Gen2 ecushifter ja käännetty kaavio - Tässä rakennusohjeet

Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Kauden alussa vähän heikoiksi jääneiden varttiaikojen innoittamana ajattelin kääntää gen2 vaihtokaavion ja asentaa shifterin pyörään. Ensimmäinen mutka matkaan tuli gen2 seisontatuen pulteista, kanta on liian pitkä jotta vaihtokaavion kääntö onnistuisi. Eli täytyy metsästää jostain uusi pultti jossa on lyhyempi kanta.

Samalla ajatus on asentaa GP switch ja aktivoida ECUshifter ominaisuus omaankin mopoon. Koska pyörän moottori tullaan irroittamaan jossain vaiheessa GP switch liitetään johtosarjaan liittimillä jotka ovat samankaltaiset kuin ns. TRE liittimet. Eli ecun päivityksen yhteydessä turhaksi jääneestä TRE:stä liittimet voi käyttää tähän tarkoitukseen tai sitten tilata uudet easterbeaverilta.

Alkuperäisesti GP switchin johto no lähes tuplasti tarvittavan mittainen joten sen voi huoletta lyhentää alle puoleen. Lisäksi täytyy lyhentää tankoa jolla poljinliike välitetään moottoriin. Lyhentäminen tapahtuu siten että tangon pitäisi GP swicthin kanssa olla suunnileen yhtä pitkä kuin alkuperäisen tangon. Lyhennyksessä kannattaa olla tarkkana että lyhennys tapahtuu siitä päästä missä on normaali kierre. Lopuksi tangon päähän tehdään uusi 6mm kierre ja tanko kierretään GP switchiin kiinni.

Alla kuva jossa näkyy GP switch joka voidaan ruuvata paikoilleen ja liittää suoraan pyörän johtosarjaan. Alla olevassa johdotuskaaviossa näkyvä 220ohm vastus on tässä kuvassa piilossa mustan kutistesukan sisällä.

Kuva

Tässä myös johdotuskaavio miten shifteri kytketään.

Kuva

(viesti alkuperäisesti kirjoitettu sh.org palstalle,
http://www.suzukihayabusa.org/forum/index.php?topic=140872.0)




Edited By PetriK on 1246791869
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Eli käännetty kaavio vaatii gen2 mallissa myös jalkatuen pultin vaihtamisen. Kuusiokolopultin kanta on liian pitkä ja vipu ottaa kiinni siihen. Käytettäessä normaalia m12x1.25, 35mm pulttia kanta on pari milliä lyhyempi ja vaihteensiirtäjän vipu pääsee käänteiselläkin kaaviolla liikkumaan vapaasti. Pultissa on sen verran pitkä kiinnitottomatka että ei näyttäisi haittaavan vaikka korvaava pultti olisi pari milliä lyhyempikin. Ottaa silti lähes sentin matkalta kiinni. Oletan että myös gen1 matalakantaiset kiinnityspultit käyvät tähän tarkoitukseen.

Pääkaupunkiseudulla näitä pultteja myy mm. Helsingin Ruuvikulma, Karjalankatu 11.

Kuva
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Samaa hommaa just puuhailen Gen1 malliin. Mulla ei ollut vanhassa TRE:ssä tuo punainen läpimenevä vaan tuli toisesta liittimestä TRE boxiin mutta toisella puolella vain sin ja musta ja tää punainen tulpattu liittimeltä. Normaalisti ainakin TRE toiminut aikanaan kun kiinni oli. Eikai se mitään haittaa kun ei mene tuo punainen läpijohdotettuna?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Valitettavasti kyllä haittaa, kaikki kolme johtoa pitää mennä muuten ecu ei tunnista mikä vaihde on päällä. Nähtävästi teikäläisellä on ollut ns. vastus tre. Nyt kun poistat sen niin tyhjäkäynti todennäköisesti paranee oleellisesti tasaisemmaksi.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Titaani kirjoitti:Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.
Joo - niin muistelinkin.

No esim motonetistä saattaa löytyä pinnoja jotka ovat riittävän samanlaisia ettei jää siitä kiinni.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Titaani kirjoitti:Ei oo ollut kiinni viimekesän jälkeen se palikka. Kaikki säädöt Samilla oman boxin kautta. Täytyy tutkia saako tuohon toiseen liittimeen lisättyä punaiselle paikan vai joutuuko liittää suoraan piuhoihin ilman näitä extra liittimiä.
Itse tinasin suoraan johtosarjaan kiinni tuon vastuksen. Kutistesukalla sitten suojaukset. Hyvin toimii.
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Nämä pari gen2 kuvaa varmaan kertovat aika paljon jos lisätään että toimii ihan niin kuin gen1 versiokin ;-) (Tosin oli jo tiedossa kun kaverit jenkeissä ovat ajaneet gen2 ecushifterillä jo pari viikkoa)

Kuva

Kuva




Edited By PetriK on 1246902101
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Tomppa
Viestit: 630
Liittynyt: 17 Maalis 2006, 13:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Moro!
Saako tälläisen shifterin ostettua suoraan valmiina ja kuinka helppoa on sen käyttöönotto?
On ruvennu kiinnostamaan shifteri ja käännetty kaavio + oman ecun säätö...
Sorry jos :offtopic:
SMR

Busanistit +200mph Club Finland
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Tomppa kirjoitti:Moro!
Saako tälläisen shifterin ostettua suoraan valmiina ja kuinka helppoa on sen käyttöönotto?
On ruvennu kiinnostamaan shifteri ja käännetty kaavio + oman ecun säätö...
Sorry jos :offtopic:

Vähäsen joutuu tuusaamaan. Suht koht helppo homma kuite. Välitangon joutuu yleensä itse tekemään, parin johdon ja vastuksen tinaus ja sitten jossain pitäisi saada vielä sifterikoodi ympättyä ecuun.

Edit: olikohan Moto-Kokkola kun myy noita Cordonan antureita. Titaani tietää.




Edited By jarim on 1247642178
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Meikäläinen on tilannut noita cordonan tuotteita suoraan valmistajalta ruotsista (http://www.cordona.net/gp_switch.htm, shoppi löytyy samalta sivustolta ja maksu kätevästi paypalilla.). Yleensä tulee parissa päivässä lahden ylitse. Cordonan kaveri lupasi että jos on kysyntää hän voi tehdä valmiita kittejä joissa on oikean mittainen tanko ja jopa busaan sopivat liittimetkin mukana - joten sieltä vaan tilaamaan niin ehkä joskus tulee valmis tuotekin. Myös Greg (smithabusa) on hänen kanssaan keskusteluissa että saataisiin valmis tuote.

Mietin tuossa myös vaihtoehtoa että shifterikoodi aktivoituisi aina automaattisesti esim 10500rpm kun jalka on polkimella. Näin kuulemma jotkut dragrace shifterit toimivat. Nythän se toimii kuten normaalitkin shifterit painamalla jalalla poljinta.

Shifterikoodin ymppäys on on tuosta helpointa. Kuskin satula irti, liittimet kiinni ja tietokoneella painetaan flash nappia. Parin minuutin kuluttua valmista (jos on nopea kone). Ensi viikosta alkaen Sami (samin autopaja, espoo, 0500 555287.) pystyy tekemään nämä flashäykset täällä etelässä. Jarim osannee kertoa kenelle on tehnyt kaapeleita pohjoisempaan käyttöön ?

Kuva




Edited By PetriK on 1247643246
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Tämmöstä tarttis itsekin alkaa puuhastella. Löytyikin hyllystä vanha tre, että sais suoraan johtojenväliin klikattua. Muttamutta tre:sta puutuu yksi johto. Eli naaraspuolinen muoviliitin, jonka sisässä sellanen kapea uros abigo. Mistäs saisin tollasen urosabikon, joka sopis tohon liittimeen? On kapeempi, kuin mulla vanhoista pärrien liitinsarjoista löytyvät. Tack....
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

PetriK kirjoitti:Meikäläinen on tilannut noita cordonan tuotteita suoraan valmistajalta ruotsista (http://www.cordona.net/gp_switch.htm
tuo linkkis ei enään toiminut. mut tämäkö se on ?
http://www.cordona.net/products/shop/x152.jpg

€60
item nro: 152
jeejee 1/4 alle kympin
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

Anturi mulla tosiaan on, mutta kellää ylimääräsenä urosabikoa, joka menee heittämällä tre liittimeen! Ei paha hintanen muuten toi anturi!
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

http://www.easternbeaver.com varmaan heittää liittimeen sopivat pinnit ? Niitä samoja pinnejä käytetään monessa muussakin liittimessä. Jos hyvin käy jollain on vanha tre josta saa puuttuvat pinnit ?

ecueditor.com on muuten muuttunut tässä gen2 versiossa niin että nyt siinä on vaihdekohtainen ajansäätö.

jarim: korjasin easternbeaver osoitteen




Edited By jarim on 1274596887
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin