Madallus / jatkaminen

Täällä pohditaan miten ne pelit kulkee...
Ja jos ei, niin miksi ei...
Avatar
Nesmit
Viestit: 881
Liittynyt: 20 Loka 2006, 13:06
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Nesmit »

hajahuja kirjoitti:mistä tollaset ruuvattavat koiranluut oot hommannut?olis itelläkin tarvetta moisille.

Tein/teetätin ite... Yhdet löytyy vähänkäytettynä hintaan 50€ toimituskuluineen (sisältää pidemmät rosteriset kiinnityspultit+mutterit+prikat).
Tehty kunnon materiaaleista eikä mistään alumiinista, mm. Jarim:in pyörästä löytyy vastaavat (joten nää on hyvät :D )
Jos ei busataurus ota näitä (kun kerran alotti tän ketjun) niin saat ne kyllä.

Kuva setistä uutena: ...KUVA...




Edited By Nesmit on 1284717187
siitä se lähtee kun kaasua kääntää...
361.23 km/h Halli 2014
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

VeliHölmöK8 kirjoitti:Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva.

Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään,

Niipä. Tähän minä (vain) mielessäni viittasin, että tämä pienehkö jatkaminen laajenee herkästi isommaksi remontiksi. Ja loppua ei sitten tulekaan...
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

tenhulttio kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva.

Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään,

Niipä. Tähän minä (vain) mielessäni viittasin, että tämä pienehkö jatkaminen laajenee herkästi isommaksi remontiksi. Ja loppua ei sitten tulekaan...
Tulee, tulee... sitten kun rahat loppuu :p . Näin se on ainakin omalla kohdalla, että nälkä kasvaa syödessä. Ajattelinkin mennä tonne kadunkulmaan lippalakin kanssa, josko joku pudottais sinne vaikka isomman puoleisen ahtimen...
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
slip
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Elo 2009, 19:30
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja slip »

VeliHölmöK8 kirjoitti:Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää. Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:

Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.

Boldattu vaatis nyt kyllä hiukka selvennystä.

Minusta koiranluut ei vaikuta mitenkään iskarin kulmaan ja koiranluiden pidentämisestä johtuva vetokulman muutoskin on olematon, ei vaikuta iskariin kohdistuviin voimiin merkittävästi. Vai onko busan haarukka rakennettu siten että se ottaa iskariin kiinni kun madaltaa?

Paljonko se modattu iskari on vakiota lyhyempi?
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

slip kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää. Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:

Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.

Boldattu vaatis nyt kyllä hiukka selvennystä.

Minusta koiranluut ei vaikuta mitenkään iskarin kulmaan ja koiranluiden pidentämisestä johtuva vetokulman muutoskin on olematon, ei vaikuta iskariin kohdistuviin voimiin merkittävästi. Vai onko busan haarukka rakennettu siten että se ottaa iskariin kiinni kun madaltaa?

Paljonko se modattu iskari on vakiota lyhyempi?
Selvennystä... perjantaina... :kippis:

Asiaan joo... Vakioiskarilla mulla oli kolmireikäiset madallusluut keskimmäisessä reiässä, mutta nyt selvästi (helvetin hankala asentaa, vaikea myös mitata) lyhyemmällä pampulla koiranluut onkin kaikkein matalimmassa asennossa, mutta silti mopo on snadisti korkeammalla...

Tuokin sen jo osoittaa, mutta kyllä se vakiopamppu mun mielestä oli jo silmämääräisestikin katsoen vinossa siellä takahaarukan kolossaan (painava "pesä" kaverille rakennettu) ja vielä vinompaan olisi mennyt, jos olisi koiranluista säätänyt pyörää vielä enemmän tonttiin.

Aiheeseen liittyen, Brock's:n madalluspaketissa Bemarin uudelle RR:lle tulee mukana uusi iskarin (yllättäen: kallis)alakiinnityspötikkä siinä tapauksessa, että käytetään vakioiskaria - tosin tarjoavat tilalle nimelleen brändäämäänsä Öhläriä, vaikka kyseisen pyörän vakioiskarikin on ehkä tuhat kertaa busan vakiopaskaa laadukkaampi pökäle.
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
BaTTman
Viestit: 583
Liittynyt: 25 Huhti 2008, 09:06
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja BaTTman »

hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?
Come what(ever) may.

--Under 200 mph club; 177 mph--
Avatar
VeliHölmöK8
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 14:41
Paikkakunta: Etelä-Häme

Viesti Kirjoittaja VeliHölmöK8 »

BaTTman kirjoitti:hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?
Ulkonäkökysymys on tietysti yksi asia eli toiset tykkää pitkästä, toiset ei.

Teknisestä näkökulmasta katsottuna mielestä jatkettu sopii just siihen peruskruisailuun, sillä tekee pyörästä vakaan kuin juna. Niin ja kyllä se mutkapätkälläkin kääntyy - kuskista se on kiinni. Varsinaiset mutkaratahirmut eivät tietenkään pidennä - ja kaikella kunnioituksella - eivät aja busalla ensinkään.

Mitä varttimailille tulee, niin sanotaan nyt vaikka näin, että takarengaspaine minimiin (riippuu renkaasta, esim. 0,9 bar kylmänä), takaiskarin paluuvaimennus (säätö ennen puristusvaimennusta!) täysin oikealle ja sitten puristusvaimennus täsysin vasemmalle, niin orkkivälityksellä pitäisi olla ihan kivaa, vaikka ehkä vieläkin sutii enemmän kuin normipituisena.

Kuitenkin, jos oman ajan parantamisesta tulee pakkomielle ja/tai myllystä löytyy potkua normi putkiviriä enemmän, niin kyllä se iskari on syytä laittaa vaihtoon. Mitä omaan iskariini tulee, se on Yliniemen (OLB99) vanha ja maksoi 150 €. Sillä on ajettu 1,4 s. 60-jalkaisia, mihin mulla on tosin vielä valovuosi. Joskus (harvoin) sitä vaan on oikeassa paikassa oikeaan aikaan :) .
alias Aqusto

My Ride: kaasubussi K8, 272,7 hp
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

BaTTman kirjoitti:hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?

Vakio iskarin saisi kyllä iskaripajoilla shimmattua ja laitettua - nou problem. Pelkkä takaiskarin huolto jo parantaa sitä reilusti! Säätöä ei kylläkään taida saada kuten näissä WP tai Öhlinssä. Toisaalta liialliset säädöt taas vie lopulliseen säätöhelvettikierteenseen. Ja kyllä vaan ne tekijät edelleen niitä vartteja sinne 9.1 puolelle työntää vakio mitalla ja vakio iskarilla ;-)

Joo mulla on itsellä hitsaamalla jatkettu ja taka-akseli on noin akselin/kaksi taaempana kuin normi (120 lenkkinen ketju). Ja voin sanoa että on radalla jäykkä. Työntää keulaa ja kierrosajat tippui reilusti.. Lentokentällä ei mitään merkittävää eroa (~260hp kaasuilla). Vartti kinkereihin ei taaskaan ehtinyt joten siitä ei referenssiä.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Nesmit kirjoitti:
hajahuja kirjoitti:mistä tollaset ruuvattavat koiranluut oot hommannut?olis itelläkin tarvetta moisille.

Tein/teetätin ite... Yhdet löytyy vähänkäytettynä hintaan 50€ toimituskuluineen (sisältää pidemmät rosteriset kiinnityspultit+mutterit+prikat).
Tehty kunnon materiaaleista eikä mistään alumiinista, mm. Jarim:in pyörästä löytyy vastaavat (joten nää on hyvät :D )
Jos ei busataurus ota näitä (kun kerran alotti tän ketjun) niin saat ne kyllä.

Kuva setistä uutena: ...KUVA...

jos ei muile kelpaa niin soita mulle - ostan heti!
nolla 40 5654495. 10 min ja rahat lähtee sun tiliä kohden ;-)
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
snuggles
Viestit: 1751
Liittynyt: 22 Joulu 2005, 16:39
Paikkakunta: aakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Omassa sorsassa on +4" jatkot ja on aiheuttanu ehkä enemmän ropleemia ku hyötyä. Aikasemmin ei oo kyl ollu öhläriä kiinni. Nää pitoasiat on kyl joka tekijän summa, ja rengas ei niistä vähäisin. On pitkänä kyl saanu keulaakin nousemaan ihan kadulla normirenkaallakin, mut kiihdytysajossa ei tullu sillee tulosta ku lyhyemmällä.
Kaikkien pitää muistaa näissä busalla harrastetuissa lajeissa että moottori, alusta ja kuskin ominaisuudet yhdessä tekee tuloksen ja eri yhdistelmillä voi olla ihan eri vaatimukset hyvien aikojen saamiseksi.
Ja oudommille lukijoille mainittakoon että edellä kommentoineet herrasmiehet on jokainen hyvinkin mukavaa juttuseuraa livenä, jopa Jouni :D
team - SMR

- prayers have the same value as facebook likes ... zero -

http://www.youtube.com/watch?v=POkqQxFu1Nc
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Niin, eli alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide (ignoorataan tuo aiempi jarna).
Eli oma prioriteettilista jos haluaa parempia aikoja moottoriin koskematta (hinta/laatu järjestyksessä):
1. Koiranluut
2. Keulanlaskuholkit
3. Shifteri
4. Keulaliina
5. Uus yläkolmio (holkkeja ei enää tarvi)
6. Takahaarukan jatkot

Tämä siis vain mun mielipide. Ei ole tieteellistä todistetta, että tää olis oikein.




Edited By jarim on 1284844319
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Siivosin ketjun kaikesta asiaankuulumattomasta.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Sekottaja
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Heinä 2009, 19:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sekottaja »

Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Sekottaja kirjoitti:Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?
Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
Sekottaja
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Heinä 2009, 19:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sekottaja »

jarim kirjoitti:
Sekottaja kirjoitti:Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?

Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)
Pitääpäs tehdä tai hommata sitten sellaiset säädettävät luut, nyt vähän perää nostettu lisäämäällä jousen esijännitystä mutta ei oo hyvä on sitten liian jäykkä.
Vastaa Viestiin