Jäähdytinneste?

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Minkälaista pannaan? Kun on olemassa tätä ns. vihreää ja punaista nestettä. Punainenhan on ilmeisesti alumiiniosille parempaa. Alkuperäinen näyttää kuitenkin olevan väriltään vihreää .. ja eri nesteitä ei saa sekottaa keskenään? :apua:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Juu, ei saa sekoittaa keskenään. Punainen on tosiaankin parempaa, joten sitä kannattaa laitaa ja vieläpä "plandattuna" tislattuun veteen.
Kunnon huuhtelu jäähdytysjärjestelmälle on syytä tehdä ennen kuin laittaa uudet nesteet.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Eli vanhat nesteet pois ja puhdasta vettä pariin kertaan läpi? Miksihän lie sitten vihreää tuo alkuperäinen neste?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

jarim kirjoitti:Eli vanhat nesteet pois ja puhdasta vettä pariin kertaan läpi? Miksihän lie sitten vihreää tuo alkuperäinen neste?

Halvempaa. Fundeeraas mikä merkitys on vaikkapa kun Suitsan tehdas sylkee miljoona mopoa ulos jos joku materiaali on euron halvempaa kuin toinen... ???
Punaisen nesteen vaihtovälisuosituskin on pidempi kuin perinteisen, voipi tuplata alkuperäisen 2 vuoden välin.
Club 100 m/s
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Hohoo, tulipa söpön väriset nesteet. :) Vaaleenpunaista, niinku karamellivärillä ois värjätty. :laugh:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Niimpä, aina pitää olla jotain .... "herkkää", raa'an voiman vastapainona. Vai miten se nyt meni. :p :D
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

Mistäkäs ootte tuota "parempaa" nestettä ostellut, onko rätkäkaupat ainoita paikkoja?
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

purzzi kirjoitti:Mistäkäs ootte tuota "parempaa" nestettä ostellut, onko rätkäkaupat ainoita paikkoja?

Huoltsikoilta ja varaosaliikkeistä löytyy jos on asiallisesti varustettu putiikki. Jollei niin saanevat tilaamalla. Kysy 'pitkän vaihtovälin jäähdytinnestettä'.
Club 100 m/s
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

Täytyypi mennä kyselemään...kiitos! :bowdown:
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

Kävin Harakiri liikkeessä kattelemassa (osto aikeissa) tuota punasta nestettä...olihan sitä siellä,mutta myyjäpä ei myynyt ko. ainetta,sano ettei sitä saa sinne laittaa missään tapauksessa...suoraa syytä ei kertonut,mutta kertoi että sitä saa laittaa vain sellaisiin moottoreihin joihin valmistaja ko. litkua määrää... ???
En tiie sit,mut kait se on vihreessä pysyttävä,niin ei tarvitse tuota jäähd.järm.puhdistella/huuhtoa... :)
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Olipas asiantunteva myyjä. :thumndown Kyllähän ko. punaista nestettä voi laittaa ja on jopa suositeltavaa laittaa Busaan. Ko. neste on nimenomaan kehitetty "alumiinikoneille", ja pitemmille vaihtoväleille. Se miksi siellä alunperin on tehtaalta lähtiessä virheät eli ne ns. perinteiset nesteet on tehtaalle kustannus kysymys. Myöskin tuo "punaisen" nesteen saatavuus voi olla vielä monin paikoin vähän heikkoa.

Ko. nestettä ei siis saa lisätä/sotkea virheään/siniseen nesteeseen, eikä päin vastoin. Mikäli näin tekee, niin tuloksena on "kaurapuuroa". :p Eli järjestelmän huuhtelu ja uuden tyyppiset nesteet sisään ja hyvin toimii. :thumbup:
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Hienot vaaleanpunaiset nesteet onpi allekirjoittaneella edelleen ja hyvin pelaa! Hieno avatar sulla Fastm8 muuten! :laugh:
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
77-1112780087

Viesti Kirjoittaja 77-1112780087 »

Itse vaihdoin pari vuotta sitten punaiseen, eikä probleemia ole ollut:)

Punaisessa ei ole silikaattia eli hiekkaa, joka on siellä järjestelmää puhdistaakseen. Joissain koneissa on muovinen vesipumpun siipi, eikä se kestä muuta kuin silikaattivapaata
(?). En ole tosin kuullut yhtään varmaa vikaantumista.

Pidemmästä vaihtovälistä en ollut kuullut.

Suositusten mukaan pelaa tietysti varman päälle.
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

"Punaisella" nesteellä suositeltu vaihtoväli on 3-4 vuotta, kun perinteisillä vastaava on 2 vuotta.
112-1168023213

Viesti Kirjoittaja 112-1168023213 »

Nyt kun ohjekirja on 50km päässä niin pitää kysyä, että paljonko tuota litkua tuonne jäähdyttimeen menee kun pitäisi ne vaihtaa tässä keväällä omaan prätkään... Ja sitten se "pesu" sana joka oon täällä pariin kertaan tullut ilmi jos aikoo punaista laittaa, eli miten se pesu tapahtuu?!? Vettä sisään ja kone käymään?!?! Mistäs kohtaa noi vanhat litkut kannattaa ottaa pois, vasemmalta alhaalta jostain letkusta?
Vastaa Viestiin