Jousituksen säädöt?
- toimeve
- Viestit: 2616
- Liittynyt: 22 Elo 2006, 18:22
- Paikkakunta: Sodankylä, 1.1.2007 alkaen Jämsä
- Viesti:
Löyty tämmönen vanha ketju, kun nyt olen askaroinu noitten jousitusten säätöjen kans ennen tuota Norjan reissua (kaks päällä ja matkatavaroita liki 30kg...eli paukku suositeltu max kuorma pyörälle jonku verran yli ).
No, takapään esijännityksen vejin kohtuu tiukalle, elikkäs ajotuntuma kaks päällä mukava myös möykkysillä teillä. Yksin ajaessa pittää nyt pehmentää kun potkii jonnin verran takasin - ja keulii meleko heleposti palautusta kiristin pari napsahusta, jotka palautin yksin ajhon, mutta pitänee löysätä vielä hieman enemmän, testaan/sääjän iltasella normiajossa tuon ittelleni mukavantuntuseksi. Muita säätöjä en taakse teheny.
Etupään esijännityksen kiristin siten, että kolme rengasta näky...putken alapäästä sishänmenot 8 napsahusta auki ja yläpäästä ulosjoustot kaksi napsua auki (siis kun väännät myötäpäivhän täysin kiini niin siitä laskettuna kaksi napsahusta auki). Toimi minusta hienosti reilulla kuormalla kaksi päällä tosi jouhevasti myös möykkyteillä, joita Norjassa riitti kun pikkuteitä päästelimmä!
Ilmanpainhet lisäksi pikkasen päälle kolmessa.
Mutta mitenkäs nuo toimi yksin ajaessa reissun jälkhen?
- takapää "potki" takasin kuten jo mainittin
- etupää noilla säävöillä löi jonku verran käsille töyssyissä, mutta oli tosi tunnokas ja kevyt kääntää ympyröissä (kiertoliittymissä) ja mutkissa, tykkäsin
Sääjin etupään perussäätöihin ja eilisiltasen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkhen sääjän tännään takasin tiukemmaksi; yksinkertasesti aliohjas niin paljon ja oli tosi raskhan tuntonen muutenki...ainaki itte tykkään enemmän kevyestä keulasta käännellä, varsinki kun en nyt limiitillä aja radalla, jolloin kevyestä keulasta vois tulla toisenlaisia ongelmia.
Takapäätä sääjän tännään takasin löysemmäksi (vaikka keuliminen tuntuki hetken mukavalta kun sitä ei aikasemmin ollu tuo pyörä teheny noin herkästi), mutta jätän silti tiukemmalle kuin nuo perussääjöt...johtuu osin tietysti myös omasta 100kg painosta ajokamphet päällä. Painhet tiputin jo eilen takasin 2,9 killoon.
Noilla ulos- ja sishänjoustojen napsahuksilla myös normiajossa tuntuu olevan merkitystä, ja nyt kun noita on vähän käpistelly, niin seuraavalla ratasessiolla varmasti tullee sääjettyä paikanpäällä ja testailtua ittelle mukavimmat ja sopivimmat muutamien kierrosten aikana.
Suosittelen koittamhan. Valtava ero pehmiällä ja vähän tiukemmalla pyörällä joustojen puolesta ajella. Itteasiassa isompi kuin uskalsin ees oottaa.
edit: ja etupään jarrutustuntuma kovemmalla jousituksella tuntu ittestäni paaaaaljon mukavammalta ja tunnokhammalta kuin perussääjöillä (jotka mielestäni vähän liian löysät, tietysti voi johtua myös etuputkien öljyistä joita en ole vaihtanu kun ei ole vuotanukhan stefat yms yms...se on ens talven juttu huollattaa net)
Edited By toimeve on 1217939391
No, takapään esijännityksen vejin kohtuu tiukalle, elikkäs ajotuntuma kaks päällä mukava myös möykkysillä teillä. Yksin ajaessa pittää nyt pehmentää kun potkii jonnin verran takasin - ja keulii meleko heleposti palautusta kiristin pari napsahusta, jotka palautin yksin ajhon, mutta pitänee löysätä vielä hieman enemmän, testaan/sääjän iltasella normiajossa tuon ittelleni mukavantuntuseksi. Muita säätöjä en taakse teheny.
Etupään esijännityksen kiristin siten, että kolme rengasta näky...putken alapäästä sishänmenot 8 napsahusta auki ja yläpäästä ulosjoustot kaksi napsua auki (siis kun väännät myötäpäivhän täysin kiini niin siitä laskettuna kaksi napsahusta auki). Toimi minusta hienosti reilulla kuormalla kaksi päällä tosi jouhevasti myös möykkyteillä, joita Norjassa riitti kun pikkuteitä päästelimmä!
Ilmanpainhet lisäksi pikkasen päälle kolmessa.
Mutta mitenkäs nuo toimi yksin ajaessa reissun jälkhen?
- takapää "potki" takasin kuten jo mainittin
- etupää noilla säävöillä löi jonku verran käsille töyssyissä, mutta oli tosi tunnokas ja kevyt kääntää ympyröissä (kiertoliittymissä) ja mutkissa, tykkäsin
Sääjin etupään perussäätöihin ja eilisiltasen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkhen sääjän tännään takasin tiukemmaksi; yksinkertasesti aliohjas niin paljon ja oli tosi raskhan tuntonen muutenki...ainaki itte tykkään enemmän kevyestä keulasta käännellä, varsinki kun en nyt limiitillä aja radalla, jolloin kevyestä keulasta vois tulla toisenlaisia ongelmia.
Takapäätä sääjän tännään takasin löysemmäksi (vaikka keuliminen tuntuki hetken mukavalta kun sitä ei aikasemmin ollu tuo pyörä teheny noin herkästi), mutta jätän silti tiukemmalle kuin nuo perussääjöt...johtuu osin tietysti myös omasta 100kg painosta ajokamphet päällä. Painhet tiputin jo eilen takasin 2,9 killoon.
Noilla ulos- ja sishänjoustojen napsahuksilla myös normiajossa tuntuu olevan merkitystä, ja nyt kun noita on vähän käpistelly, niin seuraavalla ratasessiolla varmasti tullee sääjettyä paikanpäällä ja testailtua ittelle mukavimmat ja sopivimmat muutamien kierrosten aikana.
Suosittelen koittamhan. Valtava ero pehmiällä ja vähän tiukemmalla pyörällä joustojen puolesta ajella. Itteasiassa isompi kuin uskalsin ees oottaa.
edit: ja etupään jarrutustuntuma kovemmalla jousituksella tuntu ittestäni paaaaaljon mukavammalta ja tunnokhammalta kuin perussääjöillä (jotka mielestäni vähän liian löysät, tietysti voi johtua myös etuputkien öljyistä joita en ole vaihtanu kun ei ole vuotanukhan stefat yms yms...se on ens talven juttu huollattaa net)
Edited By toimeve on 1217939391
SMR
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
322,39 kmh 2017 Kauhava
Pienen pojan elämää!
**********
Miehen voi saada pois Lapista,
mutta Lappia ei saa pois miehestä.
-LORDI-
Busan etujousien esijännitys saa olla jo yli 60kg kuskilla täysillä, eli aivan liian pehmeet vieterit ja varsinkin meillä 100kg busanisteilla. Ei saa säädettyä uppoumaa sopivaksi, vaan makaa liian alhaalla kuskilla ja ilman(ei riittävästi sisäänjoustoa jäljellä). Jäykemmät jouset auttaa, jotta pääsee säätöalueelle.
Edellytys kunnollliselle etupään toiminnnalle on, että ensin pitää saada uppoumat oikeiksi ja sen jälkeen hakea iskarin säädöillä sopivat vaimennukset kulloiseenkin käyttöön.
Jos stefanvaihtoa suunnittelet, jousien päivitys Öhlins, HyperPro tai vast. jäykempi vaihtoehto, tietenkin samalla oikea öljy sisään.
Edellytys kunnollliselle etupään toiminnnalle on, että ensin pitää saada uppoumat oikeiksi ja sen jälkeen hakea iskarin säädöillä sopivat vaimennukset kulloiseenkin käyttöön.
Jos stefanvaihtoa suunnittelet, jousien päivitys Öhlins, HyperPro tai vast. jäykempi vaihtoehto, tietenkin samalla oikea öljy sisään.
SMR - team
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar