Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Kisko oli mallina, kun kävin ostamassa ne liittimet.
Hyvin menivät paikoilleen. Kyseinen kartiokierre oli tuttu MTP:n myyjille.
Laitoin kierteisiin lisäksi vielä Loctiten hydrauliikkatiivisteliimaa.
Asensin suuttimet paikoilleen ja kiinnitin kiskon ruiskurunkoihin. Paineilmalla testailin, näytti siltä, ettei vuoda 6bar paineella.
Bensansyötön laitan keskiliittimestä 8mm letkulla, päätyreikiin laitoin sulkutulpat.

Tässä mainos: http://www.mtp-hydrauliikka.fi/etusivu/
208 whp / 168 Nm
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Joke kirjoitti:Kisko oli mallina, kun kävin ostamassa ne liittimet.
Hyvin menivät paikoilleen. Kyseinen kartiokierre oli tuttu MTP:n myyjille.
Laitoin kierteisiin lisäksi vielä Loctiten hydrauliikkatiivisteliimaa.
Asensin suuttimet paikoilleen ja kiinnitin kiskon ruiskurunkoihin. Paineilmalla testailin, näytti siltä, ettei vuoda 6bar paineella.
Bensansyötön laitan keskiliittimestä 8mm letkulla, päätyreikiin laitoin sulkutulpat.

Tässä mainos: http://www.mtp-hydrauliikka.fi/etusivu/
Pienten hae, vaihda, nouda, vaihda, modifioi propleemojen jälkeen tosi on jotta Taxi 911 1580cc hönkäisi tänään ensi savut ja toivotaan myötätuulta lauantain penkinpainajaisiin.. toki double gas jää vielä myöhemmäksi penkityksen suhteen vuan etiäpäin sano Mannerheim!
Avatar
busajasa
Viestit: 890
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Rhe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja busajasa »

Jouniri kirjoitti:
Joke kirjoitti:Kisko oli mallina, kun kävin ostamassa ne liittimet.
Hyvin menivät paikoilleen. Kyseinen kartiokierre oli tuttu MTP:n myyjille.
Laitoin kierteisiin lisäksi vielä Loctiten hydrauliikkatiivisteliimaa.
Asensin suuttimet paikoilleen ja kiinnitin kiskon ruiskurunkoihin. Paineilmalla testailin, näytti siltä, ettei vuoda 6bar paineella.
Bensansyötön laitan keskiliittimestä 8mm letkulla, päätyreikiin laitoin sulkutulpat.

Tässä mainos: http://www.mtp-hydrauliikka.fi/etusivu/

Pienten hae, vaihda, nouda, vaihda, modifioi propleemojen jälkeen tosi on jotta Taxi 911 1580cc hönkäisi tänään ensi savut ja toivotaan myötätuulta lauantain penkinpainajaisiin.. toki double gas jää vielä myöhemmäksi penkityksen suhteen vuan etiäpäin sano Mannerheim!

way to go TFM!! :pomppu: :turbobusa: :rocket
--JaSa
TFM
Valkkari / Tunned by TT-motorsport / 350++km/h
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

busajasa kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:
Joke kirjoitti:Kisko oli mallina, kun kävin ostamassa ne liittimet.
Hyvin menivät paikoilleen. Kyseinen kartiokierre oli tuttu MTP:n myyjille.
Laitoin kierteisiin lisäksi vielä Loctiten hydrauliikkatiivisteliimaa.
Asensin suuttimet paikoilleen ja kiinnitin kiskon ruiskurunkoihin. Paineilmalla testailin, näytti siltä, ettei vuoda 6bar paineella.
Bensansyötön laitan keskiliittimestä 8mm letkulla, päätyreikiin laitoin sulkutulpat.

Tässä mainos: http://www.mtp-hydrauliikka.fi/etusivu/

Pienten hae, vaihda, nouda, vaihda, modifioi propleemojen jälkeen tosi on jotta Taxi 911 1580cc hönkäisi tänään ensi savut ja toivotaan myötätuulta lauantain penkinpainajaisiin.. toki double gas jää vielä myöhemmäksi penkityksen suhteen vuan etiäpäin sano Mannerheim!

way to go TFM!! :pomppu: :turbobusa: :rocket



http://www.teamforcemajor.com/blog/default.asp




Edited By Jouniri on 1237798319
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

:apua:
Minkälaisia puristuspaineita olette mitannut moottoreista?

TFM:ssä painetta oli niin, että mittarista loppui lukemat. 20+ bar siis. Tosin 24V startti lienee osaltaan vähän lisää lukemia, mutta kuitenkin paljolta tuntuu.
Avatar
Joke
Viestit: 145
Liittynyt: 03 Loka 2005, 17:20
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Joke »

Oliko sama 20bar kaikissa sylintereissä?
:shocked:
Kovalta tuntuu painelukema. Itsellä on kone on 13:1 puristussuhteella ja kun läpimänä mittasin, niin n. 13-13,5 bar
mittari näytti.
208 whp / 168 Nm
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Joke kirjoitti:Oliko sama 20bar kaikissa sylintereissä?
:shocked:
Kovalta tuntuu painelukema. Itsellä on kone on 13:1 puristussuhteella ja kun läpimänä mittasin, niin n. 13-13,5 bar
mittari näytti.
Joo, kaikissa pytyissä mittari pohjaan. Tarvis vissiin tarkistaa mittarikin...
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

tenhulttio kirjoitti:
Joke kirjoitti:Oliko sama 20bar kaikissa sylintereissä?
:shocked:
Kovalta tuntuu painelukema. Itsellä on kone on 13:1 puristussuhteella ja kun läpimänä mittasin, niin n. 13-13,5 bar
mittari näytti.

Joo, kaikissa pytyissä mittari pohjaan. Tarvis vissiin tarkistaa mittarikin...
Pitäähän sitä painetta ollakin uudessa koneessa, mulla itsellä lauantai-maanantai oli paineet lähellä kahtasataa ja hyvin sykkii eli jari tilannut mulle uudet jäykemmät jouset+uudet massa ja välilevyt ja sit ei muuta kun kovaa ajoa.

Musta tuntuu diagnoosi sanoo:

-kytkin kävi liian kuumana= pito huononee
-öljy merkin vaihto=pito huononee
-orkkis jouset=anto periksi
-hitsattu käikäle=?
-237/211(vapari)+n.60/?=300/??= oli kovasti liikaa tolle kykälle
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Asiasta kolmanteen... missähän mahtaa orkkis kannen pulttien kestoraja tulla vastaan?



Edited By Jouniri on 1237891420
RHead
Site Admin
Viestit: 1345
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:19
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RHead »

Jouniri kirjoitti:Asiasta kolmanteen... missähän mahtaa orkkis kannen pulttien kestoraja tulla vastaan?
Elä nyt rupee tuolle linjalle..

"Mitä minä sanoin"
:tapu:
Kaikenkarvainen sekatyöläinen..
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Jouniri kirjoitti:-hitsattu käikäle=?
Pahus kun olisi tämä asia tullut aiemmin mieleen. Onko teillä hitsattu mihin asentoon - pohjalle vai pintatasolle ?

Brockin valmiissa kekäleessä on huomioitu se että pinta ei nouse ja siten siinä riittää tavallaan pienemmät jouset ja kun on tottunut sellaiseen niin ei edes ajattele tätä toista vaihtoehtoa.

Se alkuperäinen kytkinhän nostaa hieman pakan "kantta" ylemmäs kun siihen osuu vääntöä. Eli syntyy se luistoefekti moottorijarrutuksessa ja lähdössä. Nyt jos kytkimen hitsausmodin tekee niin että se ei osu alimpaan asentoon niin silloin muutos täytyy tietysti kompensoida jousilla/prikoilla tai modin lopputulos on luistavampi mutta täsmällisempi kytkin.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

PetriK kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:-hitsattu käikäle=?

Pahus kun olisi tämä asia tullut aiemmin mieleen. Onko teillä hitsattu mihin asentoon - pohjalle vai pintatasolle ?

Brockin valmiissa kekäleessä on huomioitu se että pinta ei nouse ja siten siinä riittää tavallaan pienemmät jouset ja kun on tottunut sellaiseen niin ei edes ajattele tätä toista vaihtoehtoa.

Se alkuperäinen kytkinhän nostaa hieman pakan "kantta" ylemmäs kun siihen osuu vääntöä. Eli syntyy se luistoefekti moottorijarrutuksessa ja lähdössä. Nyt jos kytkimen hitsausmodin tekee niin että se ei osu alimpaan asentoon niin silloin muutos täytyy tietysti kompensoida jousilla/prikoilla tai modin lopputulos on luistavampi mutta täsmällisempi kytkin.
Hulttio tietää kun modasikin, siis huhuu hulttio?
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

PetriK kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:-hitsattu käikäle=?

Pahus kun olisi tämä asia tullut aiemmin mieleen. Onko teillä hitsattu mihin asentoon - pohjalle vai pintatasolle ?

Brockin valmiissa kekäleessä on huomioitu se että pinta ei nouse ja siten siinä riittää tavallaan pienemmät jouset ja kun on tottunut sellaiseen niin ei edes ajattele tätä toista vaihtoehtoa.

Se alkuperäinen kytkinhän nostaa hieman pakan "kantta" ylemmäs kun siihen osuu vääntöä. Eli syntyy se luistoefekti moottorijarrutuksessa ja lähdössä. Nyt jos kytkimen hitsausmodin tekee niin että se ei osu alimpaan asentoon niin silloin muutos täytyy tietysti kompensoida jousilla/prikoilla tai modin lopputulos on luistavampi mutta täsmällisempi kytkin.

No se keskiosa (=sisäosa) on kiinteästi mutterilla kiinni vaihteiston ykkösakselissa. Ulko-osa (johon jousipultit ruuvataan) on hitsattu ns luistoasentoon, eli niin ulos/lähellekytkinkoppaa kun menee.

Tuo toimii kyllä päinvastoin kun selitit. Eli vakiona ollaan aina ns luistomodissa, mutta kun tulee vääntöä vetäistään kytkinpakkaa kiinni (ulko-osa pyrkii liikkumaan moottorin keskilinjaa kohti -> kytkinjouset menee läjään).
Siksi ne vakiojouset on niin löysät, että kytkin luistais ilman vedätystä.
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

tenhulttio kirjoitti:
PetriK kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:-hitsattu käikäle=?

Pahus kun olisi tämä asia tullut aiemmin mieleen. Onko teillä hitsattu mihin asentoon - pohjalle vai pintatasolle ?

Brockin valmiissa kekäleessä on huomioitu se että pinta ei nouse ja siten siinä riittää tavallaan pienemmät jouset ja kun on tottunut sellaiseen niin ei edes ajattele tätä toista vaihtoehtoa.

Se alkuperäinen kytkinhän nostaa hieman pakan "kantta" ylemmäs kun siihen osuu vääntöä. Eli syntyy se luistoefekti moottorijarrutuksessa ja lähdössä. Nyt jos kytkimen hitsausmodin tekee niin että se ei osu alimpaan asentoon niin silloin muutos täytyy tietysti kompensoida jousilla/prikoilla tai modin lopputulos on luistavampi mutta täsmällisempi kytkin.

No se keskiosa (=sisäosa) on kiinteästi mutterilla kiinni vaihteiston ykkösakselissa. Ulko-osa (johon jousipultit ruuvataan) on hitsattu ns luistoasentoon, eli niin ulos/lähellekytkinkoppaa kun menee.

Tuo toimii kyllä päinvastoin kun selitit. Eli vakiona ollaan aina ns luistomodissa, mutta kun tulee vääntöä vetäistään kytkinpakkaa kiinni (ulko-osa pyrkii liikkumaan moottorin keskilinjaa kohti -> kytkinjouset menee läjään).
Siksi ne vakiojouset on niin löysät, että kytkin luistais ilman vedätystä.


Juuri näin.
Ja busan vakio käikäleessä ei ole ramppia toiseen suuntaan, eli ei avaa kytkintä moottorijarrutuksessa, niinkuin "luistokytkimet" rr mopoissa.
Tosin ei se silloin vedätä kytkintä kiinnikään.

Eli veto päällä puristetaan jousia kasaan.
Moottorijarrussa ei puristeta jousia kasaan, mutta ei kyllä avatakkaan.

Onneksi kytkin on vain mekaniikkaa . . .




Edited By Kekku on 1237920441
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

tenhulttio kirjoitti:Tuo toimii kyllä päinvastoin kun selitit. Eli vakiona ollaan aina ns luistomodissa, mutta kun tulee vääntöä vetäistään kytkinpakkaa kiinni (ulko-osa pyrkii liikkumaan moottorin keskilinjaa kohti -> kytkinjouset menee läjään).
Siksi ne vakiojouset on niin löysät, että kytkin luistais ilman vedätystä.
Oikeassa olet toimintaperiaatteen suhteen mietinkin kun olin kirjoittanut että nyt varmaan meni jotain pieleen - mutta tuota en ihan heti vielä osta että modauksen jälkeen jousitarve on pienempi, tästä on toisenlainen muistikuva.

Täytyisi etsiä jostain mokkula nähtäville niin muistuisi mieleen. Siitä on varmaan kohta pari vuotta kun sitä on viimeksi katsellut...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Vastaa Viestiin