vaikutti rasvaan liukenemattomalta nesteeltä.
Saiko ketjun jaon helposti takaisin, jos poikkeama olisi vaikkapa pari lenkkiä?
Jos enempi alkaisin pyörittää konetta pitäisi pakonokka-akseli myös irroittaa tai riittäisikö vain, että löysennän pakopuolen laakeripukit? 10mm saa helposti löystymään. paljonkohan vakio pakonokkien nosto on milleissä ja pakoventtiilien toleranssi mäntiin nähden..?
Harmi, kun ei tullut mitattua 4. sylinterin puristuspaineita, -kansivaurion todennäköisyys olisi varmaankin helpompi tällöin määritellä, kuitenkin se on kauimpana rikkoontuneesta nokasta..
Pahoittelen, omaa lähestymistapaani. Joku voi päätellä, että mitä ihmetellä, kun vaan irroittaa kone ja pistää palasiksi.
Vaan jos otan kannen pois lienee myös tarve plaanata ehjäkin kansi, tarvitaanko uudet kannen pultit ja luonnollisestikin vaihtaa kannen tiiviste, pakosarjan tiivisteet yms.? Tähän menisi myös aikaa ensimmäisen kerran opetellessa koneen irroitus ja edellytän myös moottorikoneistamolta enemmän huolellisuutta, mitä joissakin on tapana tehdä.
4. sylinteri Neste-sytytystulpan kohdalla
1. sylinterin männän laki.
Ykkössylinteri
Tällöin mitoittaisin tuon painin systeemin siten, että se painimen tuki on aina viereisen vapaan tulpan reijäissä.
Haluaisin lukita kampiakselin "lukkoon" jolloin paine ei lähtisi työntämään lakipisteessä olevaa mäntää. Ehkä 1 vaihde päällä ja takapyörä jarrut lukossa pitäisi tuon kampiakselin paikalla.
Laitoin tosiaankin ketjun pako nokka-akselin rattaaseen nippusiteellä ja imupuolelle jo irroitusvaiheessa ketjuun "mustekalan" pännittämään, jolloin imunokka-akselin irroituksesa ketjujako kampiakselilta ei ole siirtynyt.
Kampiakselin päästä yrittäessä pyörittää taaksepäin tuntuu, ettei samalla voimalla siirry ilman väkipakkoa, joten ottaako vakiokytkimen tai startin rakenne vastaan?
Vaihteistossa ei ole mitään ongelmaa ja tämä voi olla vain oma tuntuma, mutta ilman tulppia pienellä räikällä pystyy pyörittämään myötäsuuntaan, mutta ei taida riittää voima juuri yhtään taaksepäin -kun ei haluaisi vioittaa lisää mitään... Tämä oli muistikuva, kun jakoa tarkistin.
Imupuolen Reteinerit olivat halki 1. 3. ja 4. sylinterin vasemman puolisista imuventtiileistä systemaattisesti. Eli ainakin 3 kpl kiilapalojen välikohdasta, jolloin kiilojen puristusjännitys ollut suurimmillaan ja levittää kalvojännityksen omaisesti "kehältään katkennutta rengasta".
4. sylinterissä ainoastaan on merkillistä kosteutta. Vielä en ole keksinyt miten tuon nesteen voin määritellä.. Yritin jo testejä tehdä nykyisen jäähdytysnesteen sekä moottoriöljyn osalta, mutta varmuutta en vieläkään saanut, että mitä neste on.
Kuitenkin vahva oletus, että voisiko polttoainetta olla haitumatta. Toisaalta myös polttoaineen syöttö lienee katkenneen saman tien, kun imunokka-akselin asentoanturi ei ole saanut impulssia.
Myös tuo, että vain 4. sylinterissä on helmeilevää nestettä...
Laitan linkkiin yhden kuvan jossa on männän päällä nestehelmiä.
Harmi kun nyt ei endoskoopilla pääse tarkemmin katsomaan, kun mäntä on myös 4. sylinterissä ylhäällä. Kuitenkin niissä männän päällä olevissa venttiilien väistö koloissa oli nähtävissä nestettä reilummin, joka mielestäni helmeili -tai oli pintajännitykseltään erityyppistä mitä öljy tai bensa, joten vaikutti rasvaan liukenemattomalta nesteeltä.
Saiko ketjun jaon helposti takaisin, jos poikkeama olisi vaikkapa pari lenkkiä?
Jos enempi alkaisin pyörittää konetta pitäisi pakonokka-akseli myös irroittaa tai riittäisikö vain, että löysennän pakopuolen laakeripukit? 10mm saa helposti löystymään. paljonkohan vakio pakonokkien nosto on milleissä ja pakoventtiilien toleranssi mäntiin nähden..?
Harmi, kun ei tullut mitattua 4. sylinterin puristuspaineita, -kansivaurion todennäköisyys olisi varmaankin helpompi tällöin määritellä, kuitenkin se on kauimpana rikkoontuneesta nokasta..
Pahoittelen, omaa lähestymistapaani. Joku voi päätellä, että mitä ihmetellä, kun vaan irroittaa kone ja pistää palasiksi.
Vaan jos otan kannen pois lienee myös tarve plaanata ehjäkin kansi, tarvitaanko uudet kannen pultit ja luonnollisestikin vaihtaa kannen tiiviste, pakosarjan tiivisteet yms.? Tähän menisi myös aikaa ensimmäisen kerran opetellessa koneen irroitus ja edellytän myös moottorikoneistamolta enemmän huolellisuutta, mitä joissakin on tapana tehdä.
4. sylinteri Neste-sytytystulpan kohdalla
1. sylinterin männän laki.
Ykkössylinteri
Startti siellä käytännössä ottaa vastaan kun taaksepäin pyörittää, kyllä se vähän enemmän voimaa vaatii mitä eteenpäin. Mutta tosiaan kannattaa olla varma että ketju on kampiakselin päässä tiukalla kun pyörittelee.
Mulla kun omassa pyörässä katkesi nokkaketju penkissä kolme vuotta sitten oli myös nelossylinterin venttiilien päällä imukanavassa nestettä. Ajattelin automaattisesti että kansi halkesi siinä samalla mutta ko. kannelle tehtiin painetestit koneistamolla eikä se vuotanut. Jäi mysteeriksi lopulta mitä se neste oli ja mistä se sinne oli tullu. Toisaalta en minä tuota kantta enää paikoilleen pistänyt, se on edelleen tuolla tallissa laatikossa että en tiedä olisiko se oireillut käytössä vai ei.
Mielenkiintoinen viestiketju tämä, pitkästä aikaa. Hatunnosto että uskaltaa tehdä asioita myös erilailla. Kannentiiviste ja ehkä ne pakosarjan tiivisteet siinä menisi käytännössä vaihtoon jos kannen käyttää irti, pultit voi käyttää uudelleen. Sinällään tuo koneen irrotus on aika nopea ja suoraviivainen toimenpide, tokihan siinä ekalla kerralla vähän enemmän aikaa menee. Lisäksi siinä tarttee paria "erikoistyökalua" rungon takaa katsoen oikealla puolen.
Mulla kun omassa pyörässä katkesi nokkaketju penkissä kolme vuotta sitten oli myös nelossylinterin venttiilien päällä imukanavassa nestettä. Ajattelin automaattisesti että kansi halkesi siinä samalla mutta ko. kannelle tehtiin painetestit koneistamolla eikä se vuotanut. Jäi mysteeriksi lopulta mitä se neste oli ja mistä se sinne oli tullu. Toisaalta en minä tuota kantta enää paikoilleen pistänyt, se on edelleen tuolla tallissa laatikossa että en tiedä olisiko se oireillut käytössä vai ei.
Mielenkiintoinen viestiketju tämä, pitkästä aikaa. Hatunnosto että uskaltaa tehdä asioita myös erilailla. Kannentiiviste ja ehkä ne pakosarjan tiivisteet siinä menisi käytännössä vaihtoon jos kannen käyttää irti, pultit voi käyttää uudelleen. Sinällään tuo koneen irrotus on aika nopea ja suoraviivainen toimenpide, tokihan siinä ekalla kerralla vähän enemmän aikaa menee. Lisäksi siinä tarttee paria "erikoistyökalua" rungon takaa katsoen oikealla puolen.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Nesteen osalta yritän vielä saada sitä talteen sylinteristä ja täytyy pähkäillä miten sitä testaisi.
Kondenssi vettä se ei voi olla, mietin myös, että jos puljatessa olisi ilmanpuhdistimesta päässyt lorahtamaan irroitusvaiheessa, mutta ei sielläkään ole kondenssi tms. vettä ollut.
Kone on pyörinyt moottorijarrutuksessa ja paljon tuli yritettyä myös startattua Fi valon syttymisen jälkeen, joten neste olisi voinut tulla jostakin tyhjäpyörityksen seurauksena.
Tulpat edustivat kaikki samaa kuivaa linjaa ja väriä.
Meneekö asentoanturin virheen kautta Polttoainelinja ja sytytys molemmat pois pelistä?
Virrat kytkiessä kuitenkin pumppu aina käynnistyi ja keräsi painetta.
Voiko 4. sylinterissä olla jotakin eroa polttoainelinjan osalta? Päästääkö busa paineet linjasat pois?
Tuskin, koska olettaisin paineettoman linjan höyrystävän polttoainetta, joka kiusaa kuumaa konetta käynnistettäessä.. Tästä ei kyllä ole itsellä muuta kokemusta, kuin joskus K-Jetronic systeemin paineen pudotessa oli kuuman koneen käynnistys hankalampi -siinä käytettiin paineakkua ilmeisesti estämään tuota.
Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta onko nokkaketjuissa koskaan ajoituskohta merkkejä? Itse vedin maalitussilla imunokka-akselin merkit nokkaketjun lenkkeihin
Kondenssi vettä se ei voi olla, mietin myös, että jos puljatessa olisi ilmanpuhdistimesta päässyt lorahtamaan irroitusvaiheessa, mutta ei sielläkään ole kondenssi tms. vettä ollut.
Kone on pyörinyt moottorijarrutuksessa ja paljon tuli yritettyä myös startattua Fi valon syttymisen jälkeen, joten neste olisi voinut tulla jostakin tyhjäpyörityksen seurauksena.
Tulpat edustivat kaikki samaa kuivaa linjaa ja väriä.
Meneekö asentoanturin virheen kautta Polttoainelinja ja sytytys molemmat pois pelistä?
Virrat kytkiessä kuitenkin pumppu aina käynnistyi ja keräsi painetta.
Voiko 4. sylinterissä olla jotakin eroa polttoainelinjan osalta? Päästääkö busa paineet linjasat pois?
Tuskin, koska olettaisin paineettoman linjan höyrystävän polttoainetta, joka kiusaa kuumaa konetta käynnistettäessä.. Tästä ei kyllä ole itsellä muuta kokemusta, kuin joskus K-Jetronic systeemin paineen pudotessa oli kuuman koneen käynnistys hankalampi -siinä käytettiin paineakkua ilmeisesti estämään tuota.
Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta onko nokkaketjuissa koskaan ajoituskohta merkkejä? Itse vedin maalitussilla imunokka-akselin merkit nokkaketjun lenkkeihin
Voin olla väärässä mutta minusta se katkaisee vaan sytkän tuossa tilanteessa. Eipä sillä polttoaineella sylinteriin jäädessään ole mahdollisuutta hörystyä pois jos venttiilit on kiinni. Ilokaasukin sinne palotilaan hienosti jää tarvittaessa ja hienosti jysähtää startatessa. Ai mistäkö tiedän.... Kyllä siellä linjassa polttoaine pysyy ja tosiaan virrat päälle laittaessahan pumppu vielä nostaa paineen kohdalleen. Inlet siinä polttoainekiskossa on lisäksi siinä kolmos- ja nelossylinterin välissä.
Ketjussa ei ole ajoitusmerkkejä mutta käytännössä kun ykkös- ja nelossylinteri on yläkuolokohdassa niin nokkien merkkien mukaan niinkuin siinä kuvassa saa nokat oikein.
Ketjussa ei ole ajoitusmerkkejä mutta käytännössä kun ykkös- ja nelossylinteri on yläkuolokohdassa niin nokkien merkkien mukaan niinkuin siinä kuvassa saa nokat oikein.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Ei kantta tarvi plaanata aina kun on irti, ei siinä edes ole varoja paljoo.
Itseä arveluttaisi enemmän nokan laitimmainen laakeripukki, jos se kerran katkesi reunimmaisten nokkien välistä, onko pätkä mennyt vinoon ja miltä laakeripinta näyttää.
Itseä arveluttaisi enemmän nokan laitimmainen laakeripukki, jos se kerran katkesi reunimmaisten nokkien välistä, onko pätkä mennyt vinoon ja miltä laakeripinta näyttää.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Entä miten kannen pulttien kanssa -täytyykö aina vaihtaa?
Mielestäni laakeripukit ovat täysin vioittumattomat ja napsahtanut nokka on jäänyt heti paikoilleen.
Ehkä voisin tulkilla vielä katsoa, mutta tuo akseli on katkennut täysin laakerien välistä kahteen osaan, eikä juurikaan muruja ole edes syntynyt.
Nokka-akseli
Mielestäni laakeripukit ovat täysin vioittumattomat ja napsahtanut nokka on jäänyt heti paikoilleen.
Ehkä voisin tulkilla vielä katsoa, mutta tuo akseli on katkennut täysin laakerien välistä kahteen osaan, eikä juurikaan muruja ole edes syntynyt.
Nokka-akseli
Kiitos tiedoista.
Tietääkö joku mitä on vakio gen 1. kangen pituus -siis silmukoiden keskipisteiden väli?
Vakio G1 stroke lienee 63mm.
Jos olisi laskenut mitä pahimmillaan momentti on kampiakselin päässä, mikäli olisi painetta sylinerissä 5-10 bar.
Alustavasti näyttäisi jäävän 75 - 150 Nm:iin, pahimmassa tangentiaalin voiman tilanteessa, huomioimatta kiihtyvyyksiä ja kitkoja.
Pysäytetty yläkuolokohta on teoriassa lukossa ja alkuvoima äärimmäisen pieni.
Yrittäisin pitää pakonokan ja kampiakselin paikoillaan merkeissään.
Tietääkö joku mitä on vakio gen 1. kangen pituus -siis silmukoiden keskipisteiden väli?
Vakio G1 stroke lienee 63mm.
Jos olisi laskenut mitä pahimmillaan momentti on kampiakselin päässä, mikäli olisi painetta sylinerissä 5-10 bar.
Alustavasti näyttäisi jäävän 75 - 150 Nm:iin, pahimmassa tangentiaalin voiman tilanteessa, huomioimatta kiihtyvyyksiä ja kitkoja.
Pysäytetty yläkuolokohta on teoriassa lukossa ja alkuvoima äärimmäisen pieni.
Yrittäisin pitää pakonokan ja kampiakselin paikoillaan merkeissään.