Stefan vaihto - onnistuuko helposti?

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
78-1235083686

Viesti Kirjoittaja 78-1235083686 »

Stefat menee mun mielestä liian löysistä ja kuluneista pölysuojakumeista. Kannattaa kuntoa seurata, sen tarkoitus on suojata itse stefaa. Sekin on stefa, tosin karkea sellainen.


.. liukuputkien pinnoissa voi olla kiveniskeymiä, metallinen skrypy syö stefan tiivistepinnan alta aikayksikön..
.. putkien laakeroinnissa on klappia, mittaamalla laakerikehät ja vertaamalla toleranssiin..
.. kylmällä, alta +5, putken öljyt jäykistyy jo, stefat ei jaksaa pitää jäykän öljyn painetta sisällään..

VS.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

täydennys gen2 osalta jarin ohjeisiin.

"Lokari ei sitten tule sieltä välistä pois ennenkuin jompikumpi putkista on irrotettu, älä turhaan riko..."

Gen2: Lokari lähtee hyvin pois välistä ja kannattaa ottaa että saa enemmän työtilaa ennen renkaan poistamista eikä tarvitse nostaa keulaa niin ylös. Jarruletku on päältä kiinni yhdellä niitillä jonka saa puristamalla lokarin alta nipat yhteen irti ja yhdellä pultilla joka aukeaa normaalisti avaimella.

Itse nostin tunkillä oikealta kyljeltä niin että pyörä oli takarenkaan ja seisontatuen varassa, eturengas noin 1cm irti maasta ja hyvin oli tilaa...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kysymys etupumppujen huoltajille ja tietäjille :respekt:
Kyseessa Gen1 04 Busa.
1. Minkälainen avain ja mikä koko tarvitaan tuohon etuiskarien pohjaproppuun (eli pulttiin)
Ja mahtuuko jokin normiavain sieltä iskarien pohja-aukosta?

2. Pultin eli propun momentti lienee tuo 40 Nm? mutta minkälainen tiiviste siellä on (koko, onko alua, kuparia muuta)

PS. Tätä kysyin koska vaikuttaa että viime syksyn stefojen- vaihtohuollossa lienee jäänyt varmaankin liian löysälle toi pohjaproppu (alle 40 Nm) kun oli talven aikana (7 kk) seisoessa juurikin sieltä pohjareiän kohdalta hikoillut pari tippaa keulaölppiä. Tai sitte voi olla jäänyt sinne ne parit tipat wanhaa keulaöljyä kun on kasattu etupää...
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

eeroolli kirjoitti:Kysymys etupumppujen huoltajille ja tietäjille :respekt:
Kyseessa Gen1 04 Busa.
1. Minkälainen avain ja mikä koko tarvitaan tuohon etuiskarien pohjaproppuun (eli pulttiin)
Ja mahtuuko jokin normiavain sieltä iskarien pohja-aukosta?

2. Pultin eli propun momentti lienee tuo 40 Nm? mutta minkälainen tiiviste siellä on (koko, onko alua, kuparia muuta)

PS. Tätä kysyin koska vaikuttaa että viime syksyn stefojen- vaihtohuollossa lienee jäänyt varmaankin liian löysälle toi pohjaproppu (alle 40 Nm) kun oli talven aikana (7 kk) seisoessa juurikin sieltä pohjareiän kohdalta hikoillut pari tippaa keulaölppiä. Tai sitte voi olla jäänyt sinne ne parit tipat wanhaa keulaöljyä kun on kasattu etupää...
Tällaisella pitkällä avaimella siihen pääsee käsiksi:
Kuva

En muista koko ulkoa, olisikohan ollut 10 tai 12.

Kuparitiivistehän siellä on, niiden uusiminen ei todellakaan huono idea ole. Kokoa ei Suzukin räjäytyskuvat ikävä kyllä listaa mutta vanha malliksi niin asiantuntevasta liikkeestä vastaava kyllä varmasti löytyy.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kiitokset taas kerran tiedoista Jarim :respekt:
Eli ei muuta kun ostamaan tuollainen piiitkä kuusiokolo/hylsysarja (tai ainoastaan 10 mm ja/tai 12 mm).
Kokeilen ekaksi kiristää momenttiin 40 Nm ja jos hikoilee keulaölppejä alhaalta niin sitten uudet kuparitiivarit tilalle :D
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

eeroolli kirjoitti:Kiitokset taas kerran tiedoista Jarim :respekt:
Eli ei muuta kun ostamaan tuollainen piiitkä kuusiokolo/hylsysarja (tai ainoastaan 10 mm ja/tai 12 mm).
Kokeilen ekaksi kiristää momenttiin 40 Nm ja jos hikoilee keulaölppejä alhaalta niin sitten uudet kuparitiivarit tilalle :D
Sitä on vähän huono kiristää kun vastapuolelle pitäisi olla erikoistyökalu pitämään sisuskaluja paikoillaan. Pulttipyssy milteipä ainoa konsti saada kiinni.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
eeroolli
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Heinä 2009, 15:47

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kiitos lisäinfosta Jarim :kippis:
Tarvii sitten kokeilla pikkasen kiristää pienellä pulttipyssyllä
ja pienellä voluumilla :D
Jos ei onnistu niin jättää suosiolla homman syksyyn ja vaihtaa uudet ölpit keulaan samalla
= vaihdattaa jollakin osaavalla henkilöllä jolta löytyy tuollainen erikoistyökalu jolla nuo putken sisäosaset pysyy paikallaan :) .




Edited By eeroolli on 1274115982
89-1114359877

Viesti Kirjoittaja 89-1114359877 »

laitettiin 4vuotta sitten bel-rayn 15w, eikä 5w öljyä. Nuo kankeemmat pysyy kylllä hyvin sisällä.. Pitää laitta 5w sisään niin saa nähä huomaako eron ajossa..
72-1156928802

Viesti Kirjoittaja 72-1156928802 »

jarim kirjoitti:6) Pyörittele putken yläpäässä oleva "korkki", siis se isolla kannalla oleva, auki.

??? Joopa pyörittelisin jos se pyöriis :wtf: Millä ihimeen konstilla jos sais tyhymänä kysyä??? :apua: :apua: Nyt on hätä kun pitäis saara pyörä ajokuntoon mahd. pian kiitos.
77-1269433179

Viesti Kirjoittaja 77-1269433179 »

Laita putki takaisin pyörään paikalleen mutta noin 5cm alemmas kuin oikeasti, koska samalla laitat yläpäähän korkkiin sopvan hylsyn. Nyt sitten alempi kiinnitys vähän kiinni ja yläkautta jatkovarsi hylsyyn. Pysyy nätisti putki paikallaan irroituksessa.

--Mika
72-1156928802

Viesti Kirjoittaja 72-1156928802 »

MikaR kirjoitti:Laita putki takaisin pyörään paikalleen mutta noin 5cm alemmas kuin oikeasti, koska samalla laitat yläpäähän korkkiin sopvan hylsyn. Nyt sitten alempi kiinnitys vähän kiinni ja yläkautta jatkovarsi hylsyyn. Pysyy nätisti putki paikallaan irroituksessa.

--Mika



Kiitos, no tätä mä vähä ajattelinki, että joku kikka siihen on keksitty kun ei mulla oo mitää ruuvipenkkiäkään. Täytyy mennä taas tuhraamaan. Isoo Kiitos :kippis:
89-1114359877

Viesti Kirjoittaja 89-1114359877 »

Nyt tulee typerä kymysys.
Minulla on stefat ehjänä, mutta öljyillä on ajettu noin 55 tkm.
Ajatelin vaihtaa pelkät öljyt, mutta miten paljon pitää purkaa..
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Vaihda ne stefat samalla, eivät niin paljoa maksa että kannattaisi jättää vaihtamatta kun samalla vaivalla kuiten menee.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
89-1114359877

Viesti Kirjoittaja 89-1114359877 »

Ok. Pitää hommata jos menee samal vaivalla.. kitoss.
74-1238132897

Viesti Kirjoittaja 74-1238132897 »

Meinasin vaihdella öljyt keulaan, vaikka kilometrejä vasta 20 tkm.
Työohjeet löytyy aika hyvin suzukin korjausmanuaalista. Sielläkin puhutaan monenlaisista erikoistyökaluista mitä hommassa tarvitaan.
Alla olevassa varsin havainnollisessa ohjeessa on mitat näille työkaluille ja sellaiset hitsailin itsekin kasaan. Ei ole vielä tositoimiin päässyt. Öljynpinnan säätöön löytyy muuten ruisku biltemasta kohtuuhintaan.

Öljyn vaihtoa vartenhan ei koko iskaria tarvitse purkaa.

www.motorkari.cz/upload/files/manualy/2 ... cement.pdf
Vastaa Viestiin