Miksi mopedin männät sulaa?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Vaihda toimiva termari on minun mielipide. Tosi hitaasti lämpiää ilman termaria varsinkin kylmemmillä keleillä, sekään ei liene hyvä juttu.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

mju... Miksi mainitsemasi isompi ahdin kuumentaisi imuilmaa vähemmän kuin pieni? Eikö imuilma lämpene sen vuoksi kompressoripesässä kun sitä painetaan pienempään tilavuuteen -> suurempaan paineeseen. Sehän tapahtuu samalla tavalla ahtimen koosta riippumatta. Aiheutuuko ahimessa ahdettaessa muutakin?
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

sillyflier kirjoitti:mju... Miksi mainitsemasi isompi ahdin kuumentaisi imuilmaa vähemmän kuin pieni? Eikö imuilma lämpene sen vuoksi kompressoripesässä kun sitä painetaan pienempään tilavuuteen -> suurempaan paineeseen. Sehän tapahtuu samalla tavalla ahtimen koosta riippumatta. Aiheutuuko ahimessa ahdettaessa muutakin?
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu jotain erilaista fysikaa kenties,

enemin ulostulopuoli ahdistaa ja lämpö nousee siitä syystä tia sitten
johtaa lämpöä ahtimen pakopuoleta imupuolle
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
AtteKoo
Viestit: 62
Liittynyt: 08 Syys 2013, 10:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AtteKoo »

Hieno homma että pyörä pelittää, mistä hommasit termarin? Vois itse tehdä varuudeksi saman homman koska yhtälailla imuilma kuumenee.. Sami viime kesänä epäili samanlailla ahdinta syyksi, itse vähän veikkaan putkea..
"some men just want to watch the world burn"
mju0288
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Touko 2014, 10:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mju0288 »

Ostin merkkiliikkeestä. 32e.
Mulla oli penkissä 2.5" suora putki. Kadulla mennään tuplaputkilla. Hukkis tulee screamerina katteen kyljestä.
Metanoliruisku oli penkissä asennettuna, mutta ei käytetty. Tuplaputket ahdistaa sen verran, että varoiksi siis.
Joo, paketti ei toimi aivan optimaalisesti, pitäisi tulla hiukan yli 300 1.1 barilla. Mutta... viimekesä meni mäntiä vaihdellen, joten tämä kesä ajellaan.
Talvella sitten rakennetaan bensalinjat uusiksi, pumppu tankkiin, m&w pro12 sytkä, uudet kanget ja 1.5 bar jouset hukkikseen.
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Kuinka olette todenneet että putki ahdistaa? Oottako mitanneet jotenkin?
mju0288
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Touko 2014, 10:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mju0288 »

Juu, mitattiin pakokaasun virtausnopeutta eri putkivaihtoehdoilla...
Kaikkea ei välttämättä tarvi itse mittailla. Jos läpimitta lähenee enemmän 2" kuin 3", nii alkaa ahdistamaan 300hp luvuilla. Ja penkkiin ei todellakaan kannata mennä ahdistavalla putkella. Jos penkitetään oikein.
Fella
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 20:40
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Fella »

Tähän samaan aiheeseen omakohtainen kokemus -03 turbo gikseristä.
Vaihdoin hukkaportin screamerin yhtymään putkeen ja ajatus oli että eise siinä mitään ala ahdistamaan.
Seuraavan kerran penkittäessä ihmettelin kun ahtopaine jää roikkumaan hieman alas eikä sitä saanut säädettyä millään. Aina vaan jökötti samassa 0.7bar.

Kurkkasin sliparin sisälle ja totesin vähän ahtaaksi. Hieman jyrsimistä ja rälläkkää että sai tehtyä tilaa niin jopas alkoi ahtopaineetkin nousemaan.

Eli tosiaan se pakopuoli ahdisti vaan niin paljon ettei ahdin ahtanut enempää. Samaisen muutoksen myötä nousi samalla paineella huipputeho n. 15hp joten kyllä ne putket kannattaa pitää oikeesti kokoluokaltaan järeinä.
mju0288
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Touko 2014, 10:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mju0288 »

Hyvä tuuri että ei palanu. Tai alkanu pakovenat kellumaan. Mä oon tehny molemmat. Venat sain tosin kellumaan, kun laitoin rehvakkaasti iö:n pannun hukkikseen 2bar jouset... meni vähän tukkoon.

No, yhtäkaikki, ny pyörä toimii ihan ok, vähän rupeltaa rikkaalla 0.6 bar kohdilla, mutta kyl o lyöntii!! Ja kyl täytyy sanoa, että bussin kone on raaka ahdettuna. Ja toimii hienosti. Ehkä pitää laskea hieman ja jatkaa...

Edit. Taidan kokeilla tuolla penkkiputkella vielä kadulla, että aiheuttaako se ton rikkaalle menon...




Edited By mju0288 on 1490711279
mju0288
Viestit: 56
Liittynyt: 11 Touko 2014, 10:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mju0288 »

sillyflier kirjoitti:Kuinka olette todenneet että putki ahdistaa? Oottako mitanneet jotenkin?
Ja eilen taas Vittaniemen penkissä mopolle kyytiä uuden polttoaineen paineensäätimen johdosta. Kertova säädin sai mennä myyntiin.

Nyt huomattiin putken ahdistus. Ahdot kävi 1.6 bar korvissa, ja 2.5" putken päässä olleen gppron (avattu 2.5" kokoiseksi) pois ottamisen jälkeen ahdot putosi 1.3 korville. Oli eri putki kun viimeksi. Lämmöt reagoi myös positiivisesti sliparin poistoon.

Eli 2.5" ränni vaihtuu koko matkalle 3" kokoon.

Positiivista oli, että jälleen sai nostaa ehjän mopon kärryyn ja pannu ei keittänyt kertaakaan!!!

Maksimitehoja ei koetettu, koska tuho olisi ollut varma.
Vastaa Viestiin