Akun lataus
Tsekkasin tuossa äsken huolto-opasta, jonka mukaan akun latausjännite on testattava siten, että moottorin kierrokset ovat 5 000 rpm ja kaukovalot kytkettynä.
Voiko tästä siis tehdä sen johtopäätöksen, että akku latautuu ajossa vain, jos kierrokset ovat 5 000 tai enemmän? Jos näin on, niin enpä ihmettele, miksi pyörän akku tyhjenee niin pian - eihän konetta ole tarpeen noin kovaa kierrättää.
Voiko tästä siis tehdä sen johtopäätöksen, että akku latautuu ajossa vain, jos kierrokset ovat 5 000 tai enemmän? Jos näin on, niin enpä ihmettele, miksi pyörän akku tyhjenee niin pian - eihän konetta ole tarpeen noin kovaa kierrättää.
Ihan silkkaa uteliaisuuttani kävin tuon latausjännitteen mittaamassa: Kone sammuksissa 12,66v, tyhjäkäynnillä n.1000rpm 13,00v, kierrosten nosto 1000->1500rpm nosti jännitteen 14,8v:iin, eikä se siitä enää muuksi muuttunut vaikka kierroksia nosti kuinka paljon... niin ja pitkät oli päällä. Joten jos akku moposta tyhjenee, se on syytä vaihtaa (siis akku), tai sitten latauksessa on oikeesti jotain vikaa...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
Timppa kirjoitti:mittaamassa: Kone sammuksissa 12,66v, tyhjäkäynnillä n.1000rpm 13,00v, kierrosten nosto 1000->1500rpm nosti jännitteen 14,8v:iin, eikä se siitä enää muuksi muuttunut
Kävinpä tänään mittaamassa tuon jännitteen. Ei kohonnut yli 13 voltin, vaikka miten kierrätti konetta. Mistä voisi alkaa etsiä vikaa? Laturi sökönä?
Mittasin pari päivää sitten tasasuuntaajan huolto-oppaan sivulla 7-10 olevien ohjeiden mukaisesti. Tasasuuntaaja näyttäisi toimivan vain osittain, sillä sain arvot vain ensimmäiselle rivulle. Kaikki muut näyttivät "ääretöntä".Busapappa kirjoitti:Kyllä se pitäis jo tyhjäkäynnin jälkeen nousta.Oisko jännitteensäätäjässä vika?Jos se laturi nekkuilee,sen jännitteen pitäis alkaa melko nopeasti laskemaan,ku laitat valot päälle.Ei se yleensä kuormaa kestäisi.
- jokkebusa
- Viestit: 122
- Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
- Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
- Viesti:
...jos uutta patteria mielit busseen, niin muista että et osta FINNSTARTIN valmistamaa ainakaan, vaikka sopiikin mittojensa puolesta paikoilleen. Eli kaiketi orggisenakin kelpuutettu Yasan akku taitaapi jäädä ainooksi kelvolliseksi vaihtoehdoksi.
Finnstartissa on nääs vain 8A tehoja, kun Yasassa on 9.5A. Silti kataloogi kääntää sen bsseen sopivaksi. Ja noi 1.5 ämpäriä tekee just sen, että startille virtaa jotenkuten piisaa, vaan eipäs enää sytkälle ja puolille. Melkoista sahaamista meinaan oli kun tota Finnivalmistetta kahteenkin kertaan ( sain yhen kerran akun takuuna nääs, se ekakaan ollu käytössä ku puolvuotta jotenkin toimivana....) bussessa yritin soveltaa sen Yasan tilalle !
Finnstartissa on nääs vain 8A tehoja, kun Yasassa on 9.5A. Silti kataloogi kääntää sen bsseen sopivaksi. Ja noi 1.5 ämpäriä tekee just sen, että startille virtaa jotenkuten piisaa, vaan eipäs enää sytkälle ja puolille. Melkoista sahaamista meinaan oli kun tota Finnivalmistetta kahteenkin kertaan ( sain yhen kerran akun takuuna nääs, se ekakaan ollu käytössä ku puolvuotta jotenkin toimivana....) bussessa yritin soveltaa sen Yasan tilalle !
...dont you agree...ehhh..?
Mullaki iski nyt semmonen juttu et eipä jaksanu ku pikkasen pyörittää starttii ja sit heitti taas mittarit "kaakkoon" ja olipa jossain vaihees kellonki nollannu.
No sain just ja just työntämäl ja starttii sahaamal käymään.
Mittasin et mopo sammuksisi virrat pois akusta 12,0V
Sit käymään tyhjäkäynnil n.1250rpm näytti 13,4V sit ku hipas kaasuun ni tipahtiki heti 12,4V eikä noussu vaik oli kuin paljon kierroksii!
Onkos nyt sitte joku jännitteensäädin mäsänä? Aika perseest jo o meinaan mul oli CBR600F2:ssa sama juttu ja Honta original parts oli semmonen 250ekuu...
Mitäs ne bussis maksaa ja läytyyks käytettyi(kestääkö nekää) tai jotai tarvikkeit?
No sain just ja just työntämäl ja starttii sahaamal käymään.
Mittasin et mopo sammuksisi virrat pois akusta 12,0V
Sit käymään tyhjäkäynnil n.1250rpm näytti 13,4V sit ku hipas kaasuun ni tipahtiki heti 12,4V eikä noussu vaik oli kuin paljon kierroksii!
Onkos nyt sitte joku jännitteensäädin mäsänä? Aika perseest jo o meinaan mul oli CBR600F2:ssa sama juttu ja Honta original parts oli semmonen 250ekuu...
Mitäs ne bussis maksaa ja läytyyks käytettyi(kestääkö nekää) tai jotai tarvikkeit?
Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150 tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...MGa kirjoitti:Nii osaako joku neuvoo vai ostanko uuden laturin, akun, jännitteesäätimen ja uuden Busan
No ei sentää onks vinkkkii?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
jarim kirjoitti:Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150 tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...
Jos jenkeissä ko. säädin on $140, niin mitä luultavammin ko. säädin on silloin Suomessa uutena n. 280.
Itseasiassa aika useille osille hinta on täsmännyt kun pistää vähän extraa ja muuttaa vaan dollarin merkin euroksi... ???Fastm8 kirjoitti:jarim kirjoitti:Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150 tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...
Jos jenkeissä ko. säädin on $140, niin mitä luultavammin ko. säädin on silloin Suomessa uutena n. 280.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport