Akun lataus

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Tsekkasin tuossa äsken huolto-opasta, jonka mukaan akun latausjännite on testattava siten, että moottorin kierrokset ovat 5 000 rpm ja kaukovalot kytkettynä.

Voiko tästä siis tehdä sen johtopäätöksen, että akku latautuu ajossa vain, jos kierrokset ovat 5 000 tai enemmän? Jos näin on, niin enpä ihmettele, miksi pyörän akku tyhjenee niin pian - eihän konetta ole tarpeen noin kovaa kierrättää. :)
Avatar
Timppa
Site Admin
Viestit: 716
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 16:15
Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ihan silkkaa uteliaisuuttani kävin tuon latausjännitteen mittaamassa: Kone sammuksissa 12,66v, tyhjäkäynnillä n.1000rpm 13,00v, kierrosten nosto 1000->1500rpm nosti jännitteen 14,8v:iin, eikä se siitä enää muuksi muuttunut vaikka kierroksia nosti kuinka paljon... niin ja pitkät oli päällä. Joten jos akku moposta tyhjenee, se on syytä vaihtaa (siis akku), tai sitten latauksessa on oikeesti jotain vikaa...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Kiitokset käytännön kokeesta! Hain kaupasta uuden akun, eli pitääpä alkaa seurata tilannetta. Aluksi voisi tosiaan tuon latausjännitteen mitata itsekin ja kirjoittaa tulokset muistiin.
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Timppa kirjoitti:mittaamassa: Kone sammuksissa 12,66v, tyhjäkäynnillä n.1000rpm 13,00v, kierrosten nosto 1000->1500rpm nosti jännitteen 14,8v:iin, eikä se siitä enää muuksi muuttunut

Kävinpä tänään mittaamassa tuon jännitteen. Ei kohonnut yli 13 voltin, vaikka miten kierrätti konetta. Mistä voisi alkaa etsiä vikaa? Laturi sökönä?
66-1108300720

Viesti Kirjoittaja 66-1108300720 »

Kyllä se pitäis jo tyhjäkäynnin jälkeen nousta.Oisko jännitteensäätäjässä vika?Jos se laturi nekkuilee,sen jännitteen pitäis alkaa melko nopeasti laskemaan,ku laitat valot päälle.Ei se yleensä kuormaa kestäisi.
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Busapappa kirjoitti:Kyllä se pitäis jo tyhjäkäynnin jälkeen nousta.Oisko jännitteensäätäjässä vika?Jos se laturi nekkuilee,sen jännitteen pitäis alkaa melko nopeasti laskemaan,ku laitat valot päälle.Ei se yleensä kuormaa kestäisi.
Mittasin pari päivää sitten tasasuuntaajan huolto-oppaan sivulla 7-10 olevien ohjeiden mukaisesti. Tasasuuntaaja näyttäisi toimivan vain osittain, sillä sain arvot vain ensimmäiselle rivulle. Kaikki muut näyttivät "ääretöntä".
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

...jos uutta patteria mielit busseen, niin muista että et osta FINNSTARTIN valmistamaa ainakaan, vaikka sopiikin mittojensa puolesta paikoilleen. Eli kaiketi orggisenakin kelpuutettu Yasan akku taitaapi jäädä ainooksi kelvolliseksi vaihtoehdoksi.
Finnstartissa on nääs vain 8A tehoja, kun Yasassa on 9.5A. Silti kataloogi kääntää sen bsseen sopivaksi. Ja noi 1.5 ämpäriä tekee just sen, että startille virtaa jotenkuten piisaa, vaan eipäs enää sytkälle ja puolille. Melkoista sahaamista meinaan oli kun tota Finnivalmistetta kahteenkin kertaan ( sain yhen kerran akun takuuna nääs, se ekakaan ollu käytössä ku puolvuotta jotenkin toimivana....) bussessa yritin soveltaa sen Yasan tilalle !
...dont you agree...ehhh..?
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Mullaki iski nyt semmonen juttu et eipä jaksanu ku pikkasen pyörittää starttii ja sit heitti taas mittarit "kaakkoon" ja olipa jossain vaihees kellonki nollannu.
No sain just ja just työntämäl ja starttii sahaamal käymään.
Mittasin et mopo sammuksisi virrat pois akusta 12,0V
Sit käymään tyhjäkäynnil n.1250rpm näytti 13,4V sit ku hipas kaasuun ni tipahtiki heti 12,4V eikä noussu vaik oli kuin paljon kierroksii!
Onkos nyt sitte joku jännitteensäädin mäsänä? Aika perseest jo o meinaan mul oli CBR600F2:ssa sama juttu ja Honta original parts oli semmonen 250ekuu...
Mitäs ne bussis maksaa ja läytyyks käytettyi(kestääkö nekää) tai jotai tarvikkeit?
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
böltsi
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Joulu 2004, 19:28
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja böltsi »

kyllä yasan akkujakin saa alle satkun esim.stormilla joku tarvike akku 58€.
äkkiä vaan tekonivel....about ten years...
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

böltsi kirjoitti:kyllä yasan akkujakin saa alle satkun esim.stormilla joku tarvike akku 58€.
tuskin vika on siinä akussa vaan siinä jännitteensäätimessä...
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Nii osaako joku neuvoo vai ostanko uuden laturin, akun, jännitteesäätimen ja uuden Busan :D
No ei sentää onks vinkkkii?
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

MGa kirjoitti:Nii osaako joku neuvoo vai ostanko uuden laturin, akun, jännitteesäätimen ja uuden Busan :D
No ei sentää onks vinkkkii?
Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150€ tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

jarim kirjoitti:Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150€ tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...

Jos jenkeissä ko. säädin on $140, niin mitä luultavammin ko. säädin on silloin Suomessa uutena n. 280€. :shocked:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Fastm8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Service manualista kohdasta 7-10 löytyy ohjeet tuon jännitteensäätimen tarkistamiseen. Uudella hinta lienee jossain 150€ tietymillä, veikkaisin. Ainakin jenkeissä hinta on $140. Tilausnumero 32800-33E20...

Jos jenkeissä ko. säädin on $140, niin mitä luultavammin ko. säädin on silloin Suomessa uutena n. 280€. :shocked:
Itseasiassa aika useille osille hinta on täsmännyt kun pistää vähän extraa ja muuttaa vaan dollarin merkin euroksi... ???
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Markka-aikaan jenkki hinnat sai suomi-hinnoiksi kun pisti nollan jenkkihinnan perään ja vaihtoi taallat markoiksi. Nykyään taala-hinta kerrotaan kahdella ja muutetaan euroiksi. Ko. muutos tapa on toiminut ainakin tähän astissa orig. osa hinta- tiedusteluissani aika hyvin. :offtopic:
Vastaa Viestiin