Öljynpaineet

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Vaikuttakos lämpö jotenkin paineventtiilin toimintaan? Meinaan vaan kun...
ennen kova, ehkä vielä joskus...
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ei mikään huono teoreema tuokaan!
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
tomppa73
Viestit: 151
Liittynyt: 17 Heinä 2011, 07:30
Paikkakunta: haapavesi

Viesti Kirjoittaja tomppa73 »

Heksa kirjoitti:
jarim kirjoitti:Tai miksi alle 5bar? :;):

edit: nii, enhän minä tiiä mutta kait niillä joku tarkoitusperä noissa wrc vehkeissäkin on kun hakevat ~8bar öljynpaineita?
eikö olisi tärkeämpää saada öljy pysymään oikeassa/optimaalisessa lämpötilassa?
kun iso paine nostaa lämpötilaa joka taas... laskee painetta :p��sein��n:
Eikös tähän Heksan kommenttiin ois voinut päättää tän jankkaamisen? Muutamassa sanassa asian ydin! :kippis:
Elämä on ihmisen parasta aikaa :)

K4, K5, nykyisin K8
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

No ei kai vielä kannata.. justhan tää alkaa lämpee... inntäminen näyttää olevan mielekästä... :fight:
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

jarim kirjoitti:Tekulla taidettiin laskea max rasitus yläkuolokohdassa 86mm männällä olevan ~11000kg että ei liene haittaa siitä että öljynpaine on vähän korkeampi?

Pyynnöstä huolimatta (ei sen takia) :tapu:

11000kg -> laakeripaine 813bar. Eli miten(kähän) paljon vaikuttaa onko öljynpaine 5 tai 7bar? Eli jääkö laakerille suoraa painetta 808 vai 810 bar, mahtaakohan olla paljon merkitystä? :mopo:
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:
Club 100 m/s
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:

näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?
SMR
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tenhulttio kirjoitti:Eli vaiko paineensäädin vois edelleen tuollakin perusteella olla ok, kun kuumillä öljyillä ei missään vaiheessa päästä niin isoille paineille että venttiili aukeaa.
Sitä vakio ratasta kannattais kokeilla billettipumpun kanssa, näkis miten se paine käyttääntyy verrattuna välitettyyn rattaaseen (ei liene iso ero, välityshän muuttuu luokkaa 5-10%).
Arvio tommoset 2bar laskis paine joillain kierroksilla ja mikälienee lämpötilalla rattaan vaihdolla. Meitin pumppu pukkas 10bar virirattaal ja 8bar normilla.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ja paineetkin lienee kiinni vielä öljyn viskositeetista. Yksi muuttuja lisää vertailuun.

Mutta minä lopetan väittelyn tähän; ehkä 5bar riittää mutta 7bar ei haittaakaan. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

Kunhan vaan sais pumpun niin pääsisi testaamaan mihin paineet asettuu autokäytössä.
Tulipa ainakin tässä topicissa eri versioita ilmoille mitä voi kokeilla.
Nyt joutuu Vauhtiajoissa tyytymään Yammun koneeseen :(
jossa huomattavasti isompi ö-pumppu kuin Busan koneessa :wtf:
Avatar
waiski10
Site Admin
Viestit: 902
Liittynyt: 28 Touko 2004, 13:03
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja waiski10 »

Heksa kirjoitti:
-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:
näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?
Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.
ennen kova, ehkä vielä joskus...
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

waiski10 kirjoitti:Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?

Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.[/quote]
varmasti vaikuttaa... mutta sä tiät et 20mm putkesta virtaa enemmän ku 10* 2mm putkista millä paineella tahansa
myös tiedät jos lykkäät vettä puutarhaletkulla ja sit painat sitä littiin lentää se pidemmälle vaikka hanasta tuleva litramäärä on sama :kippis:
SMR
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):
Pora ?
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Heksa
Viestit: 1190
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 19:51

Viesti Kirjoittaja Heksa »

jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

nyt rupee menee hiusten halkomiseksi. :vilkutus:
jos kasvattaa 1,5mm reikää 1,7mm virtaus kasvaa jo reilusti
laske sä insinöörinä paljonko tulee tolla muutoksella lisää putken pinta-alaksi
kaavahan on pii kertaa r (säde) toiseen potenssiin
SMR
Vastaa Viestiin