Kansipulttien momentti

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
PowerKing
Viestit: 141
Liittynyt: 27 Syys 2008, 17:57
Paikkakunta: Sipoo/Sibbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PowerKing »

Se tais olla just tosta Orvarista mistä teetettiin Jormalle viime vuonna kansistudit, ja ne makso ns. vitusti.
Yhdessä vedossa tuli välivapaa ja karkas vähän rajoittajalle, tuloksena kaks studia poikki.
Varmasti osasyy ollut kierteytyksessä, ne on tehty sorvaamalla eikä valssaamalla, ja molemmat studit menikin kierteen juuresta katki.

Noiden 13 mm studien uskoisin kestävän varmasti sen mitä kierteet lohkossa pitää. Ainakin ne on pirusti paljon halvemmat kuin teetetyt.




Edited By PowerKing on 1382493595
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Fastard kirjoitti:Tuosta manklaamisesta mitään tietoa. Viime kesänä seurasin ruotsalaisten toimintaa hieman jenkeissä tehtyjen PST/SSB luokan laitteiden kans ja vaikutti siltä että kansitiivisteet antoi periksi kovimmissa kilpureissa. Toki muitakin syitä on.

Mie yritän vaan ennakoida mistä moottori voisi alkaa laukeamaan ja antamaan periksi.

Se mitä ymmärsin partnerilta: työstö/kierteitys, karkaisu oikean lämpötilan jälkeen, kevyt hionta ja kiilloitus.
Mukavahan se on jos kestoa saa varmistettua, sitä koskaan liikaole,
varmistaminen reissukäytöön on itseläkin mielesä kun ape 10mm vaihtuu ape 1/2 tuumasiin vaikka ei mitään tehoja ole tarkoitus juurikaan lisää ottaa eikä mitään onkelmia ole ollut mutta jos on kerran on mahdolista varmemaksi tehdä ja sillä mahdoliset onkelmat jää vallan tulematta se sopii,

Tuo Kiertytys voi tulla paikaksi mistä pettää,
tuolla jo powerkingin mainitsemasta kohdasta

(tuhon kerteen juuresta katkeamiseen törmännyt muissa laitteissa kun on ollut pultteja missä keirteet on tehty muuten kuin "valsaamalla/mankalaamalla")

mutta tuskin nuo ovat silti heikommat kuin nuo 10mm
jos ei niidenkään kanssa ole onkelmia ollut
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Fastard
Viestit: 309
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:00
Paikkakunta: Tornio-Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Fastard »

gsxr kirjoitti:Onko noiden 1/2" Apen pulttien suhteen ollut ongelmia? Eli onko havaittu että kannentiivisteen pettäminen on johtunut juuri pulttien heikkoudesta.

Ei ole tietoa onko nimenomaan pulttien takia. Omalla kohdalla 10mm APEn pulteilla ei ole myöskään ollut ongelmia.

Mielenkiintoinen ilmiö käynyt Powerkingillä. Oliko ne teetetyt orvarit 10mm vai 13mm?
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:
1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Kannentiivisteitä on tullut vaihdettua myös noilla 13mm pulteilla mutta koskaan en ole pistänyt merkille että pultit olisi jotenkin antautuneet. Sen sijaan on hirvittänyt että alumiinikierteet nousee ylös tai kansi lytistyy mutta näinkään ei ole koskaan käynyt tietääkseni. Nakutus tappaa kannentiivisteen helpointen omien kokemuksien perusteella.
Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.
Minkäs laisella puristuksella kone on?
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

jarim kirjoitti:Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)
Minkä laisesta koneesta on kyse?
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:
1340R86 kirjoitti: Onkos noissa tapuksissa ollut kuinka kovin pultit kiinni
ja jos ahdettu niin painetta ollut minkä verran

Nakutus/kolkutus tosiaan tuhoa vähän vaikka mitä
onkos kukaan koitanut liekirenkaita laitaa
Pultit olleet kiristettynä vähän vajaa 100nm ja painetta vaihtelevasti kuitenkin yli 1bar.

Nyt erillisillä liekkirenkailla ja ei ongelmia vaikka välillä vähän nakuttanutkin. Se on tuo pumppubensa mikä on liian matalaoktaanista näihin laitteisiin, sen takia se e85 olisi parempi.
Minkäs laisella puristuksella kone on?
Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

1340R86 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Allekirjoitan täysin tuon polttoainekommentin. Ekan kerran tänä syksynä en purkanu konetta sen takia että kannentiiviste olisi korkannut kun ajelin lentokenttävedot RE85:lla. :)
Minkä laisesta koneesta on kyse?
1441cc noin 13:1 puristuksilla + ilokaasut. Pakolämmötkin tuli alas semmosen 50-70 astetta RE85:lla bensaan verraten vaikka vähän paksummallakin olisi voinut olla (600cc suuttimista loppui tuotto).
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

snuggles kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin
Nakuttaa isoimmalla vaihteella kunnolla vedätettäessä 5500-6000rpm, herkästi heräävä ahdin ja pidennetyt välitykset edesauttaa ilmiötä. Polkaisee pienemmän vaihteen silmään niin tilanne rauhoittuu. Ylisuuri vaihde muutenkin tuo kutonen tuohon tilanteeseen tuollaisella kaasunasennolla.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:
snuggles kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Siinä kasin tietämillä nykyään puristus. Ihan tarkkaa en tiedä mutta aika lähellä tuota se jokatapauksessa on.
Siis rutut 8 paikkeilla, pultit 100nm ja painetta baarin huitteilla, luulis toimivan ku kello, ihan normi bensallakin
Nakuttaa isoimmalla vaihteella kunnolla vedätettäessä 5500-6000rpm, herkästi heräävä ahdin ja pidennetyt välitykset edesauttaa ilmiötä. Polkaisee pienemmän vaihteen silmään niin tilanne rauhoittuu. Ylisuuri vaihde muutenkin tuo kutonen tuohon tilanteeseen tuollaisella kaasunasennolla.
Tuota hikuan hirvitti lukea
itselä
~8.7:1 puristuksilla 95 laatua tankissa
~5300rpm kohdilla 1bar ja jotain hillkuja päälle pitkällä 6vaihteela
(tuosta omasta tulee täydet paineet vasta noin myöhään)
ajellut samoila säädöillä reissuajota, baanoilla vedätykset, kentää ajelut ja kentile ajot ym kurvailut

eli E85 vois hyvinkin jatkaa tuon tuurin jatkumista lisäämällä varmuus kerrointa

Hyvää tuuria lienee ollut itsellä matkassa
kun on pysynyt kasassa ja
nakutusta ei ole ollut havitavissa
missän tilantessa
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

95 kannattaa ehkä vaihtaa 98/99 ainakin silloin jos aikoo ajella reippaammin ja vesiruisku antaisi varmuutta myös.

Nakutukseen vaikuttaa myös seoksen tiheys, tietty painemäärä ei ole sama asia joka laitteessa. Ja ahtojen nousunopeus.

Tuo 5500-6000rpm on vaikea alue nakutuksen suhteen mun pyörässä, siellä se usein tulee esiin ylisuurella vaihteella vedettäessä ~1bar (joutuu kädellä rajoittaa ahtojen nousua) mutta hieman korkeammilla kierroksilla 1.7bar ei nakuta samalla vaihteella.
Vastaa Viestiin