Optimaalinen ratastus? - Pientä eteen ja taakse?

Alustan/jousituksen säädöt, renkaat/vanteet, ketjut/rattaat.
Tarinaa myös jarruista.
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

Joensuun lentokenttäajon jälkeen itselleni on tullut aika siirtää katse taas kohti omaa päämatkaa eli varttimailia (tänä kesänä tähän mennessä tosin sekin jäänyt yhteen koitokseen - Alastarossa 9,565 s). Viimeksi mulla on ollut edessä vakio eli 18-piikkinen ja takana yhden piikin vakiota isompi eli 44-piikkinen. Parannusta etenkin 60 ft kohdalla hakien, ajattelin siirtyä takana 45-piikkiseen. Sitten rupesin miettimään, että sehän on sama kuin edessä 17-piikkinen ja takana 42-piikkinen, tai jopa edessä 16-piikkinen ja takana 39-piikkinen.

Mikä siis olisi optimi ja miksi?
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

No eihän ne nyt ole mikään sama?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
jakehaanpää
Site Admin
Viestit: 1197
Liittynyt: 31 Touko 2004, 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jakehaanpää »

jarim kirjoitti:Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Taitaa olla sulle ja pyörälle aika optimi ratastus vartille, ainakin aika on sen verran kova.
Busailua keskeytyksettä vuodesta 2000
LPR 2008 185,17...MPH
Halli 2010 188.896...MPH
Halli 2012 193,87...MPH
Kauhava 2015 200,15...MPH
Halli 2017 197.6 MPH
Halli 2018 198,84 MPH
Kauhava 2020 195,11
Itse suoritustapa ei kiinnosta, ainoastaan lopputulos
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Itte suosin mahdollisimman lyhyttä välitystä. Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit. Rattaat kannattaa valita vielä niin, että ketjun kiristysvarat menee lähes tappiin (=max akselinväli) ainakin jos pyörä on vakiomittainen.
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

Olen ilmeisen epäselvä sanoissani. Joka tapauksessa kysymys oli, että jos kutakuinkin samaan välityssyhteeseen päästään eri kombinaatioilla, niin kannattaako valita eteen mahdollisimman pieni ratas, jotta myös taakse saadaan niin pieni ratas kuin mahdollista? Paitsi että pienempi ratas on kevyempi, voisi olettaa että ketjulinta on sitä optimaalisempi mitä vähemmän se levenee taaksepäin? Säätövaralla tai ketjun pituudella ei ole mitään merkitystä tässä, sillä ketjuja saa lenkkitavarana ja niiden lyhentäminen ei ole haaste. Tässä on nyt kyse kunnon hifistelystä eli optimin hakemisesta. :mopo:
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

jarim kirjoitti:No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
Sorry että intän, mutta jos siis (suunnilleen) samaan välitykseen päästään eri kautta, niin mikä olisi optimi?! Tässä ei nyt ole kyse välityssuhteesta sinänsä eikä sen laskemisesta & miettimisestä suhteessa pitoon.
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
slip
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Elo 2009, 19:30
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja slip »

Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.

Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

slip kirjoitti:Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.
Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
Ryhdyn asteittain lyhentämään välitystä, mikä ei alunperin liittynyt tähän topiciin ja oli tarkoituskin tehdä. Kun "löydän omani", toivottavasti vielä tällä kaudella, niin toteutan sen ensi kaudelle siten, että eteen niin pieni kuin saa eli 16-piikkinen ja taakse sitten "se oikea" minulle. Samalla kun tihennän välitystä, vähennän tarvittaessa ilokaasun määrää kakkosvaihteella.
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

snuggles kirjoitti:Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
Kiitos näkökulmasta. Juuurikin tätä tällaista keskustelua toivon. Tämä on siis hifistelyä, mutta joitain se kiehtoo ja joitain ei. Pointti on siinä, että jos jonkun asian voi tehdä samalla vaivalla paremmin kuin aikaisemmin, niin miksi ei tekisi. Se välityssuhde on toki tärkeämpi kuin se miten se tehdään, mutta tämä topikki käsittelee nyt tätä asiaa. Toki tuo Slipin näkökulma kytkimen säästymisestä on ilmeinen ja tervetullut, sillä siihen(kin) rahareikään on itse(kin) tullut muutama ropo syydettyä. Niin ikään on mielenkiintoista tietää, mitä välitystä JariM on käyttänyt vartille. Tieto saa minut ehkä kokeilemaan seutaavaksi vielä vähän tiuhempaa kuin mitä olin ajatellut. Kiitos siis kaikille tähänastisista kommenteista. Lisääkin mahtuu... :welcome:
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Ok.
Mieluummin isot rattaat.
Tasaisempi veto.
Pienempi kuluminen.

http://www.sks.fi/downloa...._08.pdf

Sivu 6.

Tosta eteenpäin:
Rullaketjua voi verrata nauhaan, joka koostuu rullista...




Edited By Kekku on 1310478615
gsxr
Viestit: 458
Liittynyt: 31 Elo 2005, 15:41

Viesti Kirjoittaja gsxr »

Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?
1340R86
Viestit: 685
Liittynyt: 29 Elo 2011, 01:54
Paikkakunta: N60° E24°

Viesti Kirjoittaja 1340R86 »

gsxr kirjoitti:Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?
Eroa noin 4mm niin pitäis käydä
tuokin antaa ketjun pituudeksi saman 112lenkkiä
http://www.gearingcommander.com/
2013Halli 5x1Maili
2013Joensuu 2X1Maili
2013Lappenranta S7X1Maili
2014Lappenranta S6X1Maili
2015Halli 6X1Maili
2015Lappenranta K17X1Maili
2015Kauhava 17X1Maili
2015Räyskälä 27X1/4Maili
2015Lappenranta S3X1Maili
2016Lappenranta K3X1Maili
2016Kauhava 3X1Maili
2016Lappeenranta 3X1Maili
Vastaa Viestiin