Vaihteiston jumiutuminen

Tänne kaikki Gen2 (k8 ja uudemmat) tekniset asiat jotka eroavat Gen1 Busasta
74-1267638694

Viesti Kirjoittaja 74-1267638694 »

Olin tossa juuri ensilenkillä uutukaisellani ja noin 30km jälkeen ei mennyt 4 pienempää sisään ja sitten pysähdyin, aikani renkattua vaihteita sain pienetkin vaihteet sisään mutta sitten ei mennyt 4 isommat sisään. Mistä voisi olla kyse?
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Tuliterä pyörä? Onhan kaikki vaihdevivuston pultit kunnolla kiinni?
Club 100 m/s
74-1267638694

Viesti Kirjoittaja 74-1267638694 »

Joo. Pultit on kiinni siinä jumittaa koko vaihdeakseli. Onkohan mulle osunut maanantaikappale, tänään kävin näyttämässä eikä osannut korjaamon setäkään sanoa.
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Oliskohan niitte korjaamon setien pitäny kurkata jos ei muuten keksi vikaa...
Menikö siinä aluksi vaihteet kevyesti päälle? Vai oliko se nihkeä jo alunperinkin?
74-1267638694

Viesti Kirjoittaja 74-1267638694 »

Alusta asti oli aika takkusta ja nyt bussi on laitossa. Kauppias otti
ilomielin sen sisään, voi olla että kone auki. Hyvin alko meikäläisen busailu :(
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

No lohrutuksena niin kyllä Busassa aikas vähä vikoja loppupeleissä on, K4 ja K8 Busseilla ajoin vähä alle 100tkm ja ympäri ämpäri eurooppaa ja yhen kerran jäin tielle Ruottisa Jönköpingissä, LOPPU Bensa :D . Muuten idiootin varmoja vehkeitä oli molemmat sekä K4 liekkari ja K8 Walkkari . Sen takii täsä aikas kovaa Busakuumetta bodenkin, vaikka V-Rodista en luovukkaan, niin haluaisin sopuhintaasen ( = HALPA ) Gen 1 aihion josta sitten pykästään todella erikoinen katteiden maalauksella ja slipareiden / satuloiden vaihdolla / Plexin vaihdolla + vähä kahvaa ja pikku nippeliä lisäx . Mielessäni jo hahmotellu biken. :D

Toi varmaan joku isompi juttu, mutta JOS / KUN sitten törmäät välivapaa propleemiin, eli ylleensä 5 / 6 vaihteiden välissä ( Ekassa K4 mulla löyty välivapaa alkuun 4 / 5 vaihteen välistäKIN ) Ni anna aina kierrosten / vauhdin puota kunnolla, ennen kuin polkaset pykälän sissään. Rusahtaa kokolailla ilkeesti jos kovassa vauhissa survoo välivapaalta vaihteen piälle. Ja ennymuista kuka anto toimivan ohjeen välivapaa juttuun, eli KÄYTÄ vaihteita . Ihan vakiobusassakin vääntö niin messee, että tullee usein ajettuu isolla pykälällä, kun ei TARVI vaihtaa . :) :p


K4 oli muistaakseni n. 15tkm ajettu kun välivapaita ei tahtonnu löytyä ennää hakemallakaan, mutta olin tosiaan käyttänyt vaihteita . K8 tais olla 10tkm ajettu kun en siitäkään saanu välivapaata ennää hakemallakaan päälle . Mutta kantsii tosiaan aina käyttää vaihteita ja esim. jarrupaloja / levyjä säästää kovasti kun jarruttelee moottorilla hiljentäessä. Sekä esim ohituksissa ei oikeesti tarvi pienempää heittää, mutta mä ALKUUN puotin aina 3 vaihteelle ja sitten ohittaessa isompaa sissään . :)
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
106-1269852494

Viesti Kirjoittaja 106-1269852494 »

Olen ajanut uudella K9 reilu 150km, kerran käynyt vähän vastaavaa, vaihdekeppi "jumittui" vapaalle. Ei mennyt ykkönen eikä kakkonen päälle. Liikuttelin pyörää ja kaasuttelin, ei tuntunut auttavan mikään. Sitten ilman kytkintä vahingossa painoin vaihteen ykköselle ja se meni päälle ja pyörä sammui..

Oliskohan vain uudenkankeutta.. Mulla taas pyörän kanssa sellaista, että kylmänä hädin tuskin pysyy käynnissä käynnistyksen jälkeen. Nythän on kyllä ollut kylmät kelitkin (5-12 astetta) ja vehje tosiaa uudenkarhea. En vielä ainakaan ole hädissäni..
Avatar
busabobo
Viestit: 442
Liittynyt: 25 Heinä 2008, 15:43
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja busabobo »

jarpola kirjoitti:Olen ajanut uudella K9 reilu 150km, kerran käynyt vähän vastaavaa, vaihdekeppi "jumittui" vapaalle. Ei mennyt ykkönen eikä kakkonen päälle. Liikuttelin pyörää ja kaasuttelin, ei tuntunut auttavan mikään. Sitten ilman kytkintä vahingossa painoin vaihteen ykköselle ja se meni päälle ja pyörä sammui..

Oliskohan vain uudenkankeutta.. Mulla taas pyörän kanssa sellaista, että kylmänä hädin tuskin pysyy käynnissä käynnistyksen jälkeen. Nythän on kyllä ollut kylmät kelitkin (5-12 astetta) ja vehje tosiaa uudenkarhea. En vielä ainakaan ole hädissäni..
Tuota joskus sattuu, siis että vaihde ei mene päälle. Paina kytkin pohjaan, vapauta, paina uudelleen pohjaan ja jo toimii :)
Family toys:
Ducati Panigale 1299s
BMW s1000rr
83-1175441819

Viesti Kirjoittaja 83-1175441819 »

Suzukin normi vika/ominaisuus,
niinkuin bobo tuossa mainitsi kytkintä pohjaan ja uus yritys,,jotkut väittää että öljyt vaikuttais mutta tiedä niistä, Motul pitäisi toimia ja jos hifistelemään aletaan niin v300 mikä maksaa saatanasti.(kyllä sen pitäis ihan niillä uusillakin ööleillä pelata)
Itse luotan kyl ihan 10/40 normi kamaan mikä on se suositus. Joskus se vaihde akselin säätökin auttaa.Tosin uutuuttaan voivat vähän temppuilla vaihteet,mulla parani ekan huollon jälkeen kun sai uutta öljyä sisään mutta kyllä se vielä valoihin tultaessa takkuaa kun vapaata hakee, tosin ei aina.Ens viikolla toinen huolto jiihaa, 2v vanha mopo ja 6 t mittarissa
:kippis:




Edited By Snake on 1271580647
Avatar
Koijari
Viestit: 220
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 20:14
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Koijari »

Itse kokeilin elf.in oljyjä mutta palasin takaisin castrolliin kun tuota jumiutumista rupesi ilmeneen.Castrollilla toiminut ainakin paremmin.



Edited By Koijari on 1271614540
SS 1600 k
3x SS 1000
--Still Counting --
114-1204989678

Viesti Kirjoittaja 114-1204989678 »

Ihan tähän Snaken kummasteluun, niin voin luvata että öljyt vaikuttaa. Mulle laitettiin 18tkm huollossa honda gn 10w40 (40e) ja kummastelin sitä jo kun katselin työselostetta. honda :wtf:

No he vakuuttivat että samat ölpät on muillekin laitettu ja hyvin ne toimii ku ei oo kukaan ainakaan valittanut. Justjoo... Heti huomas että kierrosherkkyys kärsi ja vaihteet alko kränää. Aiemmin vaihteet ei jumittanu ollenkaan ja nyt melkei joka valois sai työnnellä pyörää edestakas.

Nyt koneessa Shell Advanced (40e) öljyt ja toimii paljon paremmin nyt vaan tuppaa löytyy välivapaita.

Näitä ennen ollut Castrol RS Superbike 10w50 (61e) ja niillä ainakin kaikki toimi täydellisesti. Varmaankin kokeilen noita taas seuraavaksi, että ei tuu epäselvyyksiä siitä onko muisti tehnyt kepposia vai onko noi vaan oikeasti parhaat.

Maksan sitten sen 20e enemmän/6tkm, kunhan kaikki skulaa niinku pitääkin. Mitäs meinaa vaihdeakselin säätö?




Edited By roobe on 1271584805
106-1251057001

Viesti Kirjoittaja 106-1251057001 »

Minä ajattelin kokeilla delvacceja, (16e 4L), raportoin sitten miten hyvin loota pelaa :) (k8, 12tkm)
83-1175441819

Viesti Kirjoittaja 83-1175441819 »

Josko ihan Motulia,,,, katopa mitä huolto tai ohjekirja suosittelee,, yleensä noilla motuleilla futaa ihan hyvin, mutta kaikilla on omat mielipiteensä,,,kommentoida en voi enkä halua,,,
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Mulla oli uutena k5:ssä aikoinaan vaihteensiirtäjän pultti löysällä joka sitten lopulta ihan irtosikin ajossa. Jos se on löysä niin ei vaan mene kunnolla sisään vaikka kuinka polkisi - vaikka olisi mitä öljyä käytetty.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1267638694

Viesti Kirjoittaja 74-1267638694 »

No vika on nyt korjattu, siellä oli siirtäjän haarukoissa koneistusjälki kuulemma aikas karkea sileän sijaan nyt ne on siistitty ja taas mennään :)
Vastaa Viestiin