Gen1 ei starttaa

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

Starttinappia painaessa kuuluu "naks", mutta startti ei lähde pyörimään kuin satunnaisesti. Yleensä siis lähtee kuitenkin käyntiin, kun starttia jaksaa painella tarpeeksi pitkään.

Akku on täynnä ja mittaristesti ok. Pyörä toimii muutenkin moitteetta, kunhan sen saa käyntiin.
Avatar
juu-zo
Viestit: 343
Liittynyt: 05 Heinä 2016, 22:24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kuulostaisi starttirele ongelmalta tai vialliselta akulta. Kuinka vanha akku? Onko kokeiltu uudella akulla?
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

juu-zo kirjoitti:Kuulostaisi starttirele ongelmalta tai vialliselta akulta. Kuinka vanha akku? Onko kokeiltu uudella akulla?

Akku on pari vuotta vanha Exide. Startti kyllä pyörii reippaasti silloin lähtee pyörimään ja valot palavat kirkkaasti, joten en ole osannut epäillä akkua.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oletko tarkastanut että kytkinkahvassa oleva mikrokytkin toimii oikein? Eli kytkee kun kytkimen painaa pohjaan?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

jarim kirjoitti:Oletko tarkastanut että kytkinkahvassa oleva mikrokytkin toimii oikein? Eli kytkee kun kytkimen painaa pohjaan?

Mikrokytkin kyllä napsahtaa, kun kahvan painaa pohjaan, mutta en ole mitannut tuota (tai mitään muutakaan vielä).

Ilman kytkimen painamista starttinappulan painaminen ei aiheuta edes sitä naksahdusta, joten olettaisin mikrokytkimen toimivan.
K.puska
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 12:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Rele tai itse startti.. tekeekö useinkin? Että jos otat tankin ylös ja yleismittari starttiin kiinni ja kokkeilla starttailla.. Jos rele naksahtaa ja virta tulee startille eikä pyöritä niin startti vaihtoon.
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

K.puska kirjoitti:Rele tai itse startti.. tekeekö useinkin? Että jos otat tankin ylös ja yleismittari starttiin kiinni ja kokkeilla starttailla.. Jos rele naksahtaa ja virta tulee startille eikä pyöritä niin startti vaihtoon.

Tekee lähes jokaisella käynnistyskerralla. Täytyy mittailla illalla.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ja jos sähkö tulee startille asti niin ennenkuin vaihdat sen niin kokeile putsata sisältä se. Hiilimoskaa yleensä riittää sisällä ja kuparipinnat mihin hiilet ottaa on monesti aika mustat. Kahdesta startista itsellä kokemusta:
1) Pyörijässä jotain vikaa, ei jaksa pyörittää edes tulpatonta konetta (tässä magneetit ja kuori ok)
2) Teki harakirin kun kuoresta irtosi magneetti. Totaalijumissa. Tässä pyörijä kuitenkin ok.

--> Näistä sai näppärästi sitten "kolmannen" kun yhdisteli ensin hajonneesta kuoren ja toisesta hajonneesta tuon pyorijän. :laugh:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

Mitäs kautta tuota startille tulevaa jännitettä pääsisi kätevimmin mittaamaan? En nyt ihan äkkiä keksinyt, kun otin tankin ylös.

Ja onkohan tuo akku nyt kuitenkaan ihan kunnossa... Eilen latasin sen täyteen ja nyt parin lyhyen startin jälkeen CTEK näyttää kolmostasoa ja napajännite oli 12,1.

Rele kuulostaisi ainakin naksahtavan joka kerta kun starttia painaa.




Edited By Spade on 1469464494
K.puska
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 12:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Eikö se virtakaapeli ole siinä startin päällä, takakannen lähettyvillä?
Muistelin että ois ollu näkösällä kun tankin nostaa ylös.
Voi olla sellasen suojakumin alla se kiinnitysmutteri.

Mulla ainakin huonolla akulla joko jaksoi pyörittää verkkaisesti tai sitten virrat katos pyörästä napin painalluksen ajaksi. Sitten kun löysäs starttinapin niin mittaristo ym. Teki saman kun virrat laittaa päälle...




Edited By K.puska on 1469465062
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

Nyt pääsin mittaamaan startille tulevaa jännitettä. Oikean sivukatteen kun avasi, niin sivulta sai ujutettua mittarin kärjen startille.

Vaikuttaa siltä, että startti saa sähköä satunnaisesti ja kaikilla niillä kerroilla se lähtee pyörimään. Olisiko rele sitten seuraava epäilty?




Edited By Spade on 1469548000
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Spade kirjoitti:Nyt pääsin mittaamaan startille tulevaa jännitettä. Oikean sivukatteen kun avasi, niin sivulta sai ujutettua mittarin kärjen startille.

Vaikuttaa siltä, että startti saa sähköä satunnaisesti ja kaikilla niillä kerroilla se lähtee pyörimään. Olisiko rele sitten seuraava epäilty?
Jep rele tarkistaa ja jos et vielä tarkistanut niin tarkista myös
- / + johtojen kunto/kiinitys
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tässäpä ne tarkistettavat kohteet löytyy:

Kuva
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Spade
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 07:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Spade »

Käytin releen ja pääsulakkeen irti ja ruiskin CRC:tä liittimien väliin, enkä ole sen jälkeen saanut enää ongelmaa toistumaan. Toivotaan että tuli tuolla pysyvästi kuntoon.

Kiitos kaikille avusta!
Vastaa Viestiin