Hayabusan kytkin ääntää
Uutena bussikuskina pientä varmistelua aiheeseen, kun sain käsityksen että olisi normaalia ääntä mutta aina pahin pelko mieles että jotain menos rikki..
Eli itselläni pariviikkoa omistuksessa ollut K8 ja kytkimen suunnilta kylmänä kuuluu käynnistyksen jälkeen hetken aikaa rohinaa ja rouskutusta mutta n.10sek käynnistyksen jälkeen äänii vaimenee tasaiseksi rohinaksi, mutta kytkin pohjassa äänta ei kuulu, ja kun kone lämmin niin sillonkaan ääntä ei juurikaan kuulu, eli onko vain busan ominaisuus vai kannattaako huolestua...
Niin ja pyörällähän ajettu huimat 17tkm.. :p
Eli itselläni pariviikkoa omistuksessa ollut K8 ja kytkimen suunnilta kylmänä kuuluu käynnistyksen jälkeen hetken aikaa rohinaa ja rouskutusta mutta n.10sek käynnistyksen jälkeen äänii vaimenee tasaiseksi rohinaksi, mutta kytkin pohjassa äänta ei kuulu, ja kun kone lämmin niin sillonkaan ääntä ei juurikaan kuulu, eli onko vain busan ominaisuus vai kannattaako huolestua...
Niin ja pyörällähän ajettu huimat 17tkm.. :p
Vastauksia ei nyt hirveän lukuisia määriä ole tullut..
Kykin on välillä ollut hyvinkin hiljainen, mutta tänä aamuna kolkutus kuului melko hairitsevän selkeästi että taitaa olla viisain avata kytkinkoppa ja katsoa nuo pultit niin saa mielenrauhan..
Pari kysymystä aiheeseen liittyen, tuleeko öljyt pihalle jos pyörä on sivujalalla ja onko porukka vaihtanut aina tuon kytkinkopan tiivisteen vai meneekö vanhalla tiivisteelläkin.. ???
Kykin on välillä ollut hyvinkin hiljainen, mutta tänä aamuna kolkutus kuului melko hairitsevän selkeästi että taitaa olla viisain avata kytkinkoppa ja katsoa nuo pultit niin saa mielenrauhan..
Pari kysymystä aiheeseen liittyen, tuleeko öljyt pihalle jos pyörä on sivujalalla ja onko porukka vaihtanut aina tuon kytkinkopan tiivisteen vai meneekö vanhalla tiivisteelläkin.. ???
JaLe kirjoitti:Pari kysymystä aiheeseen liittyen, tuleeko öljyt pihalle jos pyörä on sivujalalla ja onko porukka vaihtanut aina tuon kytkinkopan tiivisteen vai meneekö vanhalla tiivisteelläkin.. ???
pistä vain vati alle, vähä tulee oilia.
ite ainakin pistäny vanhalla tiivisteellä ja ei oo tihkunu, tietysti jos tiiviste menee poikki niin vaihtoon.
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Pitikö kytkin kuin isoa ääntä? pitäis vissiin itelläkin tarkastaa ko pultit..tai tarkastuttaa. Itellä K8 ja ajettu 29tkm.Eivät kyllä ole huolloissa puhuneet mitään.JaLe kirjoitti:Tänään kerkisin äitienpäivien kiertämisien jälkeen katteen purkamaan ja kytkin kopan avaamaan, no 6 pultista 4 pyöri sormin..
Huomenna momenttiavaimen ja ruuvilukitteen metsästykseen niin saa taas bussin ajoon ja toivon mukaan kytkin hiljenee..
Snowman kirjoitti:JaLe kirjoitti:Tänään kerkisin äitienpäivien kiertämisien jälkeen katteen purkamaan ja kytkin kopan avaamaan, no 6 pultista 4 pyöri sormin..
Huomenna momenttiavaimen ja ruuvilukitteen metsästykseen niin saa taas bussin ajoon ja toivon mukaan kytkin hiljenee..
Pitikö kytkin kuin isoa ääntä? pitäis vissiin itelläkin tarkastaa ko pultit..tai tarkastuttaa. Itellä K8 ja ajettu 29tkm.Eivät kyllä ole huolloissa puhuneet mitään.
Kyllä se jo sellaista rohinan ja kolinan sekaista ääntä piti eli kuuli kyllä että joku nyt mättää.. ???
Mielestäni ne kannattaa vaikka ihan varotoimenpiteenä avata ja laittaa lukitteet kun kuitenkin melko helppo homma ja saa ajella rauhallisin mielin taas menemään..
Omasta mielestäni katteiden irroitus ja kiinnitys oli tässä operaatiossa se ärsyttävin homma..
Edited By JaLe on 1305017008
JaLe kirjoitti:[Kyllä se jo sellaista rohinan ja kolinan sekaista ääntä piti eli kuuli kyllä että joku nyt mättää.. ???
Mielestäni ne kannattaa vaikka ihan varotoimenpiteenä avata ja laittaa lukitteet kun kuitenkin melko helppo homma ja saa ajella rauhallisin mielin taas menemään..
Omasta mielestäni katteiden irroitus ja kiinnitys oli tässä operaatiossa se ärsyttävin homma..
Tuo on pitäny kokoajan "samaa" ääntä eikä ole muuttunut ajojen myötä. Pitäis käyttää koppa auki ja katsoa. Mitä lukitetta käytit?
Ainahan näissä katetuissa mopoissa on katteiden purku se vee homma. :p��sein��n:
Edited By Snowman on 1305017793
Itse käytin Loctiten 243 sinistä keskikovaa lukitetta, en tiedä onko nyt sitten sitä virallista oikeaa tavaraa tuonne paikkaan mutta kaippa se parempi kuin ei mitään..Snowman kirjoitti:Tuo on pitäny kokoajan "samaa" ääntä eikä ole muuttunut ajojen myötä. Pitäis käyttää koppa auki ja katsoa. Mitä lukitetta käytit?JaLe kirjoitti:[Kyllä se jo sellaista rohinan ja kolinan sekaista ääntä piti eli kuuli kyllä että joku nyt mättää.. ???
Mielestäni ne kannattaa vaikka ihan varotoimenpiteenä avata ja laittaa lukitteet kun kuitenkin melko helppo homma ja saa ajella rauhallisin mielin taas menemään..
Omasta mielestäni katteiden irroitus ja kiinnitys oli tässä operaatiossa se ärsyttävin homma..
Ainahan näissä katetuissa mopoissa on katteiden purku se vee homma. :p��sein��n:
Kerkesi jo itsensä totuttamaan edellisen pyörän kanssa joka oli naku Sv tuohon nakupyörän huollon helppouteen kun ei ollut katteita, mutta on bussi muuten sen verta mukava pyörä että pieni paha nuo katteet jos ei nyt aivan kerta viikkoon tarvi rueta irroittelemaan..
Nimenomaan ne "tornipultit" oli löysällä, niissähän ei kierrettä ole kuin ehkä 10mm verran joten en ihmettele vaikka ilman lukitetta ajanmyötä tärinässä löystyvätkin, mutta irroitin myös ne jousia pitelevät pultit niistä "tornipulteista" ja laittelin osat sitten yksitellen paikalleen eli tornit ensin lukitteen kanssa ja jouset perään ja jousta pitävä pultti päälle ja niiihinkin tipan laitoin lukitetta vaikka tuskin ne sitä olisi kaivanneetkaan kun aika tiukassa tuntuivat olevan.. ???Snowman kirjoitti:Kertokaas muutkin mitä lukitetta ootte käyttäneet..pistänkö heti kovan aineen?
Oliko muuten ne "tornipultitkin" irti vai ainoastaan jousia pitelevät?
Joo tuo kolina ja rohina kuuluu ominaisuuksiin. Kaveripiirissä 4 busaa ja kaikilla lähes identtiset äänet kytkin pohjassa ja ilman. Käytin 2 kertaa kytkimen irti nyt viime viikolla taistellessani sen vaihteenasentotunnistimen kanssa joka on siellä kytkimen alla. kytkimen vielä irroittaa suht nättiin, mutta olen alkanu miettimään noihin sivukatteisiin jo jotain pika nipsuja... Pikku vinkki siihen kruunun irroitukseen jos ei ole kruunuavainta. Tunkekaa sinne väliin paksut hitsaushanskat ja ne sormiosat jarruiksi sinne ulkokehän ripojen väliin. Sen jälkeen irtoaa pulttikoneella aika kyselemättä
kyllä Busassa näyttää olevan todella isoja pyöräkohtaisia eroja käynti äänessä. Edellinen uutena hommattu -08 oli uudesta asti kuin betonimylly kun taas tänä keväänä myös uutena hommattu 10-malli todella hiljainen. Kannatti vaihtaa pyörä ihan käyntiäänen takia.
Suomalainen Työmies
ex.2008 harmaa/musta
2011 valkee
ex.2008 harmaa/musta
2011 valkee
- BUSANISTI69
- Viestit: 46
- Liittynyt: 14 Helmi 2009, 19:33
- Paikkakunta: KESKI-SUOMI
Kannattaa purkaa kytkin jos se ääntää.Itsekin ajattelin kun rupes kolokataa kytkin ,että ajelen tämän kesän .Kylmänänä piti kolinaa kun kytkin pakka löysällä,lämpes loppu kolina.Kytkinkopan purettua tuli onnellinen olo ku huomas miten lähellä oli tulossa romua.Yksi pultti tornista oli enää kunnolla kiinni,muut 5 oli löysällä .Liimalla kiinni,toivotttavasti pysyy.Pyörä ajettu 16300 km.