180 leveä takakumi - lisää pitoa

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Onko joku busanisti täällä jo testannut laittaa 180 leveän kumen 6" vanteelle. Josko siten saisi lisää pitoa suoraan ajettaessa kun kumen profiili muuttuu sellaiseksi että on enemmän kosketuspintaa tiehen verrattuna 190/200 kumeihin?

Kapean kumen laittaminen ei sinällään houkuttele jo ihan ulkonäkö syistä mutta muistelisin kiihdytysvehkeissä jonkun näin tehneen.
Avatar
wiltzu
Viestit: 207
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wiltzu »

180/55 ajettu radalla pari kertaa. hyvin on pitänyt, ei ainakaan huonompi kuin 190/50.
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

wiltzu kirjoitti:180/55 ajettu radalla pari kertaa. hyvin on pitänyt, ei ainakaan huonompi kuin 190/50.
Osaatko sanoa kumpi parempi? Vai onko ihan sama...
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Avatar
martti
Viestit: 776
Liittynyt: 17 Helmi 2005, 19:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja martti »

Mie ajoin viimekesänä yhen 180ppisen,miusta se taittuu mutkaan hiukan paremmin kuin leveempi,muuten kyllä ihan samallainen
Miehä en oo mies enkä mikkää ko miul ei oo ennää bussii
Avatar
wiltzu
Viestit: 207
Liittynyt: 24 Kesä 2010, 17:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja wiltzu »

CormaX kirjoitti:
wiltzu kirjoitti:180/55 ajettu radalla pari kertaa. hyvin on pitänyt, ei ainakaan huonompi kuin 190/50.
Osaatko sanoa kumpi parempi? Vai onko ihan sama...
en oo mitannu, mut enemmän siinä pitäis olla pintaa reunoilla. hyvin ainakin taittuu mutkiin. hinnan takia noita oon itelle ottanu.
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Pitoon vaikuttavia muita juttuja.. takaiskarin säädöt, akseliväli, + 4 " jatketuissa alkaa oleen pidot jo kortilla katu olosuhteilla. Jos pidot haluut optimoida niin satsaa kunnon iskariin. Renkaan leveys verrattuna edellisiin juttuhin on teoreettinen pidon kannalta...
Arctikdiver
Viestit: 366
Liittynyt: 10 Touko 2009, 16:04

Viesti Kirjoittaja Arctikdiver »

Jos haetaan kiihdytys pitoa suoraan, suuremman kosketuspinnan saa 190/50 kumella vastaan 180/55.
Eri valmistajilla on hieman eroja profiileissa, vaikka profiilisuhde olisikin sama. Noin silmämääräisesti arvioitunna jotkut Shinkon takagummit vaikuttaa aikas laakeilta keskiosaltaa --> suurempi kontaktipinta suoralle vetopidolle.
Em mie oo hullu, mie oon Lapista.
Miehen voi saada pois Lapista, mutta Lappia ei saa pois miehestä. -LORDI-
member Team SMR
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Lähinnä tuo pito suoraan ajettaessa kiinnostaa. Laadukas takaiskari luultavasti parantais tilannetta mutta olivat muistaakseni hieman hintavia, liekkö rahalle vastinetta katuajossa jos vertaa säädöissä olevaan alkuperäiseen.
Akseliväli vakio ja siinä pysytään tai menee aivan mahottomaksi.

Ja niissä kumien todellisissa profiileissa on tosiaan eroja, jotkut ovat enemmän lattanoita kuin toiset vaikka merkinnältään ovat samoja. Varmaan parempi etsiä sellainen 190 tai 200 todelliselta profiililtaan tarkoitukseen sopiva kuin ruveta 180 kanssa leikkimään.
Vastaa Viestiin