Niin ehkä tuon ketjun kanssa ei ole havaittavaa ongelmaa.
Oma päätelmä on tällä hetkellä, että kovat räjähdykset olisivat tehneet venttiilikuormaa sen verrran enempi, että akseli on antanut periksi.
Voi olla myös, että nokka-akselissani on ollut joku virhe joka on väsymällä edennyt ja kuormituksen äkillisesti kasvaessa on akseli rikkoontunut lopullisesti.
Pyrin saamaan vauriomekanismista varmaankin tehtyä tutkimuksia, kunhan saan nuo palat kätösiini.
Tuskin kellään on varastossa vakio imunokka-akselia -saa tarjota?
Uusi vakio 5 pv. toimituksella Suzuki kauppiaalta on n. 350,- ¤
Kannattaako hankkia säätöpalasarja -itseltä ei löydy valmiina erikseen säätöpaloja?
Omasta mielestä noi säätöpalat on niin ryöstöhintaisia että laittaisin uuden nokan kiinni, mittailisin välykset ja kävisin vaihtamassa tarpeelliset paikallisessa liikkeessä. Yleensä hyvittävät sinne vietävistä ylimääräisistä jotain.
Mäntien päissä ei ollut missään jälkiä endoskoopilla katsottaessa.
Joten seuraavaksi tarvis varmaankin irroittaa nokka-akseli, kun ei ole tarvetta pyörittää moottoria.
Onko helpottavaa vinkkiä miten kannattaa irroittaa?
Mites tuo originelli nokkaketjun kiristin vapautetaan?
jarim kirjoitti:Nyt kun muistelen niin meillä taisi TFM Taxin jossain koneversiossa aikoja sitten käydä samanlainen haveri että katkesi imunokka. En nyt tähän hätään muista katkesiko silloin nokkaketjukin.
Tais olla paininkuppi, jos ei kokonaan jumissa niin ainakin melekeen.
Busaixu kirjoitti:Mäntien päissä ei ollut missään jälkiä endoskoopilla katsottaessa.
Joten seuraavaksi tarvis varmaankin irroittaa nokka-akseli, kun ei ole tarvetta pyörittää moottoria.
Onko helpottavaa vinkkiä miten kannattaa irroittaa?
Mites tuo originelli nokkaketjun kiristin vapautetaan?
Kone yläkuolokohtaan (siis se asento mikä oli siinä tarkistus kuvassakin). Vedä ketju nippusiteellä kiinni pakonokan hammaspyörään. Irrota ylälaahain. Irrota nokkaketjun kiristin; irrota ensin se päässä oleva isompi pultti, sen mukana tulee tappi sekä jousi, ota talteen. Sen jälkeen ne kaksi pienempää pulttia millä se on kannessa kiinni. Lähtee sen jälkeen vetämällä ulos, voi hieman joutua kääntelemään. Tämän irrota nokkapukkien päässä oleva öljyputki, pakopuolelta riittää kun löysäät, imupuolelta irti asti. Irrota nokkapukki; löysää pultit vähän kerrallaan numerojärjestyksessä (siinä nokkapukissa on numerointi niille pulteille) siten että pukki nousee tasaisesti ylöspäin. Tämän jälkeen saa imunokan nostaa irti.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Jep, nokka-akseli nätisti napsahtanut poikki.
Katkenneessa laakerikohdassa on 2 öljyreikää, muuta eroa juurikaan ei ole.
Murtokohta oli mennyt haurasmurtumana -ei mitään kiillottumia.
Laitan varmaankin uuden akselin tilaukseen.
Tarviiko välttämättä mitään muuta vaihtaa. Ventiilikannen vanhan tiivisteenkin olisin aikonut käyttää uudelleen.
Tarkasta ne ykkössylinterin paininkupit että liikkuu nätisti poteroissaan. Sen venttiilikopan tiivisteen voi tosiaan käyttää uudelleen. Jos otit sen tiivisteen irti asti niin putsaa ne kannen päissä olevat "puolikuut" ja laita niihin ohut kerros tiivistesilikonia, ei jää vuotamaan öljyä. Mun kokemukset noista vakionokista on että niissä on niin tarkat toleranssit ettei välttämättä edes tartte säädellä välyksiä kun nokan vaihtaa vakiosta vakioon mutta poikkeus tietysti vahvistaa säännön.
Edited By jarim on 1529046810
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Kiitosta paljon taas vinkeistä -vastaukset saavat henkisesti paremmalle mielelle ja antavat hyvää motivaatiota.
Jos haluaisi kurkata niiden painimien alle, miten kannattaa tai miten ne saa nousemaan?
Vai kannattaako jättää kurkkimatta?
Lähteekö sormin vetämällä?
Tarkoittanet, että painaessa kupit tulisi liikkua takertelematta, lähes samalla voimalla muihin nähden.
Voisi yrittää jotakin vakiovoima paininvartta, onko vakio imuventiilijousen vastustava jousivoima pieni?
Laitoin vakio imunokan tilaukseen Turun MP-Team Saloselta.
Kannattaahan ne käyttää pois ja katsoa että venttiileissä lukot jne on paikoillaan. Magneetilla pitäisi nousta nätisti ylös, siellä on tosiaan se säätöpala siinä venttiilin pään ja kupin välissä, se monesti jää siihen kupin pohjaan kun sen nostaa. Takaisin laittaessa säätöpala vaan paikalleen siihen venttiilin päähän kuppi paikoilleen. Tosiaan tuo olisi tärkeää että se kuppi nätisti sieltä nousee ylös ja toisaalta menee myös takaisin. Lisäksi sen pitäisi aika vapaasti pyöriä siinä poterossa paikoillaan ollessaan. Jos sulla on ykkösen ja nelosen mäntä ylhäällä (niinkuin ne siinä nokan "irrotusasennossa" on) niin ei ne venttiilit kovin paljoa sovi avautumaan. Ne vakiot venttiilijouset on kyllä niin löysät että niitä kuppeja voi ihan käsivoiminkin vähän painella alaspäin, näkee liikkuuko kohtuudella verrattuna muihin.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s) Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Hyvä. Magneetti -jes!
Mikäs moka minulla, kun en saa googledrivellä kuvaa linkattua?
Tai miten saankaan tänne kuvan?
Minun tapauksessa taitaa olla ventiilijousen pitimiä halki, jos kuvasta voisi joku päätellä. Onko niitä muilla hajonnut?
Eli niitä jotka ovat kupin alla ja pitävät venttiilikiiloja..
Jos niitä joutuisi vaihtamaan, niin miten kannattaisi tehdä?
Painetta sylinteriin ja kampeamaan alaspäin, että saa kiilojen kanssa tapella -vaiko?
Tehdäänkö noihin jousiremppoja kone rungossa?