Jarno kirjoitti:No mulla tuo haukkaaminen on sellasta, että jos lähtökierrokset on esim. 3000rpm (saatikka enemmän), niin tuntuu että jotain hajoaa kun kytkin tarraa. Eli sitä ei voi luistattaa yhtään isommilla kierroksilla. :1087
No mutta tämähän selvensi. Sama vika rahikaisella, eli mulla sitten haukkaa ja. Joskus "lämmitelly" noita renkaita ja tosiaan siellä 3000 kiekan jälkeen siellä ei todellakaan ole luistovaraa vaan rysähtää niin että tuntuu
Syön kuitenkin puheitani sen verran, että nyt kun noilla uusilla levyillä hetki ajettu (ja tosiaan kytkinmodi tehty), niin kytkintä pystyy kuin pystyykin luistattamaan lähestulkoon kuin normaalikytkintä! Ei se siltikään yhtä hyvä ole kuin esim. vanhan i/ö:n kytkin, mutta kuitenkin...
Tänään tarkastin kytkimen, siellä oli tosiaan ne väli pultit löysällä. Ettei jopa irti, kun sormilla pyöri...
Kiristyksen jälkeen kytkimen toiminta muuttui radikaalisti paremmaksi.
Eli niitä kannattaa tarkistella vanhoista busseista.
Vanha aihe, mutta asia koskee myös kytkimen käyttäytymistä. Ostin juuri K8 Bussin jolla ajettu 0 Km (ei ole ilmeisesti testattu lainkaan?). Huomasin, kun tallissa rullailen, että vapaalla pyörä rullaa hienosti eteen ja taakse. Kun vaihdan kytkin pohjassa vaihteen ykköselle, tai mille tahansa vaihteelle on pyörää huomattavasti raskaampi rullata. Pyörää ei pysty (en uskalla, kun startti liikuttaa pyörää, ettei riku) käynnistämään esimerkiksi kun vaihteisto on kakkosella ja kytkin pohjassa. Pyörä pyrkii eteen päin erittäin rankasti, kun se on käynnissä ja vaihtaa vaihteen vapaalta ykköselle ja ykköseltä suuremmalla. Tuntuu siis siltä, kuin kytkin ei "irtoa" kunnolla. Samanlaista ongelmaa ei uudelle gixxerillä ollut, joten onkohan tämä normaalia? :1087
Meikäläisen K8:iin kun vaihdettiin uudet öljyt (bel ray) tehtaan litkujen jälkeen niin meni kyllä huonompaan suuntaan eli vaihteet menee rusahtamalla paikoilleen kun ensiasennusöljyillä meni niin pirun nätisti ettei aina edes huomannut että vaihtuiko vaihde. Hyviä kokemuksia jostain öljyistä jos täräyttäisi uudet kevväällä?!? Toinen mikä edelleenkin ottaa päähän on tuo kun ei saa ykköstä päälle kun esim seisoo vapaalla valoissa, joutuu käyttämään kytkintä kerran ylhäällä ennen kuin menee vaihde sisään ja kävipä kerran niinkin että vaihde oli mennyt paikoilleen kun vaihdenäyttö väitti vapaata ja meikäläinen täräytti kytkimen vanhasta tottumuksesta ylös sen jälkeen oppisin irroittamaan kytkimestä rauhallisesti. Olihan tästä juttua jo silloin kuin K8:sit tuli ajoon paljonkin, onkos muilla suurempia kilometrimääriä K8:lla ajaneilla vika korjaantunut jo? (minun mittarissa vasta 5500)
Jorgos kirjoitti:Meikäläisen K8:iin kun vaihdettiin uudet öljyt (bel ray) tehtaan litkujen jälkeen niin meni kyllä huonompaan suuntaan eli vaihteet menee rusahtamalla paikoilleen kun ensiasennusöljyillä meni niin pirun nätisti ettei aina edes huomannut että vaihtuiko vaihde. Hyviä kokemuksia jostain öljyistä jos täräyttäisi uudet kevväällä?!? Toinen mikä edelleenkin ottaa päähän on tuo kun ei saa ykköstä päälle kun esim seisoo vapaalla valoissa, joutuu käyttämään kytkintä kerran ylhäällä ennen kuin menee vaihde sisään ja kävipä kerran niinkin että vaihde oli mennyt paikoilleen kun vaihdenäyttö väitti vapaata ja meikäläinen täräytti kytkimen vanhasta tottumuksesta ylös sen jälkeen oppisin irroittamaan kytkimestä rauhallisesti. Olihan tästä juttua jo silloin kuin K8:sit tuli ajoon paljonkin, onkos muilla suurempia kilometrimääriä K8:lla ajaneilla vika korjaantunut jo? (minun mittarissa vasta 5500)
Hmm.. Gulfin 10-40w synteettistä olen käytellyt noissa omissa
ja kykä ja vaihteisto on toiminut hyvin.
niin ja aika edullinenkin vaihtoehto. Minun pajalta noudettuna 30e kannu...
Maailmalla olis huhua että kaikki K8 ja osa K9 busseista (ilmeisesti koskis K8 Kingejäkin) saisi jopa takasinkutsun koska kytkimen pultit löystyy? Onko joku muu kuullut asiasta?
Jenkeissä on kuulemma lähetetty tälläinen service bulletin:
MOTORCYCLE DIVISION 4-STROKE
BULLETIN GS/GSX/GSX-R NO. 199
DATE: 4/6/2009
SUBJECT: ABNORMAL CLUTCH NOISE
AFFECTED UNITS: ALL GSX1300RK8, ALL GSX1300BKK8, AND
CERTAIN GSX1300RK9 MODELS (See Affected Units on Page 2)
REFERENCE: GSX1300R SERVICE MANUAL (P/N 99500-39350-03E)
GSX1300BK SERVICE MANUAL (P/N 99500-39321-03E)
Suzuki has received field reports of a light metallic "ticking" noise coming from the clutch
cover area on the right side of GSX1300RK8-K9 and GSX1300BKK8 model motorcycles. The
noise is most distinguishable when the engine is running at idle speed. The noise occurs when
a clutch spring support bolt 1 loosens from the clutch cam 2 and allows the head of a clutch
spring bolt to come in contact with the clutch cover during engine operation. Typically, when
found on retail units this condition occurs at lower mileages.
Suzuki requires that the following procedure be completed on:
�� All new units prior to retail delivery
�� Retail units exhibiting the noise described above.
Clean the threads of the clutch spring support
bolts 1 and clutch cam 2. Apply thread lock
to the clutch spring support bolts and tighten
them to the specified torque. Install the
clutch cover using a new gasket and tighten
the cover bolts to the specified torque.
����: Thread lock cement 99000-32030
(Thread Lock Cement Super 1303 or
equivalent)
����Clutch Spring Support Bolts 23 N.m
(2.3 kgf-m, 16.5 lb-ft)
����Clutch Spring Bolts 10 N.m (1.0 kgf-m,
7.0 lb-ft)
����Clutch Cover Bolts 10 N.m (1.0 kgf-m,
7.0 lb-ft)
1
2
��
- 2/2 -
AFFECTED DEPARTMENTS:
The following departments in your dealership should be notified of this information:
⌧ Management ⌧ Service ⌧Warranty �� Sales �� Parts �� Accessories
American Suzuki Motor Corporation
Technical Service Department
Motorcycle / ATV / Scooter
Warranty Information
Warranty claims will be accepted for new units and retail units within the original warranty
period. Use the following information to submit a regular warranty claim:
Causal Part 21481-24F30
Complaint Code 26
Defect Code 48
Labor Operation GA9999
Labor Time 1.0 hrs
Affected Units
Model Specification Range
GSX1300RK8 ALL ALL
GSX1300BKK8 ALL ALL
GSX1300RK9 E-03 JS1GX72A*92102653 and before
GSX1300RK9 E-33 JS1GX72A*92104270 and before
"Epäjärjestys on sana, jonka olemme keksineet kuvaamaan järjestystä, jota emme ymmärrä."
Snowman kirjoitti:Taasko Recall kutsu..mihin Suskan laadunvalvonta on ulkoistettu??
No vielä recall kuitenkin huhua ja tossa bulletinissakin vaan uusien ja niiden mitkä pitää metakkaa tarkistaminen... Itellä ei ainakaan mitään vaikeuksia ollut, liekö kellään täälllä???
"Epäjärjestys on sana, jonka olemme keksineet kuvaamaan järjestystä, jota emme ymmärrä."
ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmaa mutta jos enempi ajettuna tulee. nyt 9000km mittarissa. toivottavasti ei tulisi recall kutsua mutta toki on parempi että tulee jos ongelma on oikea.
Mun on vaikea uskoa, ettei tuolta valu öljyt ulos, jos ton kannen avaa. Vääntäkäähän nyt mulla rautalangasta miksi ei valu?
Ei pysty antaan liikkeelle lähtiessä korkeita kierroksia, kun haukkaa sen verran miehekkäästi. Ajattelin kiristellä noin mahdollisesti löysällä olevat pultit, mutta jotenkin vaikee tosiaa uskoa, ettei tuolta tule öljyt pihalle. Viittis taas vaihtaakaan, kun just viikko takaperin vaihdoin.