Hayabusa ecueditor, suomenkieliset pikaohjeet

Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Oletuksena että Hayabusa ECUeditor, Flash Development Toolkit jne on jo asennettu!

Avaa editoitava kartta ohjelmaan
- File > Open
- Vertailukartaksi mahdollisuus avata toinen kartta (File > Set Compare Map), tällöin bensa- ja sytkäkartoissa solujen erot vertailukartan vastaaviin soluihin näkyy väreinä ja numerona

Data Log / Trace ominaisuus
- Connect ECU for engine data
-- HUOM! Lämpömittari ei "data on" asennossa toimi (neula punaisella ja näytössä lukee check)
--> Koneen lämpötila näkyy "data on" moodissa "CLT" näytössä ja muuttuu punaiseksi mikäli lämpötila nousee yli 100'C
-- Auenneessa ikkunassa ensimmäisestä alasvetovalikosta valitaan flash/trace piuhan com port
-- Alimmaiseen alasvetovalikkoon voi valita haluamansa muuttujan, mm. vaihdetieto, AFR, Yosbox arvot...
-- Aktivointi: pyörä sammuksissa, virrat päällä; paina "Data ON", pyörässä tappokatkaisija päälle ja pois, tämän jälkeen tiedot pitäisi välittyä ohjelmalle ja pyörän voi käynnistää
-- "data on" asennossa myös bensa- sekä sytkäkartoissa näkyy solu mistä kyseisellä hetkellä bensansyöttö- tai sytytysarvo haetaan !

Bensakarttojen editointi
- Edit Fuel map(s)
-- TPS fuelmap, kaasunasennot 11-100%
-- IAP fuelmap, alipaineeseen perustuva, kaasunasennot 0-11%
-- MS fuelmap, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5% ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa

Sytkäkarttojen editointi
- Edit Ignition map(s)
-- HUOM! Kaikille vaihteille sama kartta ensimmäisen editointikerran jälkeen!
-- Sytkäkartta, ennakot asteina (noin)
-- MS sytkäkartta, ns. NOS kartta, ei tarvitse koskea vaparissa
-- Solujen arvojen muuttaminen: yhden pykälän muutokset + ja - napeilla, * muuttaa kerralla 5 pykälää ylöspäin
-- Soluja mahdollisuus myös maalata ja edellä mainitut muutokset vaikuttavat silloin kaikkiin maalattuihin soluihin
-- Jos U nappi aktiivinen: napin painamisen jälkeen kaikki sylinterit käyttävät samaa karttaa

Rajoittimet
- Edit Limiters
-- RPM limiter, kierrosrajoitin, asetettavissa 10500 - 11650
-- Top speed limiter (huippunopeudenrajoitin päälle/pois)
-- Softcut or Hardcut, kierrosrajoittimen toiminta:
* softcut: katkaisee ensin ulommat ja sitten keskimmäiset injektorit (vakioasetus)
* hardcut: katkaisee kerralla kaikki injektorit

Lisäasetukset
- Advanced Settings
-- Solenoid on RPM
-- Solenoid off RPM
-- Solenoid activation
Näillä saadaan alkuperäisestä ilmansuodatinkotelon läpän solenoidiohjauksesta esim. vaihtovalo tai automaattinen ilokaasuohjaus

-- Fuel pressure setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida isompien suuttimien tai korkeamman bensanpaineen vaikutusta bensakarttoihin (isompi suutin --> isompi arvo)

-- Fuel consumption setting % (vakio 100), tällä voi kompensoida edellisen vaikutusta mittariston ilmoittamaan bensankulutukseen (isompi suutin --> isompi arvo)

-- Yoshbox compensation Normal (default) / Disabled. Jos pyörään on tehty Yoshboxilla säätöjä niin tällä voi disabloida ne. Ei siis "nollaa" arvoja vaan ainoastaan ottaa ne pois käytöstä.

-- IAT disable for dyno on/off, on = asettaa kiinteän 24'C arvon lämpötilan mittaukselle, eliminoi mahdollisen moottorinlämmön aiheuttaman muutoksen seoksessa
-- Gearing/Dynomode, välitysten muutos vaikuttaa ramair kompensaatioon; dynomode asettaa ramair kompensaatioksi vakion 70km/h tunnissa joka vastaa puhaltimen tuottamaa ilmavirtaa; estää liian paksun seoksen näyttämisen penkityksen aikana huippukierroksilla 5. ja 6. vaihteilla

-- TPS / Acceleration enrichment -- ns. kiihdytyspumppuominaisuus, mahdollisuus rikastaa tai laihentaa seosta kaasunavauksissa

-- IAP fault tolerance extension for Turbos, ei sytytä IAP vikavaloa kun turbossa imusarjan paine nousee ylipaineelle

-- IAP/TOS switching point, tällä voi muuttaa millä kaasunasennolla bensakartta vaihtuu IAP <<-->> TPS, vakiona 11

-- Ignition lock´compatibility, tällä saa USA/EURO ecun toimimaan USA/EURO pyörässä (USA/EURO virtalukossa eroja)

-- Enable big block low rpm cranking, starttauksen vaatima koneen pyörimisnopeus ~250rpm (lower) ~310rpm (normal), voi helpottaa isompien koneiden starttausta

Shifteri
- Shifteri päälle / pois
-- Mahdollisuus valita injektorien ja/tai sytkän katko
-- Katkoaika mahdollista asettaa millisekunteina eri kierrosalueille
-- 6th gear kill: ei katko 6. vaihteella; mahdollista laittaa myös pois päältä mikäli shifteri ei vaihdetunnistimen vian takia jollain vaihteella toimi
-- Pair output control: vm. 2002 ja uudemmissa pyörissä mahdollisuus käyttää alkuperäistä PAIR ohjausta (mikäli PAIR poistettu) esim. vaihtovalona tai automaattiseen ilokaasuohjaukseen

Pyörän/kartan tiedot
- Update Bike info

Kartan jakaminen
- Share your map
-- Jakaa editoitavan kartan tiedot eteenpäin

FLASHING
========
- Viimeistään tässä välissä talleta kartta! File > Save ...
- Paina "Flash the ECU", FDT Simple Interface avautuu
-- PYÖRÄÄN VIRRAT PÄÄLLE, VAIHDE VAPAALLE
-- kaapeli flash asentoon, tappokatkaisija päälle ja pois (resetoi ECU:n "flash modeen") --> lämpömittari menee punaiselle, näyttöön CHECK
-- Paina "Program Flash" ja flashays alkaa
-- Flashayksen jälkeen FDT Simple Interfacesta exit, pyörästä virrat pois, kaapeli pois flash asennosta




Edited By jarim on 1239391775
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

:respekt: :pomppu:
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Jepa, tervetullut juttu. Startti säätöhommiin on saatu.
Kerta kaikkiaan loisto juttu :mosh:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Lisätty Yoshbox asetusten dokumentointi.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Hieno homma!!

Täytyy tehdä rauta ensin ja sitten perehdytään bitteihin.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
75-1248528621

Viesti Kirjoittaja 75-1248528621 »

Viittistkö joku kirjottaa ihan selkokielellä mitä palikoita tuohon ecueditor piuhaan tarvii ja vääntää selkeän kytkentä kaavion tuohon? Tai jos jollain on moinen kaapeli valmiina niin voisin sopurahaan sellaisen lunastaa.

Edit: kaapeli tilattu... eli turha tämäkin.




Edited By Kapakala on 1267700817
Vajukki
Viestit: 53
Liittynyt: 04 Kesä 2010, 17:35

Viesti Kirjoittaja Vajukki »

Mistäs tuommoisen kaapelin saapi helpoiten gen2:een?
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Vajukki kirjoitti:Mistäs tuommoisen kaapelin saapi helpoiten gen2:een?
Pistää postia Jarim...
ennen kova, ehkä vielä joskus...
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Onko niin että jos IAP->TPS kartalle 11% kaasunasennolla niin silloin ei ole mitään vaikutusta vaikka tekee muutoksia sytytyskarttaan alle 11% kaasunasennoille?

Eli sytytyskartta muutokset vaikuttavat vain TPS kartalla oleviin kaasunasentoihin.
Avatar
kake
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Heinä 2012, 18:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kake »

Kertokaas joku viisaampi mitä tarvitaan Gen2 ruiskurunkojen synkkaamiseen, ja miten se toteutetaan? Sisältyykö jotenkin ylläoleviin ohjeisiin?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ei sisälly. Vaatii muistaakseni SDS (eli Suzuki Diagnostic System) laitteen sekä ohjelmiston.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Selvisi että sytkäkartta muutokset vaikuttavat vain tps kartalla oleviin kaasunasentoihin mutta kun vaihdoin pudotusvalikosta tps switching point 11%->5% niin tps kartalla harmaana olevia alueita oli yhtä paljon kuin ennenkin. Eikö harmaan alueen pitäisi kaventua samassa suhteessa kuin mitä aikaisemmin meno vaihtuu tps kartalle?

Noihin harmaisiin lukuihin pystyi kyllä vähentää tai lisätä arvoa mutta ovatko kuitenkaan varsinaisesti käytössä.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minulla kait on uskomus että sytkäkartan arvot vaikuttaa myös IAP alueelle? Oletko todentanut jollain? Se harmaa alue taitaa olla "hardkoodattu" siihen bensakarttaan eikä se switching point muuta sitä värjäystä. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Huomasin taannoin Petrikin kirjoittaman ohjeen ecueditorin käyttämisestä activeboard foorumilla ja siinä mainittiin että vaikuttais vain tps-alueella. Kysyin asiaa erikseen ko foorumilla ja joku valveutunut asian vahvisti. Perustuuko tuo näkemys iap alueella toimimisesta johonkin?

Parempi jos toimisi myös iap alueella niin ei tarvis mennä muuttamaan switching pointtia.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ei minulla tietoa tuosta ollut, ainoastaan luulo. Jostain kai se sytkäarvot kuiten IAP alueellekin kaivaa.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin