Polttoainekulutuksen tietojen päivitys

116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

Ekan sukupolven busan ecu päivittelee polttoaineen kulutuksen tietoja melkoisen harvoin. Ainakin minulle on tullut tällainen mielikuva.

Pystyisiköhän tuota mitenkään itse muuttamaan? Vai meneekö prossun kaikki teho polttoaineen suihkutuksen hienosäätöön? :D

Ei kai toi muutostyö vaikeaa olisi: assykoodiin vähän muutoksia ja uusi koodi sisään?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

ECUeditor:ssa on ominaisuus millä voit muuttaa polttoaineenkulutusta jos olet säätänyt pyörää laihemmalle tai rikkaammalle niin että se vaikuttaa kulutukseen.

Itse kulutus lasketaan mittaristossa. ECU lähettää lämpömittari- ja vikakooditietojen yhteydessä myös injektorien aukioloaikaan liittyvät luvut. Mittaristo sitten laskee nopeustiedon perusteella kulutuslukeman yms.

Mittariston koodia ei vielä kukaan olekaan avannut ;-)
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
janne
Viestit: 661
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 21:19
Paikkakunta: Lohtaja

Viesti Kirjoittaja janne »

mitä väliä mitä harraste kampe kuluttaa, tankataan kun on tarve :oho: tämä on vain mun mielipide, meikäläisellä jo vanha busa ja vie n.5-6 l./100km. ei mielestäni paha kun kulkee ja kukkuu noin niinku vakioks. totta helevatussa tota kulutusta saa lisättyä(virittää) mut seki maksaa ja ne pikku kilkeet nekin maksaa ja niillä kilkkeillä saa monta litraa löpöö :;): meni vähä :thumbdown: sori



Edited By janne on 1218564943
9.925/230 :p
Member of team Jukkis
SM 6. (SB) 2010
SM 4. (SB) 2011
SM ?. (SB) 2012
SM 7. (sGB) 2014
Avatar
jummijammi
Viestit: 300
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 23:27
Paikkakunta: pohojammaa

Viesti Kirjoittaja jummijammi »

janne kirjoitti:mitä väliä mitä harraste kampe kuluttaa, tankataan kun on tarve :oho: tämä on vain mun mielipide, meikäläisellä jo vanha busa ja vie n.5-6 l./100km. ei mielestäni paha kun kulkee ja kukkuu noin niinku vakioks. totta helevatussa tota kulutusta saa lisättyä(virittää) mut seki maksaa ja ne pikku kilkeet nekin maksaa ja niillä kilkkeillä saa monta litraa löpöö :;): meni vähä :thumbdown: sori
Ookko ottanu lomakaljan? :p :oho:
181,25 MPH KLUPI Himanka :D............... 10,1/222
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

Kokeileppa nollata trippi ja sit seuraat kulutusmittaria..... aika nopeesti lukemat päivittyy...
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

kajbusa kirjoitti:Kokeileppa nollata trippi ja sit seuraat kulutusmittaria..... aika nopeesti lukemat päivittyy...
Ai se alkaa vasta sitten päivittyä? No tuohan on kyllä sitten suunnitteluvirhe. Kyllä kulutusmittarin pitäisi päivittyä lähes reaaliajassa.
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

PetriK kirjoitti:Itse kulutus lasketaan mittaristossa. ECU lähettää lämpömittari- ja vikakooditietojen yhteydessä myös injektorien aukioloaikaan liittyvät luvut. Mittaristo sitten laskee nopeustiedon perusteella kulutuslukeman yms.

Mittariston koodia ei vielä kukaan olekaan avannut ;-)
Olisko toi koodin purku paha nakki? :) Kiinnostusta kyllä olisi alkaa väsätä sitä. Homma varmaan on tehty niin, että ajan y jälkeen kutsutaan aliohjelmaa x, joka päivittää tiedon näyttöön?
116-1117441574

Viesti Kirjoittaja 116-1117441574 »

janne kirjoitti:mitä väliä mitä harraste kampe kuluttaa, tankataan kun on tarve :oho: tämä on vain mun mielipide, meikäläisellä jo vanha busa ja vie n.5-6 l./100km. ei mielestäni paha kun kulkee ja kukkuu noin niinku vakioks. totta helevatussa tota kulutusta saa lisättyä(virittää) mut seki maksaa ja ne pikku kilkeet nekin maksaa ja niillä kilkkeillä saa monta litraa löpöö :;): meni vähä :thumbdown: sori
Ei sillä kulutuksella niin väliä, mutta huonosti suunniteltu softakoodi harmittaa. :D
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

tuomask kirjoitti:
kajbusa kirjoitti:Kokeileppa nollata trippi ja sit seuraat kulutusmittaria..... aika nopeesti lukemat päivittyy...

Ai se alkaa vasta sitten päivittyä? No tuohan on kyllä sitten suunnitteluvirhe. Kyllä kulutusmittarin pitäisi päivittyä lähes reaaliajassa.
Kyllä se päivittää sitä kokoajan, mutta tuolla systeemillä näät "päivitysnopeuden"...

Eihän kulustus lukemat paljon muutu jos ajelet suht saman tyylistä ajoa kokoajan..... pysyy se n.6l maailman tappiin saakka mittarissa
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Se mittaa keskikulutusta siltä kilometrimäärältä mikä tripissä on. Noin kait sen pitäisikin toimia vai kuinka? Hetkellisen kulutuksen näytöt on sitten erikseen mitä Busasta ei löydy.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. toi on keskikulutus mittari, tarkoitettu tankkaus välin kulutuksen mittaukseen. Hetkellisen kulutuksen mittaria tosta tuskin ihan helposti saa tehtyä ja mielestäni busan kulutus on sillä tasolla ettei tommosta hetkellisen kulutuksen mittaria tarvita.
Avatar
busapappa2
Viestit: 1205
Liittynyt: 12 Syys 2006, 21:28
Paikkakunta: Missä millonkin huvittaa olla .

Viesti Kirjoittaja busapappa2 »

Juu EN ole kaivannut kulutusmittaria, koska K8 sitä ei oo . Simppelimpi käyttää trippejä, kun on vaan NE !

Jonkimmoisen kulutus recordin taisin tehä OMALLA kohallani K8 :lla, eli n. 280km / 12L sekuli ajoo ja kun tankkasin niin calgulaattörin mukkaan oli vienynnä 4,28L satosella . Joskin mähän en kaaheesyi revittele "Koskaan" :laugh: :;):




Edited By busapappa2 on 1218611451
Muista ELÄÄ Tänään, Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä . Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa ! Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

No siitä vaan avaamaan mittaristoa ja tutkimaan että mikä prosessoris siellä on ja miten koodin saa ulos siitä mittarista... ;-). Itsellä tuohon ei riitä kiinnostusta.

Hetkellinen kulutus tulee ulos ECU:sta mittaristoon reaaliajassa joten joku näppärä voi tuon datan kaapata ja rakentaa kulutusmittarin. Kyseessä on TTL tasoinen n7000bps signaali johon tulee 8 tavua + checksum muutaman kymmenen millisekunnin välein. Kaksi viimeistä tavua ennen check sum:mia ovat kulutusluvut. Näillä ohjeilla pääsee hyvin alkuun jos haluaa jotain tuollaista rakennella.

Itsellä mielenkiinto tällä hetkellä on tuossa Jasan kanssa työn alla olevassa shifterisoftassa suoraan ECU:uun. Se jos saadaan toimimaan niin erilaiset solenoidin ohjaukset, mm. vaihdekohtainen boost control tai ilokaasun ohjaus on sen jälkeen helppo toteuttaa jos löytyy tekijöitä.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
toimeve
Viestit: 2616
Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toimeve »

...hienoa lukea kun itte en tajua mithän näistä...siis lukemastanikhan... :respekt:
SMR

322,39 kmh 2017 Kauhava

Pienen pojan elämää!

**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Avatar
kajbusa
Viestit: 694
Liittynyt: 27 Loka 2004, 12:00

Viesti Kirjoittaja kajbusa »

toimeve kirjoitti:...hienoa lukea kun itte en tajua mithän näistä...siis lukemastanikhan... :respekt:
Juu näin on!!! ei hajuakaan mistään bitteistä yms..... muuten kyllä, mutta tarttes nähdä livenä ne bitit ja ampeerit...

:D :D :D
Hayabusa 1300R TURBO -05

+200mph CLUB FINLAND (= 200metriä puolessa tunnissa)
Vastaa Viestiin