Sähköjuttuja

Muihin foorumeihin sopimattomat, teniikkaan liittyvät aiheet tänne
Avatar
MGa
Viestit: 735
Liittynyt: 25 Touko 2005, 00:23
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MGa »

Toi viiva kertoo onko TPS anturi oikeessa kohtaa.
Sen kuuluu olla keskella sen viivan eli näin -C00
Niin ja muistaakseni mopon pitää käydä tyhjäkäynnillä silloin.
Kokeile napauttaa kaasua pari kertaa, jos ei palauta tohon keskelle viivaa niin vaatii TPS anturi säätöä.

Lue tosta toinen postaus.

Edit. Niin ja toi C00 on normaalitila, eli sillon ei pitäis olla vikaa.
Toi viivan paikka vaan pitää tsekata että on oikein...




Edited By MGa on 1203960920
Faster than a Fast thing going really Fast
Busat
Muita kuvia
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Tarkennettaan vielä: Kun ECU on asetettu ns. "kytkimellä huoltotilaan" C00 tarkoittaa että ECU ei ole löytänyt vikaa moottorin ohjaamiseen tarkoiteetussa antureissa tai itsessään. En ole löytänyt mitään joka viittaisi siihen että mittaristo osaisi lähettää jotain takaisinpäin ECU:lle. Eli mittaristo ei osaa kertoa vikatilastaan tai mahdollisista mittariston kytkentähäiriöistä ECU:lle. Lisäksi nopeus ja matkamittarilla ei ole mitään tekemistä näiden -C?? koodien kanssa, eikä sen enempää myöskään polttoaine tai kierrosnopeusmittarilla. Ainut jolla on yhteys ECU:uun on lämpömittari siten että lämpömittari menee punaiselle (mutta punainen valo ei syty) samalla kun näyttöön tulee CHECK jos mittaristo ei saa ECU:lta säännöllistä signaalia.

edit - sorry jos menee liian nippelitiedoksi itse kysymykseen liittyen, kunhan kirjoitan että tulee asiat kirjoitettua muistiin...




Edited By PetriK on 1203965760
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Kiitosta taas.Koitan saada huomenissa viivan kohdalleen.Mittaristo testataan toisessa pyörässä.Vikamahdollisuudet vähenee.... :thumbup:
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Ei vaan meinaa selvitä.Mittari testattu kahdessa busassa,eikä toimi.Mittaristo tsekkaa ihan ok. ku laittaa virrat päälle,mut hetkenpäästä matkamittari vilkkutaa viivaa.Et mikä v***u sitä oikein vaivaa.Todennäkösesti vika on nyt rajattu kuitenkin mittariin..Ledien vaihdon jälkeen mahdolliset tinaukset tarkastettu ja on ok.Kertokkee joka ossooo...
:apua:
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Eli nopeusmittari ei näytä mitään kilometrilukemaa missään vaiheessa, vai näyttääkö edes alussa kilometrilukemaa ?

Vallitseva teoria on seuraava: Mittariston piirilevy on kiinni usealla pienellä ruuvilla. Kun niitä kiristää epätasaisesti kiinni tai lämmittää sitä useasta kohdin niin on vaara että piirilevy taipuu. (Samalla tavalla kuin kannenpultit pitää kiristää kiinni vaiheittain ettei kansi taivu). Tällöin ajan kanssa mittariston piirilevyn pintaan saattaa syntyä johonkin juotokseen pieni halkeama joka estää mittariston osittaisen toiminnan. Tuollainen pieni halkeama saattaa syntyä ns. lämpölaajenemisen vaikutuksesta, tyyliin kova pakkaspäivä. Hyvällä onnella löytyä painelemalla tai lämmittämällä piirilevyä paikallisesti. (Jos mittaristo näyttää alkuun kilometrejä mutta sammuu sitten, niin silloin saattaa löytyä kylmäsprayllä.). Mutta jos ledit on tarkistettu niin varmaan samassa yhteydessä tuo yllä kuvattu homma on myös tarkistettu.

Se mitä en tiedä mitä tapahtuu jos porakonekikkaa yrittää käyttää busan mittariin - saattaa myös sammuttaa mittarin. Samoin jos punamustaan tai vaaleanpunaiseen johtoon syöttää +12V voi mennä kuvatulla tavalla rikki. Myös mittariston sisään tiivistynyt kosteus pesun jälkeen voi rikkoa mittariston. Mutta näitä en ole testannut, pelkkää arvausta.

(Jos tilaat jostain toimivan mittariston niin olen kiinnostunut tuosta rikkinäisestä tähän moottorinohjausyksikköprojektiin - kilometrimittaria tässä ei tarvita kun työpöytä ei liiku mihinkään.)
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Kun virrat laittaaa päälle, silloin nopeusmittari käy tapissa niinku pitääkin ja matkamittarissa näkyy teksti trip1 ja trip2 sekä nollia tai kaseja.Eli siihenasti ok.Sit ku näyttöön pitäisi tulla ajetut kilsat,niin eipä tuukkaan vaan rupee vilkuttaan viivoja,ja kun laittaa pyörän käyntiin ja vaihteen päälle niin nopeusmittari nollilla.Mittarin kuoretkin oli irti ja mit. kytketty liitt.niin sama homma.Eli tsekkauksen aikana sinne menee virta ,mut sen jälkeen sit ei. Porakonekikkaa en ole käyttäny.
Pyörä on ollu uudesta saakka ja viim. neljään vuoteen sillä on ajettu vajaa paritonnia.säilyteety kuivassa tallissa. PS.V***U sehän johtuu ajon puutteesta..
Agostini
Viestit: 1569
Liittynyt: 23 Touko 2004, 14:43

Viesti Kirjoittaja Agostini »

Ootkos illalla huomenissa liikekannalla...aja tänne ja ota se mittari mukaan ni katotaan jos näkys jotai selekeetä vikaa...

-A-




Edited By Agostini on 1204658785
118-1202115807

Viesti Kirjoittaja 118-1202115807 »

Kiitos.Mittari on vielä BusaTonilla.Se tutkii sitä vielä tulevan vkl.n aikana.Palaan asiaan jos vika ei selviä.Jes,kipsi pois jalasta.
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Pitäisi avata mittaristo ja tutkia jotta osaisi tarkemmin neuvoa, mutta uskon että busatoni osaa kyllä tutkia kun on osannut leditkin vaihtaa. Se on kohtuullisen vaativa operaatio vaihtaa useampi ledi joka on juotettu pintaliitostekniikalla - hatunnosto siitä.

Mutta sellainen vinkki vielä että mittaristossahan on painotkytkin jolla saadaan matkamittari näyttämään polttoaineenkulutusta joka paikallaan olevalla pyörällä on muistaakseni nolla. Olisiko mahdollista että tuo nappi tai sen signaali piirilevyllä on jumittunut päälle ?

Toinen vaihtoehto on että matkamittarin lukemaa joka varmaan on talletettu pienelle serial EPROM:lle ei vaan pystytä lukemaan. Eli signaalin tuolle EPROM:lle voisi tarkistaa vaikka skoopilla - että sellainen signaali löytyy... sehän voi olla että EPROM.n checksum jostain syystä on virheellinen ?

Olisihan se hienoa jos vika löytyisi ja samalla olisi keksitty tapa nollata matkamittari ;-). Periaatteessa pitäisi olla helppo juttu vain nollata EPROM (jos sellainen on tuossa mittaristossa on) tai sitten tarvittaessa vaihtaa EPROM uuteen...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Quadron
Viestit: 366
Liittynyt: 23 Huhti 2006, 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Quadron »

Mittariston resetointia koitettu..? ???

menee jotenkin näin...
Alempi nappula pohjaan
Virrat päälle
Pidä alempi nappula pohjassa noin 5 sek
päästä alempi nappula
paina uudestaan alempaa nappulaa
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001
Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

jarim kirjoitti:
storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001

Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.
Millä tavoin se vapaan kartta eroaa muutoin käytössä olevasta?

Tarvii varmaan kytkeä se starttinappula jotenkin silleen et sais tuon kytkin homman eliminoitua.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4616
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

storbacka kirjoitti:
jarim kirjoitti:
storbacka kirjoitti:Oliko tosta kytkinkahvan katkaisijan johtojen jumppauksesta mitään tarkempaa tietoa? Mitä vaikutuksia moottorin ohjaukseen?

Ei vaan satu olemaan enää sitä katkaisijaa siinä kahvassa.

pyörän vuosimalli 2001

Jos "kytkimen kytkimen" johdot on kytkettynä koko ajan niin vapaan kartat koko ajan käytössä. Ei hyvä.

Millä tavoin se vapaan kartta eroaa muutoin käytössä olevasta?

Tarvii varmaan kytkeä se starttinappula jotenkin silleen et sais tuon kytkin homman eliminoitua.
Kierrostenrajoitin alempana, vapaan sytkäkartta erilainen ja ei käytössä vaihdekohtaisia sytkä + bensakarttoja. Eli ei hyvä. Ehkä tyhmä kysymys mutta miksi se kytkimen kytkin on poistettu?
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
storbacka
Viestit: 118
Liittynyt: 02 Loka 2009, 18:17

Viesti Kirjoittaja storbacka »

On tullu laitettua vähän erilainen kytkinkahva-konaisuus, ja siinä ei ole sitä kytkintä.

Kattelin sähkökaaviosta et solenoidille menevän maa-johdon kun vetäsee suoraan maihin, niin pitäs pelata ilman kytkinkahvan johtojen hypyttämistä/katkaisijaa.
Vastaa Viestiin