18 piikkinen eturatas!

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
firefighter22
Viestit: 429
Liittynyt: 03 Syys 2006, 21:50

Viesti Kirjoittaja firefighter22 »

Joku puhu tos hämppälinnan miitis et 18 piikkinen eturatas kantsii vaihtaa? Eli taakse jää vakio? Mitä hyötyä? ??? Kuis ketjut?Riittääks orggisketju jos vaihtaa ratasta eteen isommaks? :pomppu: Niin eiks vakio 17 piikkinen ees? :skootteri:



Edited By firefighter22 on 1211919042
Avatar
kalle
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 15:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalle »

firefighter22 kirjoitti:Joku puhu tos hämppälinnan miitis et 18 piikkinen eturatas kantsii vaihtaa? Eli taakse jää vakio? Mitä hyötyä? ??? Kuis ketjut?Riittääks orggisketju jos vaihtaa ratasta eteen isommaks? :pomppu: Niin eiks vakio 17 piikkinen ees? :skootteri:
Ihan sama asia kun vaihdat kolme piikkiä pienemmän rattaan
taakse! Sen jälkeen (ainakin K8) mittarivirhe on 0km/h!

Muutenkin miellyttävämpi ajaa kun ei kone "huuda"....:)
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Mä kun oon taas ajatellut vaihtaa taakse pari piikkiä isomman rattaan ???
Taitaa olla tehon puutetta mulla :laugh:
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
kalle
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 15:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalle »

MGa kirjoitti:Mä kun oon taas ajatellut vaihtaa taakse pari piikkiä isomman rattaan ???
Taitaa olla tehon puutetta mulla :laugh:

Tuntuu tuo K8 keulivan ihan tarpeeksi herkästi kun poistaa
nopeudenrajoittimen. Ainakin Suzukin mukaan sen jälkeen lähtee täydet tehot myös ykkösellä ja kakkosella kun kone on koko ajan "viitosella". Pidempi välitys on mielestäni siinäkin
mielessä ok!

Tosin toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä....




Edited By kalle on 1211922565
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.

Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta




Edited By Ksthb on 1211925573
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.

Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta

Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa... :wtf:

Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?




Edited By MGa on 1211926690
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

MGa kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.

Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta

Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa... :wtf:

Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Hmm.. varmasti noin toi juttu on, kun kerrottu.
Hmm.. mutta mitä vähemmän voimaa jakavia piikkejä on hampirattaassa sitä nopeemmin kuluu/rikkoontuu rattaat ja ketjut.
Ai, mistäkö tieto? Käytännön kokemus osoittanut BB:n ja Tbo mopojen kans.
Hmm.. kone puolella pitänee varmaan kutinsa mutta tehokkaan mp:n kohdalla taitaa olla toisin ???
Mitäs muut on mieltä?
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

MGa kirjoitti:
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.

Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta

Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa... :wtf:

Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Tämä teoria pitää paikkansa kun on kyseessä kaksi hammasratasta, mutta ketjun ollessa kyseessä pitäisi verrata sitä rattaan suhdetta ketjun lenkkimäärään.

Käytännössä kestää juuri noin kuin KSTHB sanoi eli enemmän piikkejä = parempi, lisäksi isommalla eturattaalla ketjun kääntökulma pienenee ja säästää ketjua. Kuitenkin eniten vaikutaa mopon ketjujen hoito ja oikea kireys kestävyyteen!!
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
Avatar
kalle
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 15:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalle »

Ksthb kirjoitti:Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
En tiedä onko K8:ssa ja vanhemmissa sama eturatas, mutta myyjä ei löytänyt K8:siin suurempaa eturatasta. Sen vuoksi valittiin pienempi takaratas. Tuosta GSX 1400:sen rattaasta
ei ollut tietoa....
Avatar
kalle
Viestit: 253
Liittynyt: 09 Huhti 2005, 15:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalle »

MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

kalle kirjoitti:
MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?

Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.

hmm.. ja mitä pienemmät rattaat niin sitä nopeemmin svingin laahaimet kuluu paskaks :shocked:
Hmm.. kolikolla on aina kaksi puolta :;):
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

jos tehon puute vaivaa niin pykälää pienempi eturatas vaan. 18piikkisellä kierrokset 100km/h vauhdissa muistaakseni 3000rpm luokkaa, eli melko vähän.
jeejee 1/4 alle kympin
Avatar
Kekku
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Helmi 2005, 10:54
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kekku »

Aina parempi mitä isompi on se pienempi ratas.

Eteen niin iso kuin sinne mahtuu ja taakse niin iso/pieni kuin tarvii.

Edit: Alle 17:sta ei mitään koneenrakentajantaulukko/SKS suosittele ketjukäyttöön.




Edited By Kekku on 1212009106
98-1197316477

Viesti Kirjoittaja 98-1197316477 »

Mulla on +2 takana ja vaihtaisin mieluusti vielä -1 eteen kun sais jostain 17 piikkisen k8:siin,vinkkejä kaivataan!!!!!!
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Kun saisi 7.vaihteen matka-ajoon :laugh:
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Vastaa Viestiin