Busan ahtaminen

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Sehän on tps kartta myöskin tuo MS kartta joten sekin alkaa siitä 800rpm ylöspäin kuten se normaalistikin käytössä oleva kartta. Kunhan kaasunasento on yli 11% (oletusarvo) niin siirrytään MS kartalle.
olikos sama oletus prosenti
IAP:ilta TPS kartalle siirtymisessä
ja sitähän tais saada muutettua
Se oli noin 11% (10.8?) ja pienin arvo minkä pystyi muuttaa oli 3%.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:
1340R86 kirjoitti:
gsxr kirjoitti: +1

Nuo 1000cc suuttimet pitäisi riittää +500hv bensalla.
Eli tarkoittakos se sitten sitä että jos paineen säädin ja pumppu hoitaa hommansa niin 1000cc suutimilla ja omalla ECU:la pitäis päästä niiden puolesta tuomoisiin tehoihin
katupyörässä jos se muuten toimii nätisti noilla suutimilla ?
sikäli kun se tehojen rajautuminen omalla ECU:la liittyi niihin pienten kierosten säätö onkelmiin
Jos oletetaan että se tehojen rajautuminen johtui pienten kierrosten säätöongelmista niin muuten kyllä pitäisi tuon kokoisilla suuttimilla päästä +500hv järkeviä bensanpaineita käyttäen ja tavallisella pumpulla. Tosin ainakin Boschin EV14 1000cc suuttimia on säädetty ilman ongelmia tyhjäkäynnille ellei jopa 1200cc.

Kysymys oli lähinnä siitä kertovan säätimen käytöstä noin korkeilla tehoilla, että jos peruspaine on se tavallinen 3bar ja ahtoa 2bar niin tuossa kohtaa linjapaine on jo 5bar josta vielä puuttuu se säätimen tekemä "kerroin" x. Aika moni pumppu kyykkää sellaisella kokonaispaineella. Eikös se noin toimi se kertova säädin, joku jolla on faktaa voisi vähän selventää asiaa. Ja paljonko sitä kerrointa siihen säätimeen todella tarvitaan.
Tosiaan Bosch 1000cc suutimet toimii hyvin
omalla ECU:la ja sillä "kertovalla" säätimellä
tyhjä käynniltä ainkin nykyisten tehojen tarvitsemille bensa määrile säädetynä, kun perus paine on 2bar
(kovin paljon alle 2bar ei pysy käynnissä tais olla ~1,7bar niin sammu ja ei lähde käyntiin)

tuossa säätimesä tais olla siihen kerrontaan
2 eri kerrointa 1:2 ja portaatomasti säädeltävä väliltä 1:12
tais mennä jotenkin näin 1:2 jos ahto nousee 1bar nousee bensan paine 2bar
(ja jos perus paine 2bar niin korrotuu 2bar lisää yhteensä 4bar) ainakin sopis siihen mitä paine mittarit ajossa näytti muistin mukaan
tarvitavan korotus suhteen suuruuteen näkee suuntaa seostamittailemalla jos suutimet on lähes auki ja laihalle menee niin painetta lisäämällä tilaneta voi korjat johonkin asti, mihin varmaankin vaikuttaa koko linjan välitys kyky tankin lähdöistä alkaen,
(ei hajuakkan paljonko paineen korotumisen pitäis olla +500hv kohdilla noilla 1000cc suutimilla)

Testailessa
6barin korotuneela linjapainella pumppu toimi vielä hyvin ja jaksoi pitää paineen,
semoista 4-5bar linjapaineta näyttä bensan painemittari ajellessa usein, joskus pitemän aikaakin ja tuon pumppun kanssa ei olle ollut onkelmi

minkälaisia bensan paineita,
suutin yhdistelmiä yleensä
käytetään lisäboxsin kanssa
+500hv tehoille ?
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

044 pumppu on kai lähes ainoa tavallinen pumppu joka jaksaa ylläpitää tuottoa kovassakin paineessa. Heikommatkin pumput pärjäävät kyllä katuajossa noilla paineilla koska niillä tehoilla mitä kadulla voi käyttää, suuttimet eivät ole vielä kovin paljoa auki eli ei vaadita vielä kovin suurta tuottoa.

Suuttimen tuoton kasvattaminen painetta nostamalla on sikäli hankala että jossain vaiheessa tuotto ei tahdo paljoa enää nousta vaikka kuinka ruuvais lisää painetta. AN letkut olisi varmaan suositeltavat.

Linkissä olevasta kuvasta voi vertailla tuottoja.

http://www.zen85016.zen.co.uk/gallery/Bosch044Setup/flow.jpg

Lisäboksilla järjestelmä pysyy tietyllä tavalla yksinkertaisena kun siihen riittää perus 1:1 vaparin paineensäädin jossa liitäntä ahtopainetiedolle. Siihen voi säätää 3bar peruspaineeksi tai mitä nyt haluaakaan eikä muuta tarvitse tehdä, ahtopaine hoitaa loput paineenkorotukset. Normaali ajossa mennään pyörän omilla suuttimilla perinteisesti ja kun ahtoa rupeaa tulemaan niin lisäsuuttimet lähtevät mukaan map-anturin antaman tiedon perusteella. Boksiahan sitten joutuu kuljettaan koko ajan mukana, että siltä osin monimutkaisempi.

Jos olisi vaikka vakiosuuttimet +4kpl 1000cc lisäsuuttimia niin voisi ehkä päästä yli 500hv etanolilla.
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

Hiukan joutuu monessakin asiassa pettymään valmistajien ilmoittamiin spekseihin, esim. nyt mulla oli mittauksessa Bosch EV14 (?) 1000cc suuttimet, tuottoa löytyi todellisuudessa 3,8bar paineella peräti 760cc/minuutti eli aika tavalla alakantissa valmistajan ilmoittamaan.

Sama homma oli Carillojen kanssa (olivat siis niin uudet kuin vanhatkin paskat) olivat hyvät siihen asti kunnes ne mittautin ja löytyi hyvä syyllinen laakerivaurioihin, veivit oikastiin ja siihen loppui laakerivammat.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Oho, kuulostaa uskomattomalta, molemmat tapaukset.
Noissahan ev14 suuttimissa taitaa olla 3bar se millä valmistaja ilmoittaa tuotot. Aikamoinen ero, testasitteko bensalla vai etanolilla ja 80% dutyllä?
Avatar
jouniri
Viestit: 888
Liittynyt: 15 Helmi 2011, 09:18

Viesti Kirjoittaja jouniri »

gsxr kirjoitti:Oho, kuulostaa uskomattomalta, molemmat tapaukset.
Noissahan ev14 suuttimissa taitaa olla 3bar se millä valmistaja ilmoittaa tuotot. Aikamoinen ero, testasitteko bensalla vai etanolilla ja 80% dutyllä?
Bensalla. Useammalla aukioloajalla max taisi olla toi 80%. Ja paine tosiaan MoTeC ilmoittama 3,8 bar.
TeamForceMajor Ry

Taxi II
Taxi III
Kaxi

www.teamforcemajor.com
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:Oho, kuulostaa uskomattomalta, molemmat tapaukset.
Noissahan ev14 suuttimissa taitaa olla 3bar se millä valmistaja ilmoittaa tuotot. Aikamoinen ero, testasitteko bensalla vai etanolilla ja 80% dutyllä?
Suutimissa on suoraan tehtaan jäljiltä joskus
isojakin heittoja ja lisäksi keskenäiset heitot samassa koneesa
päälle
(Millä ei vakio laitteissa ole niin merkitystä)
Sen takia kannatta hommat semoiset suutimet
(Vaikka tuolta finjector) mitkä
on sarjan säädety antamaan samat ja määrät
Mistä on sitten vielä tieto paljonko on se määrä
on minkä oikeesti antavat
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

On kyllä merkillistä. Keskinäisiä heittoja kompensoimaan kannattaa säätää seos hieman ylirikkaalle tehoalueella.



Edited By gsxr on 1382202562
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:On kyllä merkillistä. Keskinäisiä heittoja kompensoimaan kannattaa säätää seos hieman ylirikkaalle tehoalueella.
Jep tai sitten sättää joka pytyn erikseen
sen huonoimman "ehdoilla"

melkoisa heittoja voi tosiiaan olla
noista omista kun 1000cc oli heitot ollet tehtaan jäljiltä
lähes +/-100cc eniten ja vähiten tuottavien välillä(yksi +55 ja toinen -45 loput sitten niiten väliin)
siinä olis joutunut aika paljon varmuudeksi rikkalle laittaamaan
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Avatar
AtteKoo
Viestit: 62
Liittynyt: 08 Syys 2013, 10:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AtteKoo »

Laittakaa linkkiä mistä ootte tilanneet noita suuttimia sekä kertovia paineensäätimiä..

Tänx




Edited By AtteKoo on 1405443053
"some men just want to watch the world burn"
Fodas
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 19:32
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Fodas »

Mitenkäs kannattaa tehdä: Asensin Innovaten MTX-L laajakaistaisen seosmittarin busaan ja hitsasin downpipeen lambdalle paikan. Pyörään jää vapariajoista muistoksi Brocksin vaimentimet, joissa toisessa on vakiolambdalle paikka.

Jätänkö alkuperäisen lambdan normaalisti omalle paikalleen, vai otanko Innovatelta kapeakaistaisen ulostulon eculle?

Kannattaako Innovatelle esim. releohjaukseen rosvota mitään alkuperäisestä lambdaliittimestä vai vedänkö suoraan ajovaloista? Ei ehkä mitään havaittavaa hyötyä ottaa muualta kuin ajovaloista?

Pyörässä Proboostin lisärikastin ja omaa Ecua oli tarkoitus hienosäätää talven muutoksiin.
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

Fodas kirjoitti:Mitenkäs kannattaa tehdä: Asensin Innovaten MTX-L laajakaistaisen seosmittarin busaan ja hitsasin downpipeen lambdalle paikan. Pyörään jää vapariajoista muistoksi Brocksin vaimentimet, joissa toisessa on vakiolambdalle paikka.

Jätänkö alkuperäisen lambdan normaalisti omalle paikalleen, vai otanko Innovatelta kapeakaistaisen ulostulon eculle?

Kannattaako Innovatelle esim. releohjaukseen rosvota mitään alkuperäisestä lambdaliittimestä vai vedänkö suoraan ajovaloista? Ei ehkä mitään havaittavaa hyötyä ottaa muualta kuin ajovaloista?

Pyörässä Proboostin lisärikastin ja omaa Ecua oli tarkoitus hienosäätää talven muutoksiin.
Jos valot on heti päällä niin ei likaa anturia niin helposti
pitemällä aikavälillä/alkaa näytämään oikeen mahdolisimman pian,
suoraan sulkeellaatikosta otin virran

systeemin jätin erillen(eli mittailee pelkästään seosta eikä kertoile mitään ECU:le se saa tiedon omallata anturillltaan
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

Minkäslaisia lappuja pitää olla mukana kun menee muutoskatsastamaan ahdettua 2001 mallista busaa? Pyörässä on ruuviahdin. Tehot tällähetkellä maltilliset.
suihkukone
Viestit: 65
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 21:08
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja suihkukone »

storbacka kirjoitti:Minkäslaisia lappuja pitää olla mukana kun menee muutoskatsastamaan ahdettua 2001 mallista busaa? Pyörässä on ruuviahdin. Tehot tällähetkellä maltilliset.
Teholappu ja mistä näkee ahtopaineenki.

Muutoskatsastus prosenttilappu varulta, jos tulee muitaki muutoksia ja katsurin mielestä prosentteja kertyy niin, että lappu pitää tehä.

Mittaavat äänet ja päästöt(välijäähdyttimen koon jne.) konttorilla.
Ahtimen mallin jotku katsurit laittaa paperille ylös.
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

Paljonkos sitä tehoa saa olla? Tarviiko sitä pyörän euronormia todistella mitenkään?
Vastaa Viestiin