nokkaketjusta ja laahaimista - rallattaa

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Elikkäs mitä laahaimia tonne kannattais lähtee vaihtaan ja tartteekohan ketjulle/kiristäjälle tehä mitään? Vinkkejä kiitos :) -99 ja reipas 60 tkm rullattu. Meinaa varsinki kylmällä koneella melko ikävää ääntä pitää.
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Niin ja pahin korina/pärinä/kolina kuuluu moottorijarrutuksessa ja pikkukierroksilla
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kannattanee varmistaa että sieltä löytyy öljynpainetoiminen kiristin (kiristimeen tulee öljyletku), pitäisi olla vaihdettu takuutyönä jo 2000-luvun alkupuolella. Kiristimenhän voi käyttää irti ja katsoa vieläkö siinä kiristysvaraa riittää ja ettei se ole mitenkään jumissa. Jos pyörää on "oikein pidetty" eli vähän mietitty milloin sitä laulattaa ja öljyt on ajallaan aina vaihdettu niin ei luulisi vielä ainakaan vaihtokunnossa ketjun olevan. Kiristimen puolen laahaimen sekä ylälaahaimen voi vaihtaa kone paikoillaan (samaten kuin sen ketjunkin), etupuolen laahaimen vaihto vaatii että kannen käyttää irti. Näkemättähän noita on tieten paha arvailla mitä pitäisi vaihtaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Joo tilasin nyt ton ylemmän ja takemman laahaimen. Pitää kokeilla jos sillä rauhottuis vähän...
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Melkeinpä uskaltaisin väittää että noilla kilsoilla laahaimet eivät aiheuta sivuääniä. Tietty, asennustöissä kaikenlaista voi ilmeisesti sattua, mutta jos kaikki työt asiallisesti suoritettu, epäilisin syyksi kiristimen toimintahäiriötä tai jotain muuta äänen aiheuttajaa.
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Löytyskö kujolta uutta kiristäjää jos sattuu siinä vika oleen? Sama käyttää irti ja tarkastaa seki....
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

alpine kirjoitti:Löytyskö kujolta uutta kiristäjää jos sattuu siinä vika oleen? Sama käyttää irti ja tarkastaa seki....
Löytyy niitä.
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Nonii, kiristäjän ja ylimmän laahaimen otin pois. Laahain vähän kulunut ja kiristäjä oli pohjassa. Pitänee viel irrotella se kiristäjän puoleinen laahain ja kattoo seki ja hommata uus kiristäjäkin. Jos ei nuo piisaa, niin sitähän joutu ketjun vaihtoon... :angry:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oliko kiristäjä pohjassa jo lähtötilanteessa ettei menny pohjaan irrottaessa? Jos se oikeasti pohjassa oli niin uutta ketjua huutaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Yks naksahdus sieltä saatto kuula, mut kiristäjääki kun kattoo, niin siitä huomaa kyl et pohjassa on ollu ku pientä kulumista siinä tapissa on pohjassa asti.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Kyllä se uutta ketjua silloin huutaa. Nokathan siinä pitää käyttää irti, kannattaa ennen irrotusta mitata venttiilien välykset, saapi tarvittaessa säätöpalat vaihdettua samalla kertaa. Ja uudet tiivisteeet kannattanee hommata niihin startin rattaiden koppiin mitkä pitää oikealta puolen käyttää irti.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Millä ohjeella nuo ajotusmerkit laitetaan kohilleen kasatessa?
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Ohjeet löytyki jo netistä :)
alpine
Viestit: 82
Liittynyt: 09 Kesä 2011, 20:00
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja alpine »

Nonii, uus ketju tuli ja katkasemattomana eli "kaksinkerroin" mitattuna noin 2.5 milliä venymää oli... eli noin 5mm pitkänä :D
Avatar
toimeve
Viestit: 2616
Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...mulla oli alla olevan kuvan mukasesti 121tkm ajettu...ja tuo vierellä oleva ei ole edes uusi, vaan reiphasti vähemmän ajetusta (oisko ollu 20tkm?):

Kuva
SMR

322,39 kmh 2017 Kauhava

Pienen pojan elämää!

**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Vastaa Viestiin