Busan takarunko

Tyyppiviat, akuutit häiriöt sekä kommentteja huolloista
116-1086727113

Viesti Kirjoittaja 116-1086727113 »

Onko uudemmissa vuosimalleissa "takarunko" vaihdettu teräksiseen, kun kuulemma se alkuperäinen alumiininen ei ole kestänyt? Huomaako tuon rungon väsyneen esim. siitä jos perä on vinossa/notkahtanut?
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Olikohan se nyt että 2001-mallista eteenpäin on teräksinen häkki vakiona......1999-2000 on vielä alumiininen.
Murtumisen väsymisen tai muun selaisen kaiketi näkee taipumana.....
116-1086727113

Viesti Kirjoittaja 116-1086727113 »

Agostini kirjoitti:Olikohan se nyt että 2001-mallista eteenpäin on teräksinen häkki vakiona......1999-2000 on vielä alumiininen.
Murtumisen väsymisen tai muun selaisen kaiketi näkee taipumana.....
Kiitos vastauksesta. Ei varmaan ole kivaa jos perä notkahtaa matkustajan alta pois...
Avatar
jokkebusa
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Touko 2004, 21:39
Paikkakunta: miilupolku 6 28450 ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkebusa »

toi takahäkkyrä tietääkseni murtuu poikki aina vain siitä yhestä kohdasta, eli yläkiinnikkekorvien takaa. tuskin on pelkoa että ettei moista huomaisi...=) matskun voipi varmistaa hyvinkin helposti takasatulaa tai kyttyrää raottamalla. ellei joku oo feikannut alurunkoa mustalla spraylla, alurunko on aina alumiinin värinen ja se teräksinen onpi maalattu mustaksi....
...dont you agree...ehhh..?
70-1085386739

Viesti Kirjoittaja 70-1085386739 »

Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.
83-1085581541

Viesti Kirjoittaja 83-1085581541 »

Tosin takahäkin yläputkista ei tarvitse revetä kuin toinen putki niin se riittää murtamaan toisen korvakon poikki ( jos on laukkusarja paikollaan). Se todella tuntuu epämiellyttävältä kun häkki notkahtaa noin 160 vauhdista :O ei onneksi emäntä puonnut kyydistä vaikka lähellä se oli. Perä retkahti noin 10 cm alaspäin.
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

Fastm8 kirjoitti:Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.
Tekasin tuossa muutaman kappaleen näitä takarungon jäykistepaloja, oisko kellään tarvetta? Jos ilmaantuu tarvetta niin viestiä vaan tänne niin tekasen niitä kerralla sitte vähä isomman pompsin. Hinta ois 40egeä/pari
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Mulle pari välittömästi teon alle, kiitos! Laitas taas tulemaan tilinumeroa (jaxku@hotmail.com)
Avatar
Jaku
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2004, 11:02
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Jaku »

Siis pari tarkoittaa yksi pari, siis yhteen mopoon :D :D
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

Jaku kirjoitti:Siis pari tarkoittaa yksi pari, siis yhteen mopoon :D :D
Juu yks pari = yks mopo
79-1091167648

Viesti Kirjoittaja 79-1091167648 »

Jälkikäteen vaihdoin omaan busaani takarungon. Se on teräksinen ja väri oli hopea... Ei siis musta. :)
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

Ode kirjoitti:Jälkikäteen vaihdoin omaan busaani takarungon. Se on teräksinen ja väri oli hopea... Ei siis musta. :)
Ainakin mulla teräksisen takarungon väri on musta. Oletko kokeillut magneetilla että runko ei varmasti ole alumiinia?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
79-1091167648

Viesti Kirjoittaja 79-1091167648 »

En ole magneettia kokeillut, mutta selkeä ero materiaalissa ja paino varmaan 2x siihen alumiiniseen verrattaessa. Eli alkuperäisenä mopoissa kiinni olevat ovat ilmeisesti mustia, mutta "tarvikkeena" ilmeisesti saa molempia.
sillyflier
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Touko 2004, 13:37

Viesti Kirjoittaja sillyflier »

Toissa kesänä vaihdoin kanssa omaani rautaisen. Se on maalattu myös hopeaksi.... varpisti on rautainen. Siihen putkihäkkyrään oli vielä listätty lattavahvikkeita muutamaan kohtaan... semmoisia joita ei alumiinisessa ollut ollenkaan. Lisäksi päällä on lattarauta poikittain neljällä kuusiokololla... siinä jossakin puolenvälin tienoilla sen jakkaran alla jolla kuski lepuuttaa ahteriaan.

Katselin taannoin yhtä toista, olisko ollut -00 tai -01, mustalla rautaperällä. Muistaakseni en löytänyt noita lattavahvikkeita siitä.
77-1085415839

Viesti Kirjoittaja 77-1085415839 »

Fastm8 kirjoitti:Alu-takarunko ei juurikaan "taivu", vaan se murtuu poikki. Kuten jokke tuossa mainitsikin, niin murtuminen tapahtuu siitä yläkiinnike korvakkeen takaa, hitsaussaumasta. Mikäli omistaa ko. malllin niin on hyvä aika-ajoin tarkistaa onko ko. saumaan ilmestynyt esim. hiushalkeamia. Eli etupenkki pois ja tsekkaus, aikaa hommaan menee max. 5 minuuttia.
Kyseessä on siis ns. laatuongelma, eli sen kiinnityskorvakkeen hitsaus siihen varsinaiseen alumiiniseen takahäkkiin ei ole kaikissa onnistunut. => Jotkut noista alumiinista murtuvat poikki ja osa taas tullee kestämään maailman tappiin.

Tuohon ongelmaan on maailmalla tarjolla erilaisia vahvistuksia/varmistuksia, jotta mitään radikaalia ei pääse tapahtumaan, vaikka ko. murtuminen tapahtuisikin. Tuossa esim. yksi yksinkertaisimmista/halvimmista. Ko. mallin tukiraudat ei tosin ole kovin paha tehdä itsekkään, jos vaan on välineet millä tehdä.

Joo ja multa löytyy kotimaisia vastaavanlaisia jäykisteitä samaan hintaan, mikäli tarvetta!! :thumbup: :thumbup:

Edit:
Taas liika hätänen, tämähän on sama vanha keskustelu :p
Mutta nuita kuitenki löytyy vielä jos tarvetta.
Vastaa Viestiin