Iap-->tps - Tyypillisesti milloin vaihtuu
Jos pyörässä on 4-2-1 putkisto saattaa pienemmillä kierroksilla löytyä kohtia jossa sylinteriin jää pakokaasua joka ei poistu kovinkaan hyvin. Tällöin pyrää pitää ajaa vähän rikkaammalla ja myös lisätä ennakkoa muutamia asteita (esim 2-5 astetta).
Pintakaasun mennessä 15 tai ylitse niin bussi ei enään käy kovinkaan tasaisesti, parempi on siellä 14 pinnassa ja joskus vieläkin vähemmän.
Jos taas on lambda kiinni niin silloin se 14-14.5 on aika hyvä tavoitearvo (stoch 14.7).
Pintakaasun mennessä 15 tai ylitse niin bussi ei enään käy kovinkaan tasaisesti, parempi on siellä 14 pinnassa ja joskus vieläkin vähemmän.
Jos taas on lambda kiinni niin silloin se 14-14.5 on aika hyvä tavoitearvo (stoch 14.7).
Busaixu kirjoitti:Eli pintakaasunko kannattaa säätää ainoastaan IAP kartalta?
Yep - kuten PetriK mainitsi niin 10% jälkeen mennään vasta kaasunasentoihin (TPS kartalle).
Noissa mun logeissa kaasunasennot on luokkaa 6% ja alle silti vauhteja se 100km/h (6 vaihde ja kiekkoja se 3600+ - oma kiekkakello näyttää liki 4krpm) Eli normikeleissä ja norminopeuksissa tasakaasulla mennään IAP kartan mukaan.
moottorijarruissa sinkoaa taivaisiin eli menee rikkaalle (olettaisin). Ainakin mulla, mutta mulla on koko kartta aika säädöissä vielä. Sen nykäisyn (IAP-->TPS) sain tasoitettua ja nyt sitten säätämässä noita käyttöalueita oikeammalle AFR:lle.Busaixu kirjoitti:Minulla on 100-140 aluella pintakaasu tuolla 14 pinnassa ja muutenkin pelittää mukavasti.
Pintakaasulla pienillä nopeuksilla sählää oikein rankasti 11-15 välillä.
Mites moottorijarrutus? Minulla sinnittelee 15 hujakoilla...
Autoprojektissa muistan menneen 22... arvoihin.
Hitsi kun olisi 40 tuntia päivässä niin ehtisihän sitä tekemään tätäkin..
Kyllä se arvo lentää jonnekkin 22-30, mutta kuten sanottua niin mulla on pitkälti säätämätön kartta. Jos taas ihmettelet kommenttia "rikkaalle", niin mun oletus on että kun kone menee riittävän rikkaalle niin AFR näkyykin älyttömän laihana..Busaixu kirjoitti:Hetkinen eli mitä meinaat taivaisiin menemisellä (arvo)?
Toimiiko sinulla tuolla 100 +/- 20 nopeuksilla tasakaasulla 14-15 alueella hyvin?
Entä onko tietoa "putkivirin" alueen 40-60 kmh IAP alueesta (2-3Krpm)?
Nukkumatta pitkään alkaa myös näkyä ; )
Putkivirille ei ole tietoa - mulla on kuitenkin sekä imua että pakoa nokka-akseleineen muuteltu standardista..
Kommenttini ei edusta asiantuntemusta, mutta...
Eikös moottorijarrutuksessa polttoaine mene 0 -kaasulle ja kierrosten mukaan kartalla ollaan minimissä?
Eli mistä rikkaalle meneminen? Minulla ei ainakaan ole tarvetta polttoaineella jäähdyttä ; )
Vai näyttääkö minulla mittari virheellisesti?
Neutral limitteriin mennessä saan näkymään 22 arvon... Myös lamdan lämmettyä näyttää 22, kun kone ei käy.
Edited By Busaixu on 1242680862
Eikös moottorijarrutuksessa polttoaine mene 0 -kaasulle ja kierrosten mukaan kartalla ollaan minimissä?
Eli mistä rikkaalle meneminen? Minulla ei ainakaan ole tarvetta polttoaineella jäähdyttä ; )
Vai näyttääkö minulla mittari virheellisesti?
Neutral limitteriin mennessä saan näkymään 22 arvon... Myös lamdan lämmettyä näyttää 22, kun kone ei käy.
Edited By Busaixu on 1242680862
No kommenttini oli ehkä enemmän yleiseen kokemukseen perustuva. Omalta kohdaltani kun kartta ollut reilusti rikkaalla normiajoalueella niin on AFR:nä esiintynyt lukuja 30+ joka osoittaa että olisi laihalla - kuitenkin kartta on reilusti rikkaalla ja olen saanut takaisin alueelle pudottamalla reilusti solujen lukuja.Busaixu kirjoitti:Kommenttini ei edusta asiantuntemusta, mutta...
Eikös moottorijarrutuksessa polttoaine mene 0 -kaasulle ja kierrosten mukaan kartalla ollaan minimissä?
Eli mistä rikkaalle meneminen? Minulla ei ainakaan ole tarvetta polttoaineella jäähdyttä ; )
Vai näyttääkö minulla mittari virheellisesti?
Neutral limitteriin mennessä saan näkymään 22 arvon... Myös lamdan lämmettyä näyttää 22, kun kone ei käy.
Moottorijarrussa kuitenkin käsittääkseni mennään alipainekartan vasempaan laitaan (IAP=120) ja jotain sieltä edelleen koneeseen tarjotaan vaikka läpät on kiinni. Toki kovalla alipaineella vedetään myös ilmaa. Joten sen suhteen olen itsekkin "heikoilla jäillä" ollanko rikkaal vai laihalla.
Oikeastaan hyvänä aasinsiltana tuohon jäähdytykseen liittyen. Osaisiko kukaan sanoa paljonko moottorijarrua alueella pitäisi vielä tarjota koneelle bensaa. Eli mm täysikaasuvedon jälkeen...
Toisinaan moottorinvalmistajat pyrkivät pitämään katalysaattorin lämpimänä pumppaamalla ylimääräistä bensaa ja syöttämällä ilmaa (PAIR) pakosarjaan. Tämä saattaa olla syy siihen miksi tietyllä kierrosalueella alakerrassa ollaan rikkaalla, eli silloin kun pakovirtaus muuten olisi hidasta ja kaasu mahdollisesti myös kylmempää.
Niinpä... !!!
Teen kuten Jasa, eli pudotan itsekin, kunpa vain löytäisi alueen.
Elikäs moottorijarrutus on varmaan normi tasolla minullakin, ei pauku, muttei mene niin rikkaallekkaan että joutuisi kahvoista rutistamaan.
Oma näkemykseni liittyen moottorijarrutukseen AFR arvoilla 22 on autoprojektista, jossa on tiukkojen normien mukainen LS-7 (2007), mutta Pair ja kat puuttuu -joten ei sitä täten pidä verratakkaan.
Teen kuten Jasa, eli pudotan itsekin, kunpa vain löytäisi alueen.
Elikäs moottorijarrutus on varmaan normi tasolla minullakin, ei pauku, muttei mene niin rikkaallekkaan että joutuisi kahvoista rutistamaan.
Oma näkemykseni liittyen moottorijarrutukseen AFR arvoilla 22 on autoprojektista, jossa on tiukkojen normien mukainen LS-7 (2007), mutta Pair ja kat puuttuu -joten ei sitä täten pidä verratakkaan.
Busaixu kirjoitti:Nyt homma helpottuu melkoisesti...
Katsotteko arvot gaugedatana kartoilta pisteinä suoraan?
En ole ennen huomannutkaan miten helposti nyt näkee missä liikutaan = )
Nyt kun saisi rinnakkain IAP ja TPS kartat -onko mahdollista?
TPS / IAP karttoja en ole koskaan rinnakain viritellyt - en tiedä onnistuuko ensinkään muuten kuin kaksi EcuEditoria käyntiin, mutta oletan että sitten ei molemmilla onnistu datan vastaanotto.
Itse olen dataloggerilla (innovate) ottanut login ja sen perusteella säädellyt. Paljon kilsoja, mutta lähestyy pikkuhiljaa tavoitetta. Tyhjäkäynti aluetta olen katsonut läppärillä ja ECuEditorilla pyörä takapukilla ja hieman takajarrua tarjoillen --> näkee missä liikutaan ja minne päin ollaan menossa. Yhdessä vaiheessa oli mielessä laittaa läppäri tangolle kiinni ja tankin päälle kamera kuvaamaan ruutua missä soluissa mennään ja ajamaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Yksi huomion arvoinen asia - alakerran nypytykseen voi vaikuttaa kaikesta huolimatta tuo Syttykartta. Huomenna ajattelin tasoitella sitä ja katsoa tuloksia... tuota ehkä pitää läppärillä ja ecueditorilla tarkastella.
Tarttis miniläppärin :p tai dynon..