snuggles kirjoitti:Ei se ylipaineventtiili kerkiä rajoittaan jos on jytkyä pumppua takana. Se kuuluisa keskitie olis tässäkin hyvä löytää, liian paljon painetta on kerran vääntäny putsarin sisustan mutkalle ja tiiviste kuutamolle öljyjen myötä.
Mistä sulla oli jytky pumppu hommattu?
Saattaapa siinä sitte tulla raja vastaan mitä kannattaa tuottoa olla. Kaikki kuluva öljy tosiaan menee suodattimen läpi. Eli jossain tulee raja.
Edit. Pyöri tossa mielessä, että eihän sen öljynsuodattimen pitäis korkata. Eikö siinä oo ns varaventtiili, että jos suodatin on tukossa niin jousikuormaa vasten avautuu aukko mistä öljy pääsee ohittamaan suodattimen. Jos suodattimen sisusta menee rikki jo ennen sitä, niin vaikuttais suunnittelubugilta?
tenhulttio kirjoitti:Mistä sulla oli jytky pumppu hommattu?
Saattaapa siinä sitte tulla raja vastaan mitä kannattaa tuottoa olla. Kaikki kuluva öljy tosiaan menee suodattimen läpi. Eli jossain tulee raja.
Edit. Pyöri tossa mielessä, että eihän sen öljynsuodattimen pitäis korkata. Eikö siinä oo ns varaventtiili, että jos suodatin on tukossa niin jousikuormaa vasten avautuu aukko mistä öljy pääsee ohittamaan suodattimen. Jos suodattimen sisusta menee rikki jo ennen sitä, niin vaikuttais suunnittelubugilta?
Pumppu oli Speed Metal Racingin omatuotantoa, laakerivikojen syitä etsiessä kehitetty. Olisko putsari ihan ilman varoventtiiliä jos luotetaan moottorin omaan ylipaineventtiiliin, ja siksi sen vaihtuessa hi-pressure malliin ohjeistus on välttää kovia kierroksia kylmällä öljyllä. Putsarin voi vaihtaa tietty myös tiukempaan, esim. K&P engineering.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
snuggles kirjoitti:Pumppu oli Speed Metal Racingin omatuotantoa, laakerivikojen syitä etsiessä kehitetty. Olisko putsari ihan ilman varoventtiiliä jos luotetaan moottorin omaan ylipaineventtiiliin, ja siksi sen vaihtuessa hi-pressure malliin ohjeistus on välttää kovia kierroksia kylmällä öljyllä. Putsarin voi vaihtaa tietty myös tiukempaan, esim. K&P engineering.
Tuli mieleen jatkokysymys tossa busan voitelukaaviota katellessa.
Oliko sulla paikallaan joku billetti öljynpaineventtiili? Niissä on vakioon verrattuna silmämääräsesti pienempi reikä mistä ylimääräinen öljy poistuu -> loppuisko siitä virtaama isotuottosella öljypumpulla?
tenhulttio kirjoitti:Tuli mieleen jatkokysymys tossa busan voitelukaaviota katellessa.
Oliko sulla paikallaan joku billetti öljynpaineventtiili? Niissä on vakioon verrattuna silmämääräsesti pienempi reikä mistä ylimääräinen öljy poistuu -> loppuisko siitä virtaama isotuottosella öljypumpulla?
On ollu semmonen alumiinirunkoinen öp-venttiili, muute varmaan ihan hyvä kampe mutta alkuperäistä huonompi kestävyys sille että ajaa laakerisulppua siitä läpi.
En tiedä mutta arvelen että öljyn virtaama ja paine muuttuu aina jonkun verran kun osia vaihdetaan, mitään tarkkaa rajaa mahdoton asettaa venttiileillä ja muilla osilla, jos ei ole sähköisesti ohjattu solenoidi tahi tasakierroksilla pyörivä öljypumppu.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
Piti avata yks vakiosuodatin kun jäi vaivaamaan. Onhan siellä ylipaineventtiili. Noin 6mm aukko joka aukeaa jousikuormaa vasten (jos suodatin tukkeutuu) ja päästää öljyn ohittamaan suodattimen. Vois joskus huvikseen mitata avautumispaineen.
tenhulttio kirjoitti:Piti avata yks vakiosuodatin kun jäi vaivaamaan. Onhan siellä ylipaineventtiili. Noin 6mm aukko joka aukeaa jousikuormaa vasten (jos suodatin tukkeutuu) ja päästää öljyn ohittamaan suodattimen. Vois joskus huvikseen mitata avautumispaineen.
En muista tarkkaan ylipaineventtiilin aukaisupainetta, mutta se on varmaa että jatkuvalla 7bar paineella se päästää läpi, eli suodatin ei täytä tehtäväänsä.
Suodattimen sisuksien rutistumiseen tarvitaan sitten jo yli 20 bar paineet.(ainakin kotimaisten)
Ratkaisuna näen ainoastaan isomman filtterin(enempi suodatus pinta-alaa ja nopeampi läpäisy)
tai muutama vekki paperia pois orkkis filtteristä jolloin läpäisy nopeutuu.
Spesiaali suodattimien saatavuus suomessa ei ole ongelma...
Oliskohan siellä öljykanavassa pumpun ja suodattimen välillä öljynpaineanturille paikkaa? Vois tarkkailla suodattimen yli jäävää painetta ja laittaa sille vaikka moteciin hälyraja (jos sattuu vaikka joku vika tekemään alumiinisilppua ja tukkii suodattimen kesken ajon).
Askartelemalla öljynjäähdyttimen letkuihin nyt ainakin sais, mutta onko siinä mitään valmista paikkaa? Ei oo nyt lohkot tossa käsillä.
On kyllä miehekäs sisuksien kesto tuo 20bar jos se on totta. Onko tuo sun tieto miten mitattu?
Paljonkohan sitten koko systeemissä voi olla painetta, että öljynsuodattimen kotelo tai tiivistysrengas pettää?
Tomppa on ollunna muistaakseni tässä Haapavedellä suodatin tehtaalla duunissa hyvän aikaa ja muistaakseni isäukkokin teki meleko pitkän työrupeaman samassa virmassa.
ysi-ärrä kirjoitti:Tomppa on ollunna muistaakseni tässä Haapavedellä suodatin tehtaalla duunissa hyvän aikaa ja muistaakseni isäukkokin teki meleko pitkän työrupeaman samassa virmassa.
Jotaki semmosta aattelinkin, kun ei tavan tallaajalla tuommosta tietoa yleensä ole. Mutta nyt on meillä kaikilla
Yheksän vuotta tuli oleiltultua filtteri firmassa, siitä ajasta jäi tollaisia muistikuvia.
Laatu tavoite oli että jokainen öljynsuodatin kestää min.20bar. Penkissä testailivat aika ajoin uusia malleja.
Jos kiinnostaa 100% fakta niin tuosta: http://www.m-filter.fi/
Vastaavat varmasti mielellään ongelma tapauksiin...
Kyl mää sanosin ettei ollu 20bar painetta kun putsari vääntyi, lähemmäs 10bar, paitsi jos sitte ihan hetkellinen paineisku, ja sehän se.
Pientä parannusta orggispumpulle voi koittaa pienentämällä päittäisvälystä, joku 3 satkua, 5 voi vetää jo välykset miinukselle kun pultit kiristää.
M-filteriä mielelläni suosisin töissäkin mut varaosatoimittaja sönköttää että niillä on nyt mahlen putsarit, mokomat paskat pysy edes kiinni ilman että kiristää jollain vehkeellä, M-filter toimi niinko pitää.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -