Öljynpaineet

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

Nyt tarvis saada infoa mitä porukoilla on kuumana koneessa öljyn paineet.
Omassa moottorissa jossa "suurteho"öljypumpun ratas,paineet kuumana kierroksilla alle alle 2bar.Moottori juuri tehty uusilla osilla,ei viitsi alkaa hajottamaan enää paineiden vähyydellä. öljynä motul 5100 15-50w
niin ja kone on auto käytössä.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ei ne vakiopumpulla juuri tuon päälle nouse sillä suurtehorattaallakaan. Viime suvena kun ajoin 390km/h vakiopumpulla ja suurtehorattaalla oli paineet muistaakseni hieman yli 3bar max (Castrol Power1 Racing 10W50). Nykyisellään samoilla öljyillä billettipumpulla + suurtehorattaalla tyhjäkäynnilläkin 2.5bar kuumilla öljyillä.

Jatkokysymyksenä; mistähän muuten johtuu että ~8000rpm jälkeen lähtee öljynpaine tippumaan suurtehopumpullakin? Onkohan pumpussa jo niin paljon kierroksia että öljy alkaa "vaahtoutua"?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

Jatkokysymyksenä; mistähän muuten johtuu että ~8000rpm jälkeen lähtee öljynpaine tippumaan suurtehopumpullakin? Onkohan pumpussa jo niin paljon kierroksia että öljy alkaa "vaahtoutua


tommonen ajatus mullakin kävi mielessä,mutta sama tilanne tuli toisellakin koneella jossa oli vakiopumppu/ratas.Joka laitettiin autoon kiinni vakiona jotta nähtiin onko paineissa eroa virikoneeseen jossa toi ratas kiinni.

annappas osoite niin tilaan samanlaisen billetti pumpun kuin teillä niin tarvitse ajella yamahan koneella;) ei sillä mihkään ehdi!
Jurvan kisa lähdöt> null eka lähdössä Busan mosa kiinni ja toisessa R1:sen kone, Eron kyllä huomaa vaikka busan kone oli vakio ja seokset tosi paksulla.




Edited By ari1630 on 1342437589
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

13:40 kohdalla näyttää alkavan kakkos lähtö...

Ihan mielenkiinnosta; mikä runko teillä on menopelissä?
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

Ihan mielenkiinnosta; mikä runko teillä on menopelissä?

tuolta löytyy faktaa> null




Edited By ari1630 on 1342441752
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ihan offtopiccina, meneekö tuo Jurvan kierros vauhtiin päästyä 4-6 vaihteilla? Ihan syystä noin lyhyt "toisiovälitys"? :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

Busan vaihteistossa pitkäpäällä ja Formulan laatikolla ajetaan.
Säännöt kieltää pyörän laatikon käytön.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ahaa, no sehän selittää, mietinki että kyllä kait noita huippuja vois jonniverran enemmänki kelata. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

jarim kirjoitti:Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.
Mun mielipide tosta billetti säätimestä on, että ei kannata laittaa. Vakiopumpulla kun öljynpaine ei edes nouse niin ylös, että vakioventtiili ei aukea. Billettipumpulla billettiventtiilistä on oikeastaan vaan se "hyöty", että kylmillä öljyillä paine nousee turhanki isoksi.
ari1630
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Marras 2011, 19:26
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ari1630 »

elikkä billettipumppu ja vakio venttiili?
omassa päässä oli jättää tuo vakioventtiili kiinni,kunhan sais paineet pysymään n.3bar> Niin sais rauhassa ajella,eikä tarvitsisi koko ajan tuijotella mittariin.
Joskus auton moottoreissa tullut lisäiltyä paineen rajoittimen jousen alle ohut prikka niin on tullut sopivat paineet.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

ari1630 kirjoitti:elikkä billettipumppu ja vakio venttiili?
omassa päässä oli jättää tuo vakioventtiili kiinni,kunhan sais paineet pysymään n.3bar> Niin sais rauhassa ajella,eikä tarvitsisi koko ajan tuijotella mittariin.
Joskus auton moottoreissa tullut lisäiltyä paineen rajoittimen jousen alle ohut prikka niin on tullut sopivat paineet.

No juurikin näin minä tekisin. No billettipaineensäädin on sokalla kasattu, eli siitä ite jousta säätämällä tai vaihtamalla oli optimivaihtoehto.
edit: ja vakiorattaat jättäisin kans paikalleen




Edited By tenhulttio on 1342547942
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

tenhulttio kirjoitti:
jarim kirjoitti:Pistin PM. Se öljynpaineventtiilihän kannattaa pistää vaihtoon kanssa. Vakio rajaa paineet johonkin ~4.9bar (johon kuumilla öljyillä ei vakiona edes pääse), billettiosalla ~8.6bar.
Mun mielipide tosta billetti säätimestä on, että ei kannata laittaa. Vakiopumpulla kun öljynpaine ei edes nouse niin ylös, että vakioventtiili ei aukea. Billettipumpulla billettiventtiilistä on oikeastaan vaan se "hyöty", että kylmillä öljyillä paine nousee turhanki isoksi.
Kyllä meillä 7bar oli tänään kierroksilla paineet kuumillakin öljyillä... :;):
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

jarim kirjoitti:Kyllä meillä 7bar oli tänään kierroksilla paineet kuumillakin öljyillä... :;):
Eli miksi käyttää 8.6bar säädintä? :cool:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Siksi että paineet olisi yli 5bar?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Vastaa Viestiin