Optimaalinen ratastus? - Pientä eteen ja taakse?
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Joensuun lentokenttäajon jälkeen itselleni on tullut aika siirtää katse taas kohti omaa päämatkaa eli varttimailia (tänä kesänä tähän mennessä tosin sekin jäänyt yhteen koitokseen - Alastarossa 9,565 s). Viimeksi mulla on ollut edessä vakio eli 18-piikkinen ja takana yhden piikin vakiota isompi eli 44-piikkinen. Parannusta etenkin 60 ft kohdalla hakien, ajattelin siirtyä takana 45-piikkiseen. Sitten rupesin miettimään, että sehän on sama kuin edessä 17-piikkinen ja takana 42-piikkinen, tai jopa edessä 16-piikkinen ja takana 39-piikkinen.
Mikä siis olisi optimi ja miksi?
Mikä siis olisi optimi ja miksi?
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
- jakehaanpää
- Site Admin
- Viestit: 1197
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
- Paikkakunta: Vantaa
Taitaa olla sulle ja pyörälle aika optimi ratastus vartille, ainakin aika on sen verran kova.jarim kirjoitti:Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
-
- Viestit: 500
- Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
- Paikkakunta: Tyrnävä
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Olen ilmeisen epäselvä sanoissani. Joka tapauksessa kysymys oli, että jos kutakuinkin samaan välityssyhteeseen päästään eri kombinaatioilla, niin kannattaako valita eteen mahdollisimman pieni ratas, jotta myös taakse saadaan niin pieni ratas kuin mahdollista? Paitsi että pienempi ratas on kevyempi, voisi olettaa että ketjulinta on sitä optimaalisempi mitä vähemmän se levenee taaksepäin? Säätövaralla tai ketjun pituudella ei ole mitään merkitystä tässä, sillä ketjuja saa lenkkitavarana ja niiden lyhentäminen ei ole haaste. Tässä on nyt kyse kunnon hifistelystä eli optimin hakemisesta.
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Sorry että intän, mutta jos siis (suunnilleen) samaan välitykseen päästään eri kautta, niin mikä olisi optimi?! Tässä ei nyt ole kyse välityssuhteesta sinänsä eikä sen laskemisesta & miettimisestä suhteessa pitoon.jarim kirjoitti:No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.
Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Ryhdyn asteittain lyhentämään välitystä, mikä ei alunperin liittynyt tähän topiciin ja oli tarkoituskin tehdä. Kun "löydän omani", toivottavasti vielä tällä kaudella, niin toteutan sen ensi kaudelle siten, että eteen niin pieni kuin saa eli 16-piikkinen ja taakse sitten "se oikea" minulle. Samalla kun tihennän välitystä, vähennän tarvittaessa ilokaasun määrää kakkosvaihteella.slip kirjoitti:Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
team - SMR
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- prayers have the same value as facebook likes ... zero -
http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
- VeliHölmöK8
- Viestit: 169
- Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
- Paikkakunta: Etelä-Häme
Kiitos näkökulmasta. Juuurikin tätä tällaista keskustelua toivon. Tämä on siis hifistelyä, mutta joitain se kiehtoo ja joitain ei. Pointti on siinä, että jos jonkun asian voi tehdä samalla vaivalla paremmin kuin aikaisemmin, niin miksi ei tekisi. Se välityssuhde on toki tärkeämpi kuin se miten se tehdään, mutta tämä topikki käsittelee nyt tätä asiaa. Toki tuo Slipin näkökulma kytkimen säästymisestä on ilmeinen ja tervetullut, sillä siihen(kin) rahareikään on itse(kin) tullut muutama ropo syydettyä. Niin ikään on mielenkiintoista tietää, mitä välitystä JariM on käyttänyt vartille. Tieto saa minut ehkä kokeilemaan seutaavaksi vielä vähän tiuhempaa kuin mitä olin ajatellut. Kiitos siis kaikille tähänastisista kommenteista. Lisääkin mahtuu...snuggles kirjoitti:Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
alias Aqusto
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Ok.
Mieluummin isot rattaat.
Tasaisempi veto.
Pienempi kuluminen.
http://www.sks.fi/downloa...._08.pdf
Sivu 6.
Tosta eteenpäin:
Rullaketjua voi verrata nauhaan, joka koostuu rullista...
Edited By Kekku on 1310478615
Mieluummin isot rattaat.
Tasaisempi veto.
Pienempi kuluminen.
http://www.sks.fi/downloa...._08.pdf
Sivu 6.
Tosta eteenpäin:
Rullaketjua voi verrata nauhaan, joka koostuu rullista...
Edited By Kekku on 1310478615
Eroa noin 4mm niin pitäis käydägsxr kirjoitti:Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?
tuokin antaa ketjun pituudeksi saman 112lenkkiä
http://www.gearingcommander.com/
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili