Hayabusan kytkin ääntää

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
106-1297190180

Viesti Kirjoittaja 106-1297190180 »

Kyseessä on vm99 hayabusa. Käyttelin muutaman kerran koneen lämpimäksi ja kytkin alkoi "kolisemaan" lämpimänä.
Onko kenelläkään tietoa mistä tämä voisi johtua?
Ääni on melko voimakas.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Lakkaako tai hiljeneekö kun vedät kahvan pohjaan? Aika kovaääninen tuo laatikko/kytkin on vapaana pyöriessä. Kopan auki käyttämällä tieten näkisi onko kytkimen jousia pitävät pultit ja tornit varmasti kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
106-1297190180

Viesti Kirjoittaja 106-1297190180 »

Nimenomaan tyhjäkäynnillä. Ääni on lisääntynyt viime vuoden ajojen jälkeen.
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Jarimin tarkoitti että kuuluko ääni yhtä voimakkaasti kun kytikin painetaan pohjaan...mun 01:sellä ääni lakkaa kun kytkin on painettuna pohjaan. Viime kesänä laitoin jäykemmät moottoriöljyt...ja mootorin ääni "vaimeni" huomattavasti :mosh:
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
106-1297190180

Viesti Kirjoittaja 106-1297190180 »

Ääni jonkin verran vaimenee kytkin pohjassa, mutta kuuluu edelleen. Koneessa uudet Motulit (5100).
Kyseinen ääni ei kuulunut syksyllä kun moottori oli normaalilämpöinen. Avaamallahan se tietenkin selviää.
Onko se iso ratas niitattu kytkimen häkkiin kiinni?
Mulla oli joskus ZZR1100 ja siinä niittaukset olivat väljistyneet. Piti hiukan kolinaa.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Itse veikkaisin että korva vaan on herkempi pitkän ajamattomuuden jäljiltä mutta pyörä sivujalalle (tällöin öljyt ei valu ulos koneesta) ja kytkinkoppa auki. Tarkasta että kaikki jousia pitävät pultit on samalla tasolla ja kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

jarim kirjoitti:Itse veikkaisin että korva vaan on herkempi pitkän ajamattomuuden jäljiltä mutta pyörä sivujalalle (tällöin öljyt ei valu ulos koneesta) ja kytkinkoppa auki. Tarkasta että kaikki jousia pitävät pultit on samalla tasolla ja kiinni.
Tarviiko tuo toiminpide uutta tiivistettä?
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Avatar
JussiA
Viestit: 44
Liittynyt: 06 Kesä 2007, 09:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiA »

Ei tarvitse uutta tiivaria (ainakaan 5 vuotta vanhassa pyörässä). Tarkistin viime kesänä kytkimestä ruuvien kireyden koska kone piti ääntä alle 4000 kierroksilla kaasua löysättäessä (moottorijarrutuksessa).
Ruuvit olivat tiukalla, mutta vaivaamaan jäi se palikka joka kykässä vastaa kytkinakseliin (back torque eliminator, käikäle, vai mikä se nyt oli). Omassani sen sovitus akseliin on aika löysä eli se suorastaan heiluu. Pitääkö sovituksen olla näin vai johtuuko ylimääräinen ääntely ko. osasta.
Tarkoittamani palikka on linkin kuvan keskellä. http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
BTW. kai on ihan OK tehdä linkki toisen busanistin kuvagalleriaan ?




Edited By JussiA on 1297248786
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

JussiA kirjoitti:Ei tarvitse uutta tiivaria (ainakaan 5 vuotta vanhassa pyörässä). Tarkistin viime kesänä kytkimestä ruuvien kireyden koska kone piti ääntä alle 4000 kierroksilla kaasua löysättäessä (moottorijarrutuksessa).
Ruuvit olivat tiukalla, mutta vaivaamaan jäi se palikka joka kykässä vastaa kytkinakseliin (back torque eliminator, käikäle, vai mikä se nyt oli). Omassani sen sovitus akseliin on aika löysä eli se suorastaan heiluu. Pitääkö sovituksen olla näin vai johtuuko ylimääräinen ääntely ko. osasta.
Tarkoittamani palikka on linkin kuvan keskellä. http://galleria.busanistit.org/v....PG.html
BTW. kai on ihan OK tehdä linkki toisen busanistin kuvagalleriaan ?
Tak :smoking:
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Jep, keskikäikäle heiluu, se kirii itsensä veto päällä ja vastaavasti löystyy moottorijarrussa. Perinteinen modi kytkintuntumaa hakeville on vaihtaa kiinteä palikka sekä jäykemmät jouset tilalle.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

jarim kirjoitti:Jep, keskikäikäle heiluu, se kirii itsensä veto päällä ja vastaavasti löystyy moottorijarrussa. Perinteinen modi kytkintuntumaa hakeville on vaihtaa kiinteä palikka sekä jäykemmät jouset tilalle.
Sulla varmasti on tietoa a)mistä niitä kannattaa alkaa ettimään ja b)mitä niiden hinnaksi kertyy... ???
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Käikäle Kujolta tahi http://www.dragrace.fi/catalog....id=8450.

Vakiokoneessa riittää kun laittaa prikkoja jousien alle kompensoimaan se että kiinteä kalikka on vakiokäikäleeseen nähden ns. luistoasennossa.

Jäykemmiksi jousiksi tällaista:
http://www.dragrace.fi/catalog/product_info.php?products_id=8511

Yhtään vakiota jäykempien jousien myötä tarttee myös tällaista:
http://www.dragrace.fi/catalog....d=11448

a) ja b) samalla kertaa? :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
CormaX
Viestit: 663
Liittynyt: 11 Elo 2009, 22:15
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa/Peräseinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CormaX »

Loistavaa :thumbup:
--Still Counting --

http://cormax.kuvat.fi/kuvat/

:on_the_quiet:
villeh
Viestit: 191
Liittynyt: 13 Maalis 2005, 12:54
Paikkakunta: joutseno

Viesti Kirjoittaja villeh »

Mulla olis hitsattu käikäle, 50sellä vaihtaa omistajaa...
Tällänen täst tuli, anteeks. Mut tee itte parempi...
106-1297190180

Viesti Kirjoittaja 106-1297190180 »

Ostin uudet 10% jäykemmät jouset kytkimeen stormilta.
Pitääkö ed. mainittu vahvike hankkia myös?
Mitä hyötyä hitsatusta osasta on? Pyörä on lähes vakio.
Yoshimura RS-3 carbon sliparit ja K&N asennettu.
Ostin Tuusmotorista noise killerit kyseisiin putkiin. Tarkoitus on päästä Ahvenistolle rataa kiertämään. (95db raja).
Pitääkö seoksia säätää killereitten kanssa.
Käytän niitä vain radalla.
Vastaa Viestiin