Etu ja takapyörälaakereiden ikä?

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
Avatar
timox
Viestit: 326
Liittynyt: 02 Marras 2008, 17:47

Viesti Kirjoittaja timox »

Pyörällä ajettu 45000 km ja entiä onko koskaan vaihettu etu ja takapäähän laakereita.
Ei kyllä tunnu että olis vielä tsökö mutta ruukathanko niitä vaihtaa jossaki tietyssä km:ssä?

Tyly jos vauhissa tökkää... :apua:
Member of team Jukkis
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/timox/15042010315.jpg.html

harmaa -00 / k8 valkkari turbo
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Suosittelen vaihtamaan. Ei ole kallista ja ne laakerit on helvetin paljon helpompi ottaa ehjänä vanteesta. Nimimerkillä kokemusta on... :O
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
timox
Viestit: 326
Liittynyt: 02 Marras 2008, 17:47

Viesti Kirjoittaja timox »

Mahtasko tuohon uskaltaa ryhtyä. Onkos tuomoseen homhaan
jossaki jonkunlaista ohjetta?
Member of team Jukkis
http://galleria.busanistit.org/v/Busat/timox/15042010315.jpg.html

harmaa -00 / k8 valkkari turbo
ese
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2011, 15:48

Viesti Kirjoittaja ese »

Miten toi etupään laakerivaihto onnistuisi helpoiten, mistä uskaltaa nostaa?
Avatar
Huhan Kolli
Viestit: 299
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 22:00

Viesti Kirjoittaja Huhan Kolli »

Eiköhän sen tohi nostaa ihan samasta paikasta kuin rengasta vaihtaessakin, vaikka laakerin vaihdosta onkin kyse. Omalla ajettu n.16tkm ja ajattelin vaihtaa eteen laakerit samalla kun vaihdan jarrulevyt. Eli siis kevät huollon yhteydessä.
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Nostotapoja on monia, mut tässä pari:
1. Jos on orggis käyrästö, niin sen alle tunkki ja ylös (takapään tuenta kunnolla)
2. Liinat ohjauskolmion alta ja kattonostimella ylös
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
ese
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2011, 15:48

Viesti Kirjoittaja ese »

kiitokset nopeasta vastauksesta, varmaan tunkille joku lauta tms
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

Juu, sopiva lauta väliin.
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
Avatar
same
Viestit: 149
Liittynyt: 03 Joulu 2010, 20:27
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja same »

Minä olen nostanut öljypohjasta, tietysti joku kalikka väliin, onko tuo sitten vaarallista?
Niin ja mä jouduin vaihtaa jossain alle 20tkm. Laakerit kannattaa tarkistaa aina renkaan vaihdon yhteydessä, siis pyöritellä niitä sormella ja tunnustella pyöriikö ne kunnolla




Edited By same on 1357996945
Black -08
Hayapari
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Heinä 2009, 23:37
Paikkakunta: Helsinki Lauttasaari

Viesti Kirjoittaja Hayapari »

Nyt on mittarissa 55 tuhatta. Tähän mennessä e ole ollut tarvetta pyörien laakereiden vaihtoon. N. 30 tuhannen kohdalla rasvasin laakerit. Kuinka paljon muut ovat ajaneet alkuperäisillä laakereilla?
Falconer
Viestit: 48
Liittynyt: 25 Touko 2004, 08:37
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Falconer »

Hayapari kirjoitti:Nyt on mittarissa 55 tuhatta. Tähän mennessä e ole ollut tarvetta pyörien laakereiden vaihtoon. N. 30 tuhannen kohdalla rasvasin laakerit. Kuinka paljon muut ovat ajaneet alkuperäisillä laakereilla?


52 tuhatta mittarissa ja alkuperäiset ovat laakerit. Syksyllä tsekattu huollon yhteydessä ja mitään ylimääräisiä rahinoita ei kuulunut, joten päätettiin olla koskematta.
Vanha pieru
ese
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2011, 15:48

Viesti Kirjoittaja ese »

Etusen laakerit vaihdettu, oli ruosteessa, ja väljät.
Näyttää että takapään laakerit ovat kestävämpiä, puhtoset ovat enkä isompaa klappia huomannut.
Mietinnässä vaihdetaanko.
Niin 48tkm ajettu, kiitokset vielä noista ohjeista
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

jakehaanpää kirjoitti:Nostotapoja on monia, mut tässä pari:
1. Jos on orggis käyrästö, niin sen alle tunkki ja ylös (takapään tuenta kunnolla)
2. Liinat ohjauskolmion alta ja kattonostimella ylös

Tossa huonolaatuinen mallikuva pyörän nostosta renkaanvaihtoa varten: ...KUVA...

Ei mitenkään esimerkkisuoritus, mutta onnistuu näin...




Edited By Nesmit on 1359547297
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
Avatar
keitsi
Viestit: 99
Liittynyt: 27 Touko 2012, 12:16
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja keitsi »

Juuri vaihdoin etupään laakerit, ajettu 30 tkm ja ehjät oli. Paineilmapullosta ylösalaisin suihkuttaa laakeriin kylmää nestettä -> laakeri pienenee ja sitte naputtelee akselin läpi tapilla ja vasaralla irti. Helposti irtoaa. Vanhalla laakerilla ja vasaralla uusi paikalleen.

Niin ja keulan nostin ilmaan tallin katosta hihnalla, ohjauslaakerin kohilta pujottelin läpi ja sitte kiristysliinalla ilmaan.




Edited By keitsi on 1370686114
GSX1300RT K1
Avatar
Joppe
Viestit: 247
Liittynyt: 07 Maalis 2006, 21:59

Viesti Kirjoittaja Joppe »

Tohon hommaan on etupukkejakin saatavilla :) ja tietty takapukkejakin :)
Vastaa Viestiin