kuinka paljon tarvitsee painetta pitääksen,
minkämoinen mahtaa olla käytö varmuus mataka ajelussa, kun ilmeisesti painaa koko pakettia sivu suunassa niin rasitaako/kulutaako kytkin akselin laaakereita kovasti
tai jotain muuta ?
jarim kirjoitti:Eikös tuo paina vakio painelevyä keskeltä? Pätevältä vaikuttaa turbopyöriin.
Semoiseen reissu kytkin hakusessa
Juu painaa ja siitä tuli ajatus että kun se sitä painaa niin samalla painaa sitä koko akselia ja muuta pakettia sisäänpäin niin mitäenkähän kytkinakselin laakerointi sitä vika suuntaan painamista kestää(yhden ajo kauden verran ~10tkm jos kestäisi) ja mahtaako mitenkä pitää jos painetta on 1.0-1.5bar koittanut tuota selvitää
mitenkähän paljon lockup kytkin pakaa puristaa(ripuu toki painoista)
Mulla oli harkinnassa aikoinaan tuollainen ahtopaineavusteinen pakanpuristaja mutta päädyin lopulta tilaamaan amerikasta perinteisen lock uppin. Nuita ahtopainekäyttöisiä ei ole juuri tarjolla missään, lähinnä ruotsalaisissa turbopyörissä on joissain näkynyt.
Lock uppin huono puoli on se että se vaatii kierroksia tuottaakseen pakkaa puristavaa voimaa.
Omassa tapauksessani kun ahdin herää alhaalta eikä niitä kierroksia vielä paljoa ole siinä vaiheessa niin kytkin haluaa ruveta luistamaan ilman vahvoja kytkinjousia. Aika paljon sai testailla eri yhdistelmiä että löytyi pitävä ratkaisu. Korkeilla kierroksilla ei ole ongelmia kun lock uppi on täysillä mukana.
En tiedä sitten kumpi puristaa voimakkaammin yläkierroksilla, ahtopainetoiminen vai perinteinen. Veikkaisin perinteistä koska siihen voi lisätä painoja.
gsxr kirjoitti:Mulla oli harkinnassa aikoinaan tuollainen ahtopaineavusteinen pakanpuristaja mutta päädyin lopulta tilaamaan amerikasta perinteisen lock uppin. Nuita ahtopainekäyttöisiä ei ole juuri tarjolla missään, lähinnä ruotsalaisissa turbopyörissä on joissain näkynyt.
Lock uppin huono puoli on se että se vaatii kierroksia tuottaakseen pakkaa puristavaa voimaa.
Omassa tapauksessani kun ahdin herää alhaalta eikä niitä kierroksia vielä paljoa ole siinä vaiheessa niin kytkin haluaa ruveta luistamaan ilman vahvoja kytkinjousia. Aika paljon sai testailla eri yhdistelmiä että löytyi pitävä ratkaisu. Korkeilla kierroksilla ei ole ongelmia kun lock uppi on täysillä mukana.
En tiedä sitten kumpi puristaa voimakkaammin yläkierroksilla, ahtopainetoiminen vai perinteinen. Veikkaisin perinteistä koska siihen voi lisätä painoja.
Kiitos tiedoista
perintein lockup varmaan puristaa pakaa kovemmin kovilla kieroksilla mainitusta syystä ja hyvänä puolena että puristaa vaan pakkaa eikä paina koko systeemiä(voi olla sen puolesta levolisin mielin että ei tarvitse mietiä miten hyvin laakeri siinä akselilla sivuun painamista sietää,
huonoa puolta jos joutuu kovin jäkytä jouset laitelemaan
että pitää myös matalmilla kieroksilla
minkäs moinen yhdistelmä sinne lopuksi tuli?
(vai onkos tarkemat kytkin säädöt hys tieto hyvin mikä on kyllä ymärettävää)
jäykkä vai kevyt käytellä, mitään mahdolisuuta kierosten ollesa isot katkista veto kytkin kahvasta ilman että menee tanko tai jotain muuta rikki?
onkohan ruotsalaisilla jotain palstaa mistä voisi koitaa kysyä(tosin pitäis osata visiin ruotisia...)
jarim kirjoitti:Ei taida reissupyörässä niin pitkiä siivuja barin painetta olla että kestoon vaikuttaisi, näin ainakin äkkiseltään mietittynä?
Joo ei reissu pelissä kovin pitkiä aikoja varmaankaan ole tuota 1.5bar
ehkä joissain pitemissä mäissä
(vanhassa i/ö reissu pelissä pysyteli joissain pitemissä mäissä)
Painaako tuo ahtopainetoiminen muka sitä akselia? Koska sehän ei peräänny samalla lailla painelevyn mukana kun pakka puristuu kasaan vaan se ahtopainetoiminen jäisi kantamaan siihen akselin päähän ollen täten täysin hyödytön pakan puristamisen suhteen.
tai
Snitczin kuvia kun katsoo niin siinä ahtopainetoimisessa on reikä josta se akseli pääsee läpi niin että ei jää kantamaan vaan painaa ainoastaan painelevyä.
tai
muistan kytkimen toiminnan aivan väärin kun on ollut talvi välissä edellisestä ruuvamisesta.
Omassa vehkeessä kytkin on nyt sellainen puolijäykkä käyttää eli selvästi jäykempi kuin vakio mutta ei niin raskas kuin kuusi kpl Apen ultra dutyjä.
Ja sen kytkin kahvan voi puristaa pohjaan myös kovemmilla kierroksilla, ei se niin paljoa jäykkene tai en ainakaan ole pistänyt merkille moista omalla ajotyylilläni.
Mutta olen kyllä kuullut että joitakin lock uppeja ei saa puristettua pohjaan huippukierroksilla, totta vai tarua...
E: Painaahan se koko kytkintä sisäänpäin toisin kuin lockup
Antsu kirjoitti:Joo eipä auttanu järjestelmän putsaus mun tapauksessa, kytkin luistaa edelleen aivan helvetisti. Ei meinaa liikkeelle päästä, on kyllä ihme vika...
Ei muutaku levyjen tilaukseen. Mullakin on levyt ihan ok näköset kun niitä kattoo mutta pinta on lasittuneen olonen. Liekö syy sitten luistamiseen? no vk. loppuna senkin näkee.
Antsu kirjoitti:Joo eipä auttanu järjestelmän putsaus mun tapauksessa, kytkin luistaa edelleen aivan helvetisti. Ei meinaa liikkeelle päästä, on kyllä ihme vika...
Ei muutaku levyjen tilaukseen. Mullakin on levyt ihan ok näköset kun niitä kattoo mutta pinta on lasittuneen olonen. Liekö syy sitten luistamiseen? no vk. loppuna senkin näkee.
Joo pitää varmaan huomenna ruveta metsästämää, että sais viikonlopuksi levyt. Kyllä ne varmaan sököt on, ku ohan niitä aika paljon luistatettu.
Antsu kirjoitti:Joo eipä auttanu järjestelmän putsaus mun tapauksessa, kytkin luistaa edelleen aivan helvetisti. Ei meinaa liikkeelle päästä, on kyllä ihme vika...
Ei muutaku levyjen tilaukseen. Mullakin on levyt ihan ok näköset kun niitä kattoo mutta pinta on lasittuneen olonen. Liekö syy sitten luistamiseen? no vk. loppuna senkin näkee.
Joo pitää varmaan huomenna ruveta metsästämää, että sais viikonlopuksi levyt. Kyllä ne varmaan sököt on, ku ohan niitä aika paljon luistatettu.
Joo ei niitä juuri kannate luistatella. R1:ssä mulla meni kytkin kerralla...siis kerran vinkasi (eli alko luistaan) ja sen jälkeen ei juuri kovin rivakasti kannattenu enää kiihytellä. Ihme vika kyllä tosiaan...mielenkiinnolla seuraan mikä tuohon on korjaus... toivotaan että vika löytyy