Joku puhu tos hämppälinnan miitis et 18 piikkinen eturatas kantsii vaihtaa? Eli taakse jää vakio? Mitä hyötyä? ??? Kuis ketjut?Riittääks orggisketju jos vaihtaa ratasta eteen isommaks? Niin eiks vakio 17 piikkinen ees?
firefighter22 kirjoitti:Joku puhu tos hämppälinnan miitis et 18 piikkinen eturatas kantsii vaihtaa? Eli taakse jää vakio? Mitä hyötyä? ??? Kuis ketjut?Riittääks orggisketju jos vaihtaa ratasta eteen isommaks? Niin eiks vakio 17 piikkinen ees?
Ihan sama asia kun vaihdat kolme piikkiä pienemmän rattaan
taakse! Sen jälkeen (ainakin K8) mittarivirhe on 0km/h!
Muutenkin miellyttävämpi ajaa kun ei kone "huuda"....
MGa kirjoitti:Mä kun oon taas ajatellut vaihtaa taakse pari piikkiä isomman rattaan ???
Taitaa olla tehon puutetta mulla :laugh:
Tuntuu tuo K8 keulivan ihan tarpeeksi herkästi kun poistaa
nopeudenrajoittimen. Ainakin Suzukin mukaan sen jälkeen lähtee täydet tehot myös ykkösellä ja kakkosella kun kone on koko ajan "viitosella". Pidempi välitys on mielestäni siinäkin
mielessä ok!
Tosin toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä....
Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.
Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa...
Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.
Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa...
Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Hmm.. varmasti noin toi juttu on, kun kerrottu.
Hmm.. mutta mitä vähemmän voimaa jakavia piikkejä on hampirattaassa sitä nopeemmin kuluu/rikkoontuu rattaat ja ketjut.
Ai, mistäkö tieto? Käytännön kokemus osoittanut BB:n ja Tbo mopojen kans.
Hmm.. kone puolella pitänee varmaan kutinsa mutta tehokkaan mp:n kohdalla taitaa olla toisin ???
Mitäs muut on mieltä?
Ksthb kirjoitti:Hmm.. toi 18 piikkinen on parempi ratkaisu esim. ketjujen kestävyyden kannalta. Tällä tavalla toteutettuna ketjuun ei tartte kajota, menee "heittämällä" paikalleen.
Mittarivirhe poistuu samalla.
Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
Mä kun olen käsittänyt että pienemmän rattaan olis hyvä olla pariton ja jaoton tasaisemman kulutuksen kannalta eli 17, 19, 21, 23 jne.
Kun taas takarattaan suurentaminen pienentää ketjun kulmaa ja vähentää kulumista.
Näin meille paasattiin koneenosien suunnittelussa...
Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Tämä teoria pitää paikkansa kun on kyseessä kaksi hammasratasta, mutta ketjun ollessa kyseessä pitäisi verrata sitä rattaan suhdetta ketjun lenkkimäärään.
Käytännössä kestää juuri noin kuin KSTHB sanoi eli enemmän piikkejä = parempi, lisäksi isommalla eturattaalla ketjun kääntökulma pienenee ja säästää ketjua. Kuitenkin eniten vaikutaa mopon ketjujen hoito ja oikea kireys kestävyyteen!!
Ksthb kirjoitti:Edit. sopiva hampiratas löytyy GSX 1400 nakusta
En tiedä onko K8:ssa ja vanhemmissa sama eturatas, mutta myyjä ei löytänyt K8:siin suurempaa eturatasta. Sen vuoksi valittiin pienempi takaratas. Tuosta GSX 1400:sen rattaasta
ei ollut tietoa....
MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.
MGa kirjoitti:Edit. mut tosiaan jos pidemmät välitykset haluu ni eikös sitten kannattais takaratasta ennemmin pienentää kuin ottaa tuo 18 eturatas?
Toisaalta isomman eturattaan valinta suurentaa ketjunopeutta ja pienempi takaratas vaan suurentaa pyörän
pyörimisnopeutta. Eli isommalla etusella ketjut pyörii enemmän kuin pienellä takasella.
hmm.. ja mitä pienemmät rattaat niin sitä nopeemmin svingin laahaimet kuluu paskaks
Hmm.. kolikolla on aina kaksi puolta