Kauhava keskustelu - kennot ja niiden oikein näyttö
Avataas vähä tätäkin:
Kauhavalla ei ollu järjestäjällä mitään käsitystä koko nopeusmittauksesta.
Ensin ne ajo testejä 405 pösöllä ja päätteli et hyvä tuli
Sit ruvettiin ajaan... tulokset oli aivan päin p...tä
jakekin tuli ekan vedon ja kuulutus 333 kmh (putkivirillä)
marjut himmaillen 331kmh (keskeytetty veto)
gigseritkin meni 330 ja kaikki noin 10-20kmh liikaa
kaverin vette meni 266 ja sit pyhänä 255
en muista mitä tenhultiolle huudettiin mutta joku raju tulos ja
laitettiin mun vbox kiinni sit pyörään
Saattohan se kuuluttajakin olla pihalla ja huuti mitä sattu :p
No: minä ja titaani sinne häsyyhin ja tutka takakontista joukkoon.
Saatiin myös poliisi houkuteltua meille kaveriksi.
Ekat vedot kennot näytti noin 10 kmh liikaa (meidän ja poliisin ero oli 2-4 kmh)
Korjaus ja vähä lähempänä... taas korjattiin ja
kennot oli lopussa noin sama / 2kmh alle
jakelle tuli sit myöhemmin tekstiviesti jossa oli noin 322kmh
En tiä korjasivatko vanhojakin tuloksia vai mitä tapahtu
summa sum maarum : en kauheesti antaisi noille kauhavan kenttä kennojen tuloksille painoarvoa
Ainakan niille päivän ekoille vedoille jotka ajettu ennen klo 13.30
Mitäs muut mieltä ?
Keli oli hyvä ja kunnon takatuuli 6ms
Kauhavalla ei ollu järjestäjällä mitään käsitystä koko nopeusmittauksesta.
Ensin ne ajo testejä 405 pösöllä ja päätteli et hyvä tuli
Sit ruvettiin ajaan... tulokset oli aivan päin p...tä
jakekin tuli ekan vedon ja kuulutus 333 kmh (putkivirillä)
marjut himmaillen 331kmh (keskeytetty veto)
gigseritkin meni 330 ja kaikki noin 10-20kmh liikaa
kaverin vette meni 266 ja sit pyhänä 255
en muista mitä tenhultiolle huudettiin mutta joku raju tulos ja
laitettiin mun vbox kiinni sit pyörään
Saattohan se kuuluttajakin olla pihalla ja huuti mitä sattu :p
No: minä ja titaani sinne häsyyhin ja tutka takakontista joukkoon.
Saatiin myös poliisi houkuteltua meille kaveriksi.
Ekat vedot kennot näytti noin 10 kmh liikaa (meidän ja poliisin ero oli 2-4 kmh)
Korjaus ja vähä lähempänä... taas korjattiin ja
kennot oli lopussa noin sama / 2kmh alle
jakelle tuli sit myöhemmin tekstiviesti jossa oli noin 322kmh
En tiä korjasivatko vanhojakin tuloksia vai mitä tapahtu
summa sum maarum : en kauheesti antaisi noille kauhavan kenttä kennojen tuloksille painoarvoa
Ainakan niille päivän ekoille vedoille jotka ajettu ennen klo 13.30
Mitäs muut mieltä ?
Keli oli hyvä ja kunnon takatuuli 6ms
SMR
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
Olikohan se vbox mulla kahdessa lähdössä. Ekassa boksin lukema mailin kohdalla 319.40km/h ja järkkärin lapussa/tekstarissa 319 (olikohan tutkalukema kun ei desimaaleja?). Toisessa boksilla 321.25km/h ja tekstarissa 321.278411864 (no nyt piisaa desimaaleja). Laput oli aika pian kisatoimiston laatikossa, eli niitä ei oltu korjattu kovin paljoa jälkeenpäin.
Eli mulla ei oo nokan koputtamista tuloksista. Kuuluttaja tosiaan oli tuossa 319 vedossa puhunut jostain 335 tms nopeudesta.
Pikkasen jäi uupumaan 200mph@1mile :1087
Oli kuitenki 323.40@1802m, ihan hyvä se on seki tonniselle putkivirille
Eli mulla ei oo nokan koputtamista tuloksista. Kuuluttaja tosiaan oli tuossa 319 vedossa puhunut jostain 335 tms nopeudesta.
Pikkasen jäi uupumaan 200mph@1mile :1087
Oli kuitenki 323.40@1802m, ihan hyvä se on seki tonniselle putkivirille
- bussijuntti
- Viestit: 150
- Liittynyt: 02 Maalis 2010, 14:33
- Paikkakunta: nurmijärvi
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
Eipä nuo kennot alussa vakuuttaneet, onnex en ajanu ensimmäisten joukos :p
Omat vedot kennojen mukaan 322, 321, 320 ja 319, eka veto klo 14:35 toka 17:52 ja vimonen klo 18:27.
Omat vedot kennojen mukaan 322, 321, 320 ja 319, eka veto klo 14:35 toka 17:52 ja vimonen klo 18:27.
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Sillon kun Performance Boxissa sattu pysymään virrat päällä koko vedon ajan, kennot näytti aina muutaman kilsan vähemmän kuin boksi. Molempina päivinä ja ekasta vedosta lähtien. Luultavasti Performance Boxin huiput tuli kuitenkin vasta kennojen jälkeen koska käppyrät on nousujohteiset aina kaasun löysäämiseen asti. Äkkiseltään en saanut niistä irti mikä oli nopeus tarkalleen mailin kohdalla.
--
edit:VBox->perfBox
Edited By MikkoZ on 1436876240
--
edit:VBox->perfBox
Edited By MikkoZ on 1436876240
sinänsä jännä:
jake tuli eka ja ajo kuuluttajan mukaan 333kmh
sit odotettiin et marjut tulee... ja aateltiin et nyt menee 340 rikki niin jotta heilahtaa, marjut maaliin
11.7.2015 12:49
331.327 ja boxissa 327kmh ihmeteltiin et mitä,mitä sanoi et : oli jättäny vedon kesken kun oli tullut ohjelmaa ( ei ajanut muita vetoja lauantaina)
kennoja säädettiin jokatapausessa (kun olin siä itse paikalla)
ja otettiin noin 10kmh pois
No ensivuonna sit täytyy olla asialla ja saada järjestäjä ajamaan kennoja paikoillensa jo klo 8.00 aamulla
jake tuli eka ja ajo kuuluttajan mukaan 333kmh
sit odotettiin et marjut tulee... ja aateltiin et nyt menee 340 rikki niin jotta heilahtaa, marjut maaliin
11.7.2015 12:49
331.327 ja boxissa 327kmh ihmeteltiin et mitä,mitä sanoi et : oli jättäny vedon kesken kun oli tullut ohjelmaa ( ei ajanut muita vetoja lauantaina)
kennoja säädettiin jokatapausessa (kun olin siä itse paikalla)
ja otettiin noin 10kmh pois
No ensivuonna sit täytyy olla asialla ja saada järjestäjä ajamaan kennoja paikoillensa jo klo 8.00 aamulla
SMR
Miulla viimenen veto ilman katteita oli Boxissa 323.8 Kmh ja kennoissa 322.976Kmh.sunnuntain vedot oli linjassa minun mielestä.pari vetoa oli täysin sama tulos.
SMR
Euroopan nopein Vapari Maililla Elvington England 2015
Lappeenranta 2016 367.76kmh/maili (Euroopan ennätys)
Pohjoismaiden nopein vapari Tierp Sweden 2013
274,3rwhp/226,1 Nm
Euroopan nopein Vapari Maililla Elvington England 2015
Lappeenranta 2016 367.76kmh/maili (Euroopan ennätys)
Pohjoismaiden nopein vapari Tierp Sweden 2013
274,3rwhp/226,1 Nm
Heksa: ei se ihan noin mennyt ainakaan Marjutin osalta. Meni vissiin lauantain kaks vetoa sekaisin yhdeksi?
Ekan vedon Marjut tuli mun jälkeen, kuuluttaja kuulutti 331 (kuulin ite), listoissa 331.327, driftBoxissa alle 330 (näin ite line upissa mutten oo varma luvusta enää, olikohan 0.5 kilsaa vajaa?). Oma listoissa 316.737, boksissa mailin kohdalla 316,43, listanopeus 9m mailin jälkeen, huiput 150m myöhemmin 319.50.
Toka veto (2h jonotuksen jälkeen) Marjut mun edellä, listoissa 327,256. Itellä viikonlopun pahin vasta/sivutuulipuuska just ennen maalia, listoissa 314.213, boksissa virrat pois @1375m/308kmh (~3kmh vähemmän kuin edellisellä vedolla samassa kohtaa).
Molemmista omista vedoista tekstarit oli tulleet ajallaan, joten oletan että niitä ei ole korjailtu jälkikäteen.
Sunnuntainahan oli sitten 5-7m/s vähemmän myötätuulta, joten vauhdit tippu jo sen takia.
Ekan vedon Marjut tuli mun jälkeen, kuuluttaja kuulutti 331 (kuulin ite), listoissa 331.327, driftBoxissa alle 330 (näin ite line upissa mutten oo varma luvusta enää, olikohan 0.5 kilsaa vajaa?). Oma listoissa 316.737, boksissa mailin kohdalla 316,43, listanopeus 9m mailin jälkeen, huiput 150m myöhemmin 319.50.
Toka veto (2h jonotuksen jälkeen) Marjut mun edellä, listoissa 327,256. Itellä viikonlopun pahin vasta/sivutuulipuuska just ennen maalia, listoissa 314.213, boksissa virrat pois @1375m/308kmh (~3kmh vähemmän kuin edellisellä vedolla samassa kohtaa).
Molemmista omista vedoista tekstarit oli tulleet ajallaan, joten oletan että niitä ei ole korjailtu jälkikäteen.
Sunnuntainahan oli sitten 5-7m/s vähemmän myötätuulta, joten vauhdit tippu jo sen takia.
Ne kellä oli boxit kiinni pysy jyvällä koko ajan miten suhteessa kennoihin, mitä säädettiin siinä alussa, hieman pitkäveteistä jonottajille.
Mut sunnuntai pelitti ihan hyvin, mitä ny keli laantui, ja semmonen maku että laittaisin ensi kesän Kauhavan jo kalenteriin jos tietäis päivämäärän.
Mut sunnuntai pelitti ihan hyvin, mitä ny keli laantui, ja semmonen maku että laittaisin ensi kesän Kauhavan jo kalenteriin jos tietäis päivämäärän.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Moro kaikille !
En puhu tässä järjestäneen yhdistyksen puolesta, puhun vaan teknisestä näkökulmasta liittyen nopeusmittaukseen Kauhavalla
Toivottavasti tässä koetan selvittää porukalle niitä epäselvyyksiä mitä oli mittaukseen liittyen :
- MISSÄÄN VAIHEESSA mittausta ei korjattu poliisien mittaukseen liittyen, poliisit ITSE muuttivat tapaa missä kulmassa he mittasivat tulevia ajoneuvoja. Kennoväliä ja mittausta EI muutettu
- Ainoa mittaukseen liittyen oli kennot, jotka oli speksattu 60m lähetin-vastaanotin etäisyydelle, mutta siitä huolimatta käytetty n. 35m lähetin-vastaanotin etäisyys oli todella haastava ; lauantai-aamun sateen jälkeen asfaltti lämpeni nopeasti
ja siirsi lähetinkennoja hiukan joka aiheutti ensimmäisiin lähtöihin valitettavasti mittahäiriöitä ja päivän mittaankin jouduttiin lähettimiä kohdistamaan uudelleen
- Yhtään selkeästi väärää mittausta ei lähetetty eteenpäin tekstiviestillä, eikä rekisteröity
- YKSI mittaustulos lauantailta jota ei valitettavasti kennojen häiriön takia tullut, tuli kysyttyä silloin paikalla olleilta poliiseilta. Siis yksi, ja se oli Teemu Tenhulan 319.00km/h
- Mitään lähtöjä, lukuunottamatta tuota Tenhulan 319.00kmh ei ole "säädetty jälkeenpäin"
- Mittaustapaa eikä mitään hienosäätöä missään vaiheessa tehty että "joku arvo näyttäisi lähempänä jotain"
- Ainoat valitettavat häiriöt johtuivat käytettävien laserkennojen todella tarkasta suuntauksesta mutta ne tulokset olivat luokkaa >500kmh tai ei mitään tulosta
- LA ajojen jälkeen lähetinkennoja siirrettiin lähemmäksi vastaanotinkennoja, jolla vikaherkkyys huomattavasti pieneni. Mutta edelleen mittaväli oli 30m
Eli, koko LA ja SU ajan mittausetäisyys (ensimmäinen mittakenno ja toinen mittakenno) oli tasan 30m : 15m ennen ja 15m jälkeen 1609,344 metriä
Käytetyt laserkennot ovat nopeita, ja käytetty mittasysteemi oli mikrosekunnin tarkkuudella, 1MHz kideoskillaattori lämpöstabilisoituna kellopiirinä ja itsenäiseen mikrokontrolleriin tehty softa joka mittaa
kahden kennon välin ajan ja muuttaa sen km/h nopeudeksi ja lähettää sen PC:lle, eli mittajärjestelmä itsessään on todella tarkka.
Summarum : Tiedetään mitä pitää parantaa jos toivottavasti ensi vuonnakin järjestetään vastaavat karkelot entistä parempana!
oma kommentti lopuksi : Vitutti TODELLA PALJON että ei tullut Syren:in toisen lähdön nopeutta, noin 50 lähtöä sitä ennen ilman ongelmaa ja juuri sinä lähdössä ensimmäinen lähetinkenno oli siirtynyt niin että nopeutta ei tullut
Kolmas lähtö sitten oli liiankin raju, mittapisteelle asti sutien 372kmh! Näytti aika helvetin hurjalta mittauspisteen kohdalla!
toivottavasti selvensin epäselvyyksiä,
t. pasi
Edited By trumpp on 1437092663
En puhu tässä järjestäneen yhdistyksen puolesta, puhun vaan teknisestä näkökulmasta liittyen nopeusmittaukseen Kauhavalla
Toivottavasti tässä koetan selvittää porukalle niitä epäselvyyksiä mitä oli mittaukseen liittyen :
- MISSÄÄN VAIHEESSA mittausta ei korjattu poliisien mittaukseen liittyen, poliisit ITSE muuttivat tapaa missä kulmassa he mittasivat tulevia ajoneuvoja. Kennoväliä ja mittausta EI muutettu
- Ainoa mittaukseen liittyen oli kennot, jotka oli speksattu 60m lähetin-vastaanotin etäisyydelle, mutta siitä huolimatta käytetty n. 35m lähetin-vastaanotin etäisyys oli todella haastava ; lauantai-aamun sateen jälkeen asfaltti lämpeni nopeasti
ja siirsi lähetinkennoja hiukan joka aiheutti ensimmäisiin lähtöihin valitettavasti mittahäiriöitä ja päivän mittaankin jouduttiin lähettimiä kohdistamaan uudelleen
- Yhtään selkeästi väärää mittausta ei lähetetty eteenpäin tekstiviestillä, eikä rekisteröity
- YKSI mittaustulos lauantailta jota ei valitettavasti kennojen häiriön takia tullut, tuli kysyttyä silloin paikalla olleilta poliiseilta. Siis yksi, ja se oli Teemu Tenhulan 319.00km/h
- Mitään lähtöjä, lukuunottamatta tuota Tenhulan 319.00kmh ei ole "säädetty jälkeenpäin"
- Mittaustapaa eikä mitään hienosäätöä missään vaiheessa tehty että "joku arvo näyttäisi lähempänä jotain"
- Ainoat valitettavat häiriöt johtuivat käytettävien laserkennojen todella tarkasta suuntauksesta mutta ne tulokset olivat luokkaa >500kmh tai ei mitään tulosta
- LA ajojen jälkeen lähetinkennoja siirrettiin lähemmäksi vastaanotinkennoja, jolla vikaherkkyys huomattavasti pieneni. Mutta edelleen mittaväli oli 30m
Eli, koko LA ja SU ajan mittausetäisyys (ensimmäinen mittakenno ja toinen mittakenno) oli tasan 30m : 15m ennen ja 15m jälkeen 1609,344 metriä
Käytetyt laserkennot ovat nopeita, ja käytetty mittasysteemi oli mikrosekunnin tarkkuudella, 1MHz kideoskillaattori lämpöstabilisoituna kellopiirinä ja itsenäiseen mikrokontrolleriin tehty softa joka mittaa
kahden kennon välin ajan ja muuttaa sen km/h nopeudeksi ja lähettää sen PC:lle, eli mittajärjestelmä itsessään on todella tarkka.
Summarum : Tiedetään mitä pitää parantaa jos toivottavasti ensi vuonnakin järjestetään vastaavat karkelot entistä parempana!
oma kommentti lopuksi : Vitutti TODELLA PALJON että ei tullut Syren:in toisen lähdön nopeutta, noin 50 lähtöä sitä ennen ilman ongelmaa ja juuri sinä lähdössä ensimmäinen lähetinkenno oli siirtynyt niin että nopeutta ei tullut
Kolmas lähtö sitten oli liiankin raju, mittapisteelle asti sutien 372kmh! Näytti aika helvetin hurjalta mittauspisteen kohdalla!
toivottavasti selvensin epäselvyyksiä,
t. pasi
Edited By trumpp on 1437092663
Kiitos Pasi tästä infosta, selventää keskustelua huomattavasti kun enemmän taustatietoa.
Boxin lukemia verratessa kennoihin on syytä aina tarkistaa missä kohtaa huiput on tullu, ylipitkiä vetojakin nähtiin. Ja voihan käydä niinkin että tiukka jarrutus osuu juuri kennojen 30m välille niin muuttaa lukemia.
Sellanen jäi mieleen että siellä olis paikan päällä sanottu, olikseny Lehtinen vai kuka, että myöhemmin olis tulossa vasta lasermittaus, mut ihan jees jos oli nyt jo.
Boxin lukemia verratessa kennoihin on syytä aina tarkistaa missä kohtaa huiput on tullu, ylipitkiä vetojakin nähtiin. Ja voihan käydä niinkin että tiukka jarrutus osuu juuri kennojen 30m välille niin muuttaa lukemia.
Sellanen jäi mieleen että siellä olis paikan päällä sanottu, olikseny Lehtinen vai kuka, että myöhemmin olis tulossa vasta lasermittaus, mut ihan jees jos oli nyt jo.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Jep uudestaan vaansnuggles kirjoitti:Ne kellä oli boxit kiinni pysy jyvällä koko ajan miten suhteessa kennoihin, mitä säädettiin siinä alussa, hieman pitkäveteistä jonottajille.
Mut sunnuntai pelitti ihan hyvin, mitä ny keli laantui, ja semmonen maku että laittaisin ensi kesän Kauhavan jo kalenteriin jos tietäis päivämäärän.
kokonaisuteena ok varsinkin kun oli järjestäjien
ensimäinen
loppua kohti systeemin toimi kokoajan paremmin
jo La loppu päivästäkin sujui hyvin
lähtöjen väli ~3min
alustan elämisen lisäksi
yksi mikä monesti myös sotkee monelaisa valonsäteillä mittailluja on läpöväreily,
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
snuggles kirjoitti:Kiitos Pasi tästä infosta, selventää keskustelua huomattavasti kun enemmän taustatietoa.
Boxin lukemia verratessa kennoihin on syytä aina tarkistaa missä kohtaa huiput on tullu, ylipitkiä vetojakin nähtiin. Ja voihan käydä niinkin että tiukka jarrutus osuu juuri kennojen 30m välille niin muuttaa lukemia.
Sellanen jäi mieleen että siellä olis paikan päällä sanottu, olikseny Lehtinen vai kuka, että myöhemmin olis tulossa vasta lasermittaus, mut ihan jees jos oli nyt jo.
Kiitos vastauksesta!
Juu, laserkennot olivat käytössä
Vähän taustaa : Olen kiihdytystouhuissa yms virittelyissä ollut mukana n. 25 vuotta, vapareita, 4-6-8 cyl, turboja (niin joo, ja yksi 3 cyl turbokelkka), roots ja keskipakoahdettuja, kaasareilla ja ruiskuilla. Yhden varttimailikiihdytyssoftan viritellyt aikoinaan. Kauhavan huipparikisojen mittasysteemin mikrokontrolerilla tein+ simppelin pc softan sms-lähetyksellä ja näyttötauluohjauksella. Itsellä pyöränä patalaiska Trumppa Sprint RS -04 jossa ruiskukartta versio tiesmikä + kukkaruukkujen kuskaukseen Chevrolet Camaro -67
Kauhavalla lauantain olin mittapisteen surkuhupaisan näköisessä "possubussissa" hoitamassa mittauspuolta. Perjantai meni rattoisasti kaatosateessa mittaamassa missä kohtaa on 1mile...
Kauhavan jatkoa ajatellen jos jollakulla on yhteyksiä esim Hallin ja Lappeenrannan huipparikisojen järjestäjiin niin olisi hienoa saada jotain tietoa esim mitkä kennot tai mikä lähetin-vastaanotin kennoväli heillä on käytössä, että saataisiin kennopuolella luotettava ratkaisu.
Ja suurin asia mistä en ensimmäisessä kommentissa maininnut niin on ISO kiitos kuljettajille jotka Kauhavan huippareissa olivat ; ilman teitä ei kisoja olisi! SIIS KIITOS TEILLE !
Lopuks moro duunikaveri willis:lle : "300km/h on vielä piiiitkä matka...." :p
Parhain terveisin,
Pasi
Edited By trumpp on 1437877907