Startti
Oma -99 bussini käyttäytyi melko samalla tavalla. Välillä startti pyöri ihan tyhjää, välillä "ulvoi", jolloin pyöritti todella hitaasti konetta vaikka startti pyöri normaalisti ja eikä virran puutetta ollut. Samalla tavalla teki oli sitten kylmä kone tai ei. No eipä siellä montaa paikaa ole joka pääsisi luistamaan, eli starttikytkin. Kun purin vanhan pois ja kokeilin eroa uuteen, niin vanha oli aivan horo, ei ottanut kiinni kun harvoin ja aina tietystä kohtaa, kun uusi ei pyörinyt toiseen suuntaan lainkaan.
Startin saa kyllä irti irrottamatta bensapumppua, mutta kyllä aika ahtaaksi meni. Startin takana on kaksi 10mm pulttia ja päällä taitaa olla samankokonen mutteri virtapiuhan päässä. Lisäksi kannattaa en tiedä tarvitseeko ottaa irti pari koteloa (11 ja 20). Startin ratas tulee esiin ensimmäisen kotelon takaa, josta voi tarkistaa rattaan kunnon, jos se on ehjä ja startti pyörii ei siihen kannata sen enempää koskea. Starttikytkin on toisen kotelon alla.
Uusi starttikytkin taisi maksaa 280 ja pari tiivistettä päälle. Aikaa vaihtoon ei olisi kulunut kuin 2-3h, jos olisi ollu tarvittavat työkalut heti käytettävissä (pulttipyssy on ehdoton). Eli jos vika on vaan satunnainen ja sen kanssa pärjää en ainakaan itse olisi varmaankaan moista tehnyt. Mutta omassa tapausessa pyörän käynnistäminen tapahtui mäkilähdöillä...
Starttien heikoin kohta taitaa olla akselin pään hammastus, johon ei jostain kumman syystä viisaat insinöörit ole päättänyt laittaa erillistä ratasta. Jos kone pääsee potkaisemaan takaisin startti ei pyörähdä toiseen suuntaan, vaan hampaita lentelee. Noita leveämpiä hammaspyöriä (12mm, vakio taitaa olla 7mm) ovat taitaneet tuolla isossa maassa laittaa ainakin koneisiin joissa on puristuksia nostettu. Melkosen kallis osa vaan sellanen, tais Jenkeissä maksaa 250$ kun uus startti maksaa 280$, Suomessa startti tais olla jotain 470 pintaan.
Niin ja starttikytkimellä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan ole mitään tekemistä keskipakoisvoimien kanssa. Aivan sama miten hiljaa rupesi sitä pyörittämään, se ei antanut tippaakaan periksi.
No tulipas runoiltua. Toivottavasti oli apua.
Startin saa kyllä irti irrottamatta bensapumppua, mutta kyllä aika ahtaaksi meni. Startin takana on kaksi 10mm pulttia ja päällä taitaa olla samankokonen mutteri virtapiuhan päässä. Lisäksi kannattaa en tiedä tarvitseeko ottaa irti pari koteloa (11 ja 20). Startin ratas tulee esiin ensimmäisen kotelon takaa, josta voi tarkistaa rattaan kunnon, jos se on ehjä ja startti pyörii ei siihen kannata sen enempää koskea. Starttikytkin on toisen kotelon alla.
Uusi starttikytkin taisi maksaa 280 ja pari tiivistettä päälle. Aikaa vaihtoon ei olisi kulunut kuin 2-3h, jos olisi ollu tarvittavat työkalut heti käytettävissä (pulttipyssy on ehdoton). Eli jos vika on vaan satunnainen ja sen kanssa pärjää en ainakaan itse olisi varmaankaan moista tehnyt. Mutta omassa tapausessa pyörän käynnistäminen tapahtui mäkilähdöillä...
Starttien heikoin kohta taitaa olla akselin pään hammastus, johon ei jostain kumman syystä viisaat insinöörit ole päättänyt laittaa erillistä ratasta. Jos kone pääsee potkaisemaan takaisin startti ei pyörähdä toiseen suuntaan, vaan hampaita lentelee. Noita leveämpiä hammaspyöriä (12mm, vakio taitaa olla 7mm) ovat taitaneet tuolla isossa maassa laittaa ainakin koneisiin joissa on puristuksia nostettu. Melkosen kallis osa vaan sellanen, tais Jenkeissä maksaa 250$ kun uus startti maksaa 280$, Suomessa startti tais olla jotain 470 pintaan.
Niin ja starttikytkimellä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan ole mitään tekemistä keskipakoisvoimien kanssa. Aivan sama miten hiljaa rupesi sitä pyörittämään, se ei antanut tippaakaan periksi.
No tulipas runoiltua. Toivottavasti oli apua.
No niin. Nyt on starttimoottori ja starttikytkin purettu. Starttimoottori on ok. Starttikytkin on paskana, en tiedä kyllä miten, sillä päällepäin ei näytä vikaa olevan. Kytkimen rattaiden tulee liikkua vastapäivään käännettäessä, mutta lukittua kun kääntää myötäpäivään. Jossain kohdin tsydeemi kuitenkin liikkuu puolisen kierrosta väärään suuntaa eikä lukitu. Laakerit ja kaikki katsoin ja irti ollessaan toimi aivan kuin piti. Palikka kiinni ja kone tulille. Heti starttas tosi hienosti muutaman kerran. Kunnes taas pelkkä startin ääni ja lonks ääni. Saakohan noita osia mistään muualta järkihintaan kuin Ameriikoista. Siellä toi bendix tai mikä lie maksaa 170 taalaa ja rapiat ja lisäks 20 taalan neulalaakeri.
Perkele! Metriäkään en ole vielä ajanut
Perkele! Metriäkään en ole vielä ajanut
Se neulalaakeri joka siellä välissä on tuli paketin mukana. Mikä on järkihinta? Valtuutetut Suzuki huollot taitaa saada 25% alennusta varaosien ovh:sta. Kannattaa käydä kysymässä mitä maksaa. Toi 280 mitä aikasemmin sanoin oli ovh.
Omalla pyörälläni pääsin 3tkm ennen kun vika ilmeni viime kesän loppuna. Mittarissa taitaa olla 26tkm jotein aika samoihin noi näyttää menevän. Onko pyörä vakio?
Omalla pyörälläni pääsin 3tkm ennen kun vika ilmeni viime kesän loppuna. Mittarissa taitaa olla 26tkm jotein aika samoihin noi näyttää menevän. Onko pyörä vakio?
Vika ole kuten arvata saattaa starttikytkimessä.Starttikytkimen sisällä olevat jarrulaakerit/luistolaakerit, joiden tehtävänä on estää pyöriminen toiseen suuntaan, olivat kuluneet. Soitin Moto Focukseen Forssaan ja ilmoittivat uuden kytkimen hinnaksi 220 egee. Laakereita ei saa mopokaupasta erikseen vaan koko saatanan mötikkä on ostettava. No sain kuitenkin käytetyn tilalle vähän yli puoleen hintaan. Toivottavasti kestää. Ajattelin ruveta metsästämään tommosta jarrulaakeria. Tuskin tommosta kokoo on tehty pelkästään Busan starttia varten. Oishan siitä hyötyy jos semmotten löytäis, tulis startti remontti maksaan muillekin vaan murto-osan koko mötikän hinnasta. Kaikki startin hammasrattaat olivat kuitenkin hyvässä kunnossa.
Ainakin K4/K5 tuo laakeri pitäisi saada suzukilta osanumerolla 09263-28031, alla olevassa piirustuksessa numero 7, eikö vaan?
Jos on joku muu vuosimalli kannattaa käydä katsomassa Alpha Sports osaluettelosta jos siellä olisi sille osakoodi. Jos eivät myy suomessa niin sitten saksasta tai suoraan jenkeistä Alpha-Sport:sta tai RonAyers:ta. USA:ssa hinta näytti olevan noin 20usd.
Edited By PetriK on 1144224024
Jos on joku muu vuosimalli kannattaa käydä katsomassa Alpha Sports osaluettelosta jos siellä olisi sille osakoodi. Jos eivät myy suomessa niin sitten saksasta tai suoraan jenkeistä Alpha-Sport:sta tai RonAyers:ta. USA:ssa hinta näytti olevan noin 20usd.
Edited By PetriK on 1144224024
No niinpä tietysti koko osalla 6 onkin hintaa jo 171usd ) eli suunnilleen saman verran euroina toimitettuna suomeen joten ei paljoa etua tilattaessa jenkeistä - ehkä jostain osapurkaamosta voisi löytyä ?
Siellä on siis starttikytkimessä taitaa olla voiteluongelma jos kerran sieltä löytyy kulumia, mitähän vuosimalleja tuo koskee ?
Onko noista kuluneista osista yms. kuvia, koska joskus lisäämällä (=poraamalla lisää) öljykanavia pystyy elinikää lisäämään ja tämä modi saattaisi kiinnostaa...
Lisäksi jos näitä on useampia niin voisi miettiä että onko kyseessä joku tietty öljytyyppi joka tätä aiheuttaa ... tai sitten se että suomessa olosuhteet ovat kylmät ja öljy ei ihan heti kylmänä juokse kovinkaan vapaasti moottorissa.
Siellä on siis starttikytkimessä taitaa olla voiteluongelma jos kerran sieltä löytyy kulumia, mitähän vuosimalleja tuo koskee ?
Onko noista kuluneista osista yms. kuvia, koska joskus lisäämällä (=poraamalla lisää) öljykanavia pystyy elinikää lisäämään ja tämä modi saattaisi kiinnostaa...
Lisäksi jos näitä on useampia niin voisi miettiä että onko kyseessä joku tietty öljytyyppi joka tätä aiheuttaa ... tai sitten se että suomessa olosuhteet ovat kylmät ja öljy ei ihan heti kylmänä juokse kovinkaan vapaasti moottorissa.
Se kulunut laakeri ei näy tossa räjäytyskuvassa. Jarru/luistolaakeri sijaitsee mötikän nro 6 sisällä, pienen suojalevyn alla. Laakerin kuvassa näkyvää osaa ovat nuo kulmikkaat rautalangat jotka näkyvät mötikän sisäkehällä. Tolla kuvassa näkyvällä neulalaakerilla ei käsittääkseni ole kovinkaan suurta tekemistä kytkimen toiminnan kannalta. Se vaan lähinna keskittää noi palikka 6:n osat toisiinsa.
Moi,MaKeR kirjoitti:Uusi starttikytkin taisi maksaa 280 ja pari tiivistettä päälle. Aikaa vaihtoon ei olisi kulunut kuin 2-3h, jos olisi ollu tarvittavat työkalut heti käytettävissä (pulttipyssy on ehdoton).
vaimon GSX-F:n starttikytkin pitäisi puhdistaa ja siis saada irroitettua. Siihen siis vaaditaan sellanen ulosvetäjä (kierteet sisällä?, pultti päässä). Olisiko jollain pk-seudulla sellanen laite?