Paljonko ahtoja?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
77-1115888951

Viesti Kirjoittaja 77-1115888951 »

Terve!

Mites löytyskö foorumilta tietoa paljoko tollasta 1000 kuutiosta 10:1 puristuksilla olevaa pyörää uskaltas välijäähdytettynä ahtaa 98E:llä?
Nyt on 0.5bar ja lisää pitäs saaha voimaa.
aku
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Touko 2004, 23:10
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja aku »

Eiköhän Kujo tiedä.Jahka hokaisee kysymyksen
Ei riemulla rajaa kun Busalla ajaa
Kujo
Viestit: 626
Liittynyt: 23 Touko 2004, 22:10
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Kujo »

Vai niin. Oikeastaan kovin paljoa tuosta ei ole varaa nostaa, ehkä 0.6 menee vielä, mutta pitkiä vetoja välttäisin. Minkäs valmistajan moottori on kyseessä? -meinaan että puolella kilolla ja noilla litistyksillä pitäis olla aika mahti alarekisteri. Mikä turbo? Miksi noinkin korkeat puristukset turbomoottorissa?
77-1115888951

Viesti Kirjoittaja 77-1115888951 »

Gsxr 1000 ja Schwitzerin S1BG-L.
Pieni turbo on juu ja isontamalla sais lisää voimaa mutta jotain kompromissi värkkiä täs on haettu.
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Matti66 kirjoitti:Terve!

Mites löytyskö foorumilta tietoa paljoko tollasta 1000 kuutiosta 10:1 puristuksilla olevaa pyörää uskaltas välijäähdytettynä ahtaa 98E:llä?
Nyt on 0.5bar ja lisää pitäs saaha voimaa.
Pakopaine on ratkaiseva tekijä. Ahtoja voit nostaa niin kauan kun pakopaine ei ylitä ahtopainetta. Mutta muista huolehtia polttoaineen riittävyydestä !!!!

Pakopaine ei saa missään tapauksessa nousta yli ahtopaineen!!!

Eiku pakopaine mittari ahtopaine mittarin viekkuun ja touhuumaan :arskat:
turboman
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2004, 06:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja turboman »

Pakopaine on max. ahtoja haettaessa vain yksi osatekijä.

Onko ksthb mittaillut minkälaisista pyöristä pako-/ahtopaineita .
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

turboman kirjoitti:Pakopaine on max. ahtoja haettaessa vain yksi osatekijä.

Onko ksthb mittaillut minkälaisista pyöristä pako-/ahtopaineita .

Ensinnäkin syvä

:bowdown: sinnepäin. Kujon Busan moottorin toimintaa viikoloppuna seurailin. Ja paketti toimii vähintäänkin loistavasti :thumbup:

Hmm.. pyörien moottoreista en, mutta autojen kilpa moottoreista 150-800 Hp (S2,Cossu, Opel, Wv,Saab) on jonkin verran kokemusta. Ja toki muitakin tekijöitä. Mutta ehkä yksi tärkeimmistä moottorin ehjänä pysymisen tae on pakopaineen seuraaminen. Jos pakokaasut ei mene ahtimen kautta pihalle, niin tuppaa löytään uusia, ei niin hyviä reittejä. (Esim. kansitiiviste, männät)

Hmm.. ja tiedoissani on varmasti aukkoja, mutta jonnin verran asiaan olen tutustunut. :arskat:
77-1115888951

Viesti Kirjoittaja 77-1115888951 »

Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.

Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

....paree ois vaihtaa se busa..... :arskat: .....

:unclesam:
77-1115888951

Viesti Kirjoittaja 77-1115888951 »

Jep..

Kaverin MC-Express-turbobusalla oon ajellu. Oli se kiva peli ja saa siitä tietysti paljon paukkua. Itellä turbomopo-historiassa ennen tätä on 2kpl Marklundin tekemiä 1186cc I/Ö R:iä. Toinen oli isovenasella kannella ja 1,2 ahdoilla(joskus jopa 1,5), joten nyt vaihtelun vuoksi kilonen. Mopolta se tuntuu noiden voimapyörien jälkeen, mutta kiva ja ketterä peli, vaikka voimaa siinä ei (vielä) olekkaan :)
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Matti66 kirjoitti:Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.

Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
Hmm..mielestäni on ajatusta. Isompi kompura ja pakopuolelta siiven hiominen auki. Helpotusta pakopaineeseen ja raikastaa ylä rekisterii. Joo ja itse moisia muutoksia olen teetättänyt KH-Motorssilla Nummelassa. Kohtuu hintainen paja ja mielestäni osaava. Hyvää palvelua olen saannu.
77-1115888951

Viesti Kirjoittaja 77-1115888951 »

No niin. Tähän projektiin tein sitten talven aikana niin, että tuon switzerin pakopuolta ite sorvilla ja jyrsimellä avartelin yhden turbo-tietäjän ohjeen mukaan. YLLÄTTÄEN homma onnistui melko lailla niin kuin oli tarkoituskin.

Nyt ekan testin perusteella kone vetää paljon reippaammin ylös asti ja enää ei pysy keula sitäkään vähää maassa kuin ennen. Voisi siis tyhmänä arvailla, että tuossa muutoksessa kävi niin, että pakopuolta avaamalla pakopaineet pienenivät ja ylärekisteri siksi reipastui ilman ahtojen lisäystä? Ei puhalleta enää niin lujaa ilmaa umpiseen pulloon. Luuletteko, että pähkäilyssä on järkeä?

Seuraavaksi tietenkin pannaan ahtoja lisää kun kerran on lämpökuormaa vähemmän... Sitten ostetaan uusia mäntiä hajonneiden tilalle kun arvailu olikin väärä:)
Vastaa Viestiin