Paljonko ahtoja?
Vai niin. Oikeastaan kovin paljoa tuosta ei ole varaa nostaa, ehkä 0.6 menee vielä, mutta pitkiä vetoja välttäisin. Minkäs valmistajan moottori on kyseessä? -meinaan että puolella kilolla ja noilla litistyksillä pitäis olla aika mahti alarekisteri. Mikä turbo? Miksi noinkin korkeat puristukset turbomoottorissa?
Pakopaine on ratkaiseva tekijä. Ahtoja voit nostaa niin kauan kun pakopaine ei ylitä ahtopainetta. Mutta muista huolehtia polttoaineen riittävyydestä !!!!Matti66 kirjoitti:Terve!
Mites löytyskö foorumilta tietoa paljoko tollasta 1000 kuutiosta 10:1 puristuksilla olevaa pyörää uskaltas välijäähdytettynä ahtaa 98E:llä?
Nyt on 0.5bar ja lisää pitäs saaha voimaa.
Pakopaine ei saa missään tapauksessa nousta yli ahtopaineen!!!
Eiku pakopaine mittari ahtopaine mittarin viekkuun ja touhuumaan

turboman kirjoitti:Pakopaine on max. ahtoja haettaessa vain yksi osatekijä.
Onko ksthb mittaillut minkälaisista pyöristä pako-/ahtopaineita .
Ensinnäkin syvä


Hmm.. pyörien moottoreista en, mutta autojen kilpa moottoreista 150-800 Hp (S2,Cossu, Opel, Wv,Saab) on jonkin verran kokemusta. Ja toki muitakin tekijöitä. Mutta ehkä yksi tärkeimmistä moottorin ehjänä pysymisen tae on pakopaineen seuraaminen. Jos pakokaasut ei mene ahtimen kautta pihalle, niin tuppaa löytään uusia, ei niin hyviä reittejä. (Esim. kansitiiviste, männät)
Hmm.. ja tiedoissani on varmasti aukkoja, mutta jonnin verran asiaan olen tutustunut.

Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.
Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
Jep..
Kaverin MC-Express-turbobusalla oon ajellu. Oli se kiva peli ja saa siitä tietysti paljon paukkua. Itellä turbomopo-historiassa ennen tätä on 2kpl Marklundin tekemiä 1186cc I/Ö R:iä. Toinen oli isovenasella kannella ja 1,2 ahdoilla(joskus jopa 1,5), joten nyt vaihtelun vuoksi kilonen. Mopolta se tuntuu noiden voimapyörien jälkeen, mutta kiva ja ketterä peli, vaikka voimaa siinä ei (vielä) olekkaan
Kaverin MC-Express-turbobusalla oon ajellu. Oli se kiva peli ja saa siitä tietysti paljon paukkua. Itellä turbomopo-historiassa ennen tätä on 2kpl Marklundin tekemiä 1186cc I/Ö R:iä. Toinen oli isovenasella kannella ja 1,2 ahdoilla(joskus jopa 1,5), joten nyt vaihtelun vuoksi kilonen. Mopolta se tuntuu noiden voimapyörien jälkeen, mutta kiva ja ketterä peli, vaikka voimaa siinä ei (vielä) olekkaan

Hmm..mielestäni on ajatusta. Isompi kompura ja pakopuolelta siiven hiominen auki. Helpotusta pakopaineeseen ja raikastaa ylä rekisterii. Joo ja itse moisia muutoksia olen teetättänyt KH-Motorssilla Nummelassa. Kohtuu hintainen paja ja mielestäni osaava. Hyvää palvelua olen saannu.Matti66 kirjoitti:Tuli vähän selviteltyä vaihtoehtoja. Jos isomman turbon tuohon haluan niin sitten menee vaihtoon cooleri ja pakosarjakin. Samoilla kiinnityksillä ei tunnu saavan isompaa. Jos taasen haluaa ahtaa lisää niin käytännössä paras on vaihtaa männät.
Tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona vielä se, että oottako kukaan teettäny noilla turbopajoilla sellasia rojekteja, että on koneistettu pikkuturboon isommille siiville tilaa ja vaihdettu esim toista painepuolta? Tulis aika paljon kivuttomammin kun ei tarttisi laittaa kaikkea uusiksi. Vaan onko järkeä/hyötyä?
No niin. Tähän projektiin tein sitten talven aikana niin, että tuon switzerin pakopuolta ite sorvilla ja jyrsimellä avartelin yhden turbo-tietäjän ohjeen mukaan. YLLÄTTÄEN homma onnistui melko lailla niin kuin oli tarkoituskin.
Nyt ekan testin perusteella kone vetää paljon reippaammin ylös asti ja enää ei pysy keula sitäkään vähää maassa kuin ennen. Voisi siis tyhmänä arvailla, että tuossa muutoksessa kävi niin, että pakopuolta avaamalla pakopaineet pienenivät ja ylärekisteri siksi reipastui ilman ahtojen lisäystä? Ei puhalleta enää niin lujaa ilmaa umpiseen pulloon. Luuletteko, että pähkäilyssä on järkeä?
Seuraavaksi tietenkin pannaan ahtoja lisää kun kerran on lämpökuormaa vähemmän... Sitten ostetaan uusia mäntiä hajonneiden tilalle kun arvailu olikin väärä:)
Nyt ekan testin perusteella kone vetää paljon reippaammin ylös asti ja enää ei pysy keula sitäkään vähää maassa kuin ennen. Voisi siis tyhmänä arvailla, että tuossa muutoksessa kävi niin, että pakopuolta avaamalla pakopaineet pienenivät ja ylärekisteri siksi reipastui ilman ahtojen lisäystä? Ei puhalleta enää niin lujaa ilmaa umpiseen pulloon. Luuletteko, että pähkäilyssä on järkeä?
Seuraavaksi tietenkin pannaan ahtoja lisää kun kerran on lämpökuormaa vähemmän... Sitten ostetaan uusia mäntiä hajonneiden tilalle kun arvailu olikin väärä:)