Hayabusa ecueditor, suomenkieliset pikaohjeet
Oletuksena että Hayabusa ECUeditor, Flash Development Toolkit jne on jo asennettu!
Avaa editoitava kartta ohjelmaan
- File > Open
- Vertailukartaksi mahdollisuus avata toinen kartta (File > Set Compare Map), tällöin bensa- ja sytkäkartoissa solujen erot vertailukartan vastaaviin soluihin näkyy väreinä ja numerona
Data Log / Trace ominaisuus
- Connect ECU for engine data
-- HUOM! Lämpömittari ei "data on" asennossa toimi (neula punaisella ja näytössä lukee check)
--> Koneen lämpötila näkyy "data on" moodissa "CLT" näytössä ja muuttuu punaiseksi mikäli lämpötila nousee yli 100'C
-- Auenneessa ikkunassa ensimmäisestä alasvetovalikosta valitaan flash/trace piuhan com port
-- Alimmaiseen alasvetovalikkoon voi valita haluamansa muuttujan, mm. vaihdetieto, AFR, Yosbox arvot...
-- Aktivointi: pyörä sammuksissa, virrat päällä; paina "Data ON", pyörässä tappokatkaisija päälle ja pois, tämän jälkeen tiedot pitäisi välittyä ohjelmalle ja pyörän voi käynnistää
-- "data on" asennossa myös bensa- sekä sytkäkartoissa näkyy solu mistä kyseisellä hetkellä bensansyöttö- tai sytytysarvo haetaan !
Bensakarttojen editointi
- Edit Fuel map(s)
-- TPS fuelmap, kaasunasennot 11-100%
-- IAP fuelmap, alipaineeseen perustuva, kaasunasennot 0-11%
-- MS fuelmap, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5% ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa
Sytkäkarttojen editointi
- Edit Ignition map(s)
-- HUOM! Kaikille vaihteille sama kartta ensimmäisen editointikerran jälkeen!
-- Sytkäkartta, ennakot asteina (noin)
-- MS sytkäkartta, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5 pykälää ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa
Rajoittimet
- Edit Limiters
-- RPM limiter, kierrosrajoitin, asetettavissa 10500 - 11650
-- Top speed limiter (huippunopeudenrajoitin päälle/pois)
-- Softcut or Hardcut, kierrosrajoittimen toiminta:
* softcut: katkaisee ensin ulommat ja sitten keskimmäiset injektorit (vakioasetus)
* hardcut: katkaisee kerralla kaikki injektorit
Lisäasetukset
- Advanced Settings
-- Solenoid on RPM
-- Solenoid off RPM
-- Solenoid activation
Näillä saadaan alkuperäisestä ilmansuodatinkotelon läpän solenoidiohjauksesta esim. vaihtovalo tai automaattinen ilokaasuohjaus
-- Fuel pressure setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida isompien suuttimien tai korkeamman bensanpaineen vaikutusta bensakarttoihin (isompi suutin --> isompi arvo)
-- Fuel consumption setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida edellisen vaikutusta mittariston ilmoittamaan bensankulutukseen (isompi suutin --> isompi arvo)
-- Yoshbox compensation Normal (default) / Disabled. Jos pyörään on tehty Yoshboxilla säätöjä niin tällä voi disabloida ne. Ei siis "nollaa" arvoja vaan ainoastaan ottaa ne pois käytöstä.
-- IAT disable for dyno on/off, on = asettaa kiinteän 24'C arvon lämpötilan mittaukselle, eliminoi mahdollisen moottorinlämmön aiheuttaman muutoksen seoksessa
-- Gearing/Dynomode, välitysten muutos vaikuttaa ramair kompensaatioon; dynomode asettaa ramair kompensaatioksi vakion 70km/h tunnissa joka vastaa puhaltimen tuottamaa ilmavirtaa; estää liian paksun seoksen näyttämisen penkityksen aikana huippukierroksilla 5. ja 6. vaihteilla
-- TPS / Acceleration enrichment -- ns. kiihdytyspumppuominaisuus, mahdollisuus rikastaa tai laihentaa seosta kaasunavauksissa
-- IAP fault tolerance extension for Turbos, ei sytytä IAP vikavaloa kun turbossa imusarjan paine nousee ylipaineelle
-- IAP/TOS switching point, tällä voi muuttaa millä kaasunasennolla bensakartta vaihtuu IAP <<-->> TPS, vakiona 11
-- Ignition lock´compatibility, tällä saa USA/EURO ecun toimimaan USA/EURO pyörässä (USA/EURO virtalukossa eroja)
-- Enable big block low rpm cranking, starttauksen vaatima koneen pyörimisnopeus ~250rpm (lower) ~310rpm (normal), voi helpottaa isompien koneiden starttausta
Shifteri
- Shifteri päälle / pois
-- Mahdollisuus valita injektorien ja/tai sytkän katko
-- Katkoaika mahdollista asettaa millisekunteina eri kierrosalueille
-- 6th gear kill: ei katko 6. vaihteella; mahdollista laittaa myös pois päältä mikäli shifteri ei vaihdetunnistimen vian takia jollain vaihteella toimi
-- Pair output control: vm. 2002 ja uudemmissa pyörissä mahdollisuus käyttää alkuperäistä PAIR ohjausta (mikäli PAIR poistettu) esim. vaihtovalona tai automaattiseen ilokaasuohjaukseen
Pyörän/kartan tiedot
- Update Bike info
Kartan jakaminen
- Share your map
-- Jakaa editoitavan kartan tiedot eteenpäin
FLASHING
========
- Viimeistään tässä välissä talleta kartta! File > Save ...
- Paina "Flash the ECU", FDT Simple Interface avautuu
-- PYÖRÄÄN VIRRAT PÄÄLLE, VAIHDE VAPAALLE
-- kaapeli flash asentoon, tappokatkaisija päälle ja pois (resetoi ECU:n "flash modeen") --> lämpömittari menee punaiselle, näyttöön CHECK
-- Paina "Program Flash" ja flashays alkaa
-- Flashayksen jälkeen FDT Simple Interfacesta exit, pyörästä virrat pois, kaapeli pois flash asennosta
Edited By jarim on 1239391775
Avaa editoitava kartta ohjelmaan
- File > Open
- Vertailukartaksi mahdollisuus avata toinen kartta (File > Set Compare Map), tällöin bensa- ja sytkäkartoissa solujen erot vertailukartan vastaaviin soluihin näkyy väreinä ja numerona
Data Log / Trace ominaisuus
- Connect ECU for engine data
-- HUOM! Lämpömittari ei "data on" asennossa toimi (neula punaisella ja näytössä lukee check)
--> Koneen lämpötila näkyy "data on" moodissa "CLT" näytössä ja muuttuu punaiseksi mikäli lämpötila nousee yli 100'C
-- Auenneessa ikkunassa ensimmäisestä alasvetovalikosta valitaan flash/trace piuhan com port
-- Alimmaiseen alasvetovalikkoon voi valita haluamansa muuttujan, mm. vaihdetieto, AFR, Yosbox arvot...
-- Aktivointi: pyörä sammuksissa, virrat päällä; paina "Data ON", pyörässä tappokatkaisija päälle ja pois, tämän jälkeen tiedot pitäisi välittyä ohjelmalle ja pyörän voi käynnistää
-- "data on" asennossa myös bensa- sekä sytkäkartoissa näkyy solu mistä kyseisellä hetkellä bensansyöttö- tai sytytysarvo haetaan !
Bensakarttojen editointi
- Edit Fuel map(s)
-- TPS fuelmap, kaasunasennot 11-100%
-- IAP fuelmap, alipaineeseen perustuva, kaasunasennot 0-11%
-- MS fuelmap, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5% ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa
Sytkäkarttojen editointi
- Edit Ignition map(s)
-- HUOM! Kaikille vaihteille sama kartta ensimmäisen editointikerran jälkeen!
-- Sytkäkartta, ennakot asteina (noin)
-- MS sytkäkartta, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5 pykälää ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa
Rajoittimet
- Edit Limiters
-- RPM limiter, kierrosrajoitin, asetettavissa 10500 - 11650
-- Top speed limiter (huippunopeudenrajoitin päälle/pois)
-- Softcut or Hardcut, kierrosrajoittimen toiminta:
* softcut: katkaisee ensin ulommat ja sitten keskimmäiset injektorit (vakioasetus)
* hardcut: katkaisee kerralla kaikki injektorit
Lisäasetukset
- Advanced Settings
-- Solenoid on RPM
-- Solenoid off RPM
-- Solenoid activation
Näillä saadaan alkuperäisestä ilmansuodatinkotelon läpän solenoidiohjauksesta esim. vaihtovalo tai automaattinen ilokaasuohjaus
-- Fuel pressure setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida isompien suuttimien tai korkeamman bensanpaineen vaikutusta bensakarttoihin (isompi suutin --> isompi arvo)
-- Fuel consumption setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida edellisen vaikutusta mittariston ilmoittamaan bensankulutukseen (isompi suutin --> isompi arvo)
-- Yoshbox compensation Normal (default) / Disabled. Jos pyörään on tehty Yoshboxilla säätöjä niin tällä voi disabloida ne. Ei siis "nollaa" arvoja vaan ainoastaan ottaa ne pois käytöstä.
-- IAT disable for dyno on/off, on = asettaa kiinteän 24'C arvon lämpötilan mittaukselle, eliminoi mahdollisen moottorinlämmön aiheuttaman muutoksen seoksessa
-- Gearing/Dynomode, välitysten muutos vaikuttaa ramair kompensaatioon; dynomode asettaa ramair kompensaatioksi vakion 70km/h tunnissa joka vastaa puhaltimen tuottamaa ilmavirtaa; estää liian paksun seoksen näyttämisen penkityksen aikana huippukierroksilla 5. ja 6. vaihteilla
-- TPS / Acceleration enrichment -- ns. kiihdytyspumppuominaisuus, mahdollisuus rikastaa tai laihentaa seosta kaasunavauksissa
-- IAP fault tolerance extension for Turbos, ei sytytä IAP vikavaloa kun turbossa imusarjan paine nousee ylipaineelle
-- IAP/TOS switching point, tällä voi muuttaa millä kaasunasennolla bensakartta vaihtuu IAP <<-->> TPS, vakiona 11
-- Ignition lock´compatibility, tällä saa USA/EURO ecun toimimaan USA/EURO pyörässä (USA/EURO virtalukossa eroja)
-- Enable big block low rpm cranking, starttauksen vaatima koneen pyörimisnopeus ~250rpm (lower) ~310rpm (normal), voi helpottaa isompien koneiden starttausta
Shifteri
- Shifteri päälle / pois
-- Mahdollisuus valita injektorien ja/tai sytkän katko
-- Katkoaika mahdollista asettaa millisekunteina eri kierrosalueille
-- 6th gear kill: ei katko 6. vaihteella; mahdollista laittaa myös pois päältä mikäli shifteri ei vaihdetunnistimen vian takia jollain vaihteella toimi
-- Pair output control: vm. 2002 ja uudemmissa pyörissä mahdollisuus käyttää alkuperäistä PAIR ohjausta (mikäli PAIR poistettu) esim. vaihtovalona tai automaattiseen ilokaasuohjaukseen
Pyörän/kartan tiedot
- Update Bike info
Kartan jakaminen
- Share your map
-- Jakaa editoitavan kartan tiedot eteenpäin
FLASHING
========
- Viimeistään tässä välissä talleta kartta! File > Save ...
- Paina "Flash the ECU", FDT Simple Interface avautuu
-- PYÖRÄÄN VIRRAT PÄÄLLE, VAIHDE VAPAALLE
-- kaapeli flash asentoon, tappokatkaisija päälle ja pois (resetoi ECU:n "flash modeen") --> lämpömittari menee punaiselle, näyttöön CHECK
-- Paina "Program Flash" ja flashays alkaa
-- Flashayksen jälkeen FDT Simple Interfacesta exit, pyörästä virrat pois, kaapeli pois flash asennosta
Edited By jarim on 1239391775
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Lisätty Yoshbox asetusten dokumentointi.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Ei sisälly. Vaatii muistaakseni SDS (eli Suzuki Diagnostic System) laitteen sekä ohjelmiston.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Selvisi että sytkäkartta muutokset vaikuttavat vain tps kartalla oleviin kaasunasentoihin mutta kun vaihdoin pudotusvalikosta tps switching point 11%->5% niin tps kartalla harmaana olevia alueita oli yhtä paljon kuin ennenkin. Eikö harmaan alueen pitäisi kaventua samassa suhteessa kuin mitä aikaisemmin meno vaihtuu tps kartalle?
Noihin harmaisiin lukuihin pystyi kyllä vähentää tai lisätä arvoa mutta ovatko kuitenkaan varsinaisesti käytössä.
Noihin harmaisiin lukuihin pystyi kyllä vähentää tai lisätä arvoa mutta ovatko kuitenkaan varsinaisesti käytössä.
Minulla kait on uskomus että sytkäkartan arvot vaikuttaa myös IAP alueelle? Oletko todentanut jollain? Se harmaa alue taitaa olla "hardkoodattu" siihen bensakarttaan eikä se switching point muuta sitä värjäystä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Huomasin taannoin Petrikin kirjoittaman ohjeen ecueditorin käyttämisestä activeboard foorumilla ja siinä mainittiin että vaikuttais vain tps-alueella. Kysyin asiaa erikseen ko foorumilla ja joku valveutunut asian vahvisti. Perustuuko tuo näkemys iap alueella toimimisesta johonkin?
Parempi jos toimisi myös iap alueella niin ei tarvis mennä muuttamaan switching pointtia.
Parempi jos toimisi myös iap alueella niin ei tarvis mennä muuttamaan switching pointtia.
Ei minulla tietoa tuosta ollut, ainoastaan luulo. Jostain kai se sytkäarvot kuiten IAP alueellekin kaivaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport